Ibland behöver man skriva ett danskt ø eller ett kroatiskt š eller någon annan bokstav från ett främmande språk. På mobilen håller jag bara ner o- eller s-tangenten och en massa alternativa bokstäver dyker upp. Men hur tusan gör man i Windows 10/11 på ett smidigt sätt?
I exemplet ovan kopierade jag in tecknen från random artiklar på Wikipedia, det är ett osmidigt sätt. I Windows finns en liten app som heter Teckenuppsättning, den kan man förstås också använda men det är inte heller särskilt smidigt. Ett tredje sätt är att byta tangentbordslayout, och det vore väl rimligt om jag skulle skriva hela texter på det främmande språket men inte för enstaka ord och bokstäver när man t.ex. vill vara lite extra precis vid en google-sökning.
Finns det någon inbyggd funktion i Windows där man typ trycker ner ctrl+alt+a för att få varianter på a, å, ä, danskt ä och så vidare? Eller någon fristående programvara som gör samma sak?
Edit: Jo jag känner till metoden alt+siffror som inte heller är smidig då jag garanterat aldrig kommer att lära mig att koden för t.ex Û är 0219.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2024-10-03 kl. 15:47.
Ett knep vi gamlingar använde förr var en liten fusklapp vid datorn med sifferkoderna för de tecken som kunde behövas. Jag hade dessutom en likadan fusklapp med andra specialkommandon man kunde behöva men använde för sällan för att komma ihåg i huvudet. Post-It for the win!
Ibland behöver man skriva ett danskt ø eller ett kroatiskt š eller någon annan bokstav från ett främmande språk. På mobilen håller jag bara ner o- eller s-tangenten och en massa alternativa bokstäver dyker upp. Men hur tusan gör man i Windows 10/11 på ett smidigt sätt? .
Bara att starta charmap och bläddra fram det typsnitt och tecken du vill kopiera.
Bara att starta charmap och bläddra fram det typsnitt och tecken du vill kopiera.
Ja det var ju det jag nämnde i trådstarten fast på svenska. Visst kan man använda Charmap (Teckenuppsättning) men det vore som sagt trevligt med ett smidigare alternativ.