2024-10-02, 13:39
Medlem
KallePiggs avatar
OneDrive.. är det "molnet"?

Laddar upp och sparar random bilder från min android telefon trots att jag stängt av funktionen.

Nyss hade jag tre album där med cirka 20 bilder vardera.

Jag har många fler bilder i telefonen så det verkar som att de väljer RANDOM foton.

Vad är detta för skit? Varför gör de så trots att man har detta alternativ inaktiverat?
Citera
2024-10-02, 14:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePigg
OneDrive.. är det "molnet"?

Laddar upp och sparar random bilder från min android telefon trots att jag stängt av funktionen.

Nyss hade jag tre album där med cirka 20 bilder vardera.

Jag har många fler bilder i telefonen så det verkar som att de väljer RANDOM foton.

Vad är detta för skit? Varför gör de så trots att man har detta alternativ inaktiverat?
Onedrive, det är molnet.
Jag skulle tro att du har stängt av på fel ställe. På en Android-lur är det normala att backup löpande görs till Googles moln. Men om man har installerat OneDrive-appen (som inte är standard på Android) så kan man ställa in så att bilder också får en backup hos OneDrive. Det kräver dock att du gett appen tillgång till ditt bildbibliotek.
Du kan genom inställningar i OneDrive-appen ta bort säkerhetskopieringen och ta bort tillgången till dina foton.
I värsta fall får du väl avinstallera OneDrive-appen.
Senast redigerad av Enterprise 2024-10-02 kl. 14:42.
Citera
2024-10-02, 15:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Onedrive, det är molnet.
Jag skulle tro att du har stängt av på fel ställe. På en Android-lur är det normala att backup löpande görs till Googles moln. Men om man har installerat OneDrive-appen (som inte är standard på Android) så kan man ställa in så att bilder också får en backup hos OneDrive. Det kräver dock att du gett appen tillgång till ditt bildbibliotek.
Du kan genom inställningar i OneDrive-appen ta bort säkerhetskopieringen och ta bort tillgången till dina foton.

Värt att notera tydligt till ditt inlägg bör vara att OneDrive INTE är Google. Det är Microsoft.
Citera
2024-10-02, 15:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Värt att notera tydligt till ditt inlägg bör vara att OneDrive INTE är Google. Det är Microsoft.
Ja, exakt. Det är det som jag menar med att det inte är standard utan kräver att man installerat en särskild app.
Citera
2024-10-02, 15:47
Medlem
Utan att veta skulle jag gissa på att du har någon microsoftprodukt installerad som skickar saker till onedrive, efter att snabbt ha tryckt "godkänn". Typ word, excel etc.
Citera
2024-10-02, 22:57
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2024-10-04, 03:03
Medlem
KallePiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Onedrive, det är molnet.

Tack, du hade rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in