Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Det finns en viss klubbscen kvar, men den är kraftigt decimerad. Men i takt med att många ger upp sociala medier så kanske det blir en renässans för drickandet, supandet och festandet. Jag kan ej avgöra faktiskt närmare. Festarkulturen började väl när urbaniseringen tog fart från kanske 40/50-talet och framåt, sedan en peak på 90/00-talet kanske? Mönstret kan återuppstå.
Ja, pendeln kan svänga och klubbar få en återkomst men jag tror att det blir i nya varianter och att de gamla klubbarna kommer dö ut först. Nästa generation kommer inte hitta till krogarna - de kommer, med lite hjälp, uppfinna dem på nytt.
Många yngre (18 - 24) jag pratat med kan planera sina krogkvällar kvartals- eller halvårsvis för att varje utekväll kan bli så dyr. Det är de som tjänar hyggligt som kan fixa en designated driver och samla ihop folk att åka två kommuner bort för att se Smashed Into Pieces eller något på infall. De flesta planerar utekvällarna och snackar ihop sig. De kanske går ut på klubb fyra - fem gånger om året, resten är konserter, restaurangbesök eller hemmafester.
Sociala medier, ändrad demografi, vanor men framför allt att det är dyrt.