2024-10-01, 21:31
Medlem
Givetvis är Hamas ett sunnitiskt politiskt parti, men de länder som Israel främst attackerar externt är Iran, Hizbollah och Al-Assad-regeringen i Syrien. De är alla shiiter.

Jag har aldrig hört talas om att Israel bekämpar sunnitiska terroristgrupper som al-Qaida, ISIS eller al-Nusra. Relationerna med sunnitiska länder som Förenade Arabemiraten Egypten och Saudiarabien är bättre. Varför hatar Israel shiiter?
Citera
2024-10-01, 21:36
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Givetvis är Hamas ett sunnitiskt politiskt parti, men de länder som Israel främst attackerar externt är Iran, Hizbollah och Al-Assad-regeringen i Syrien. De är alla shiiter.

Jag har aldrig hört talas om att Israel bekämpar sunnitiska terroristgrupper som al-Qaida, ISIS eller al-Nusra. Relationerna med sunnitiska länder som Förenade Arabemiraten Egypten och Saudiarabien är bättre. Varför hatar Israel shiiter?

Det korta svaret är ekonomiska intressen.
Citera
2024-10-01, 21:40
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow

Jag tror inte Israel bryr sig vilken Islamsk inriktning dom som attackerar dom har, utan att dom gör det och är deras fiender.
Alnusra har dom bekämpat, i syrien.
Vilka Israel bekämpar beror på vilka som är ett hot.
Citera
2024-10-01, 21:57
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Jag tror inte Israel bryr sig vilken Islamsk inriktning dom som attackerar dom har, utan att dom gör det och är deras fiender.
Alnusra har dom bekämpat, i syrien.
Vilka Israel bekämpar beror på vilka som är ett hot.

Tyvärr så ser Israel alla som är emot sionism som ett hot.. Vidare skyddar de alla som är för sionism oavsett om de är ett hot eller ej. Att de inte ger sig på vissa grannar (än sålänge) beror enbart på ekonomi.
Citera
2024-10-01, 22:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Tyvärr så ser Israel alla som är emot sionism som ett hot.. Vidare skyddar de alla som är för sionism oavsett om de är ett hot eller ej. Att de inte ger sig på vissa grannar (än sålänge) beror enbart på ekonomi.
Nu har ju inte några sunniländer angripit Israel på ett bra tag.
Citera
2024-10-01, 22:15
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:

Ja alltså, Sionism betyder att judarna har rätt till sitt land, Israel.
Anfallsmässigt så försvarar Israel sig, och dom gör rätt i att slå ut terrororganisationerna i både gaza som i libanon.
Citera
2024-10-01, 22:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det korta svaret är ekonomiska intressen.

Helt fel. Israel försvarar sig bara mot de som ständigt attackerar dem.
Citera
2024-10-01, 22:23
Medlem
Hatar de inte allla som inte judar ?
Citera
2024-10-01, 22:25
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ja alltså, Sionism betyder att judarna har rätt till sitt land, Israel.

Nej, sionism innebär att anhängare av ideologin anser att judarna har rätt till ett eget land. Alla vi som inte är sionister delar inte den uppfattningen utan anser att det är en absurd tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Helt fel. Israel försvarar sig bara mot de som ständigt attackerar dem.

Hur många har de mördat på Västbanken sedan den 7:e oktober? Försvarar IDF olagliga bosättningar?

Förstår att du är SD:are som i SionistDemokrat men lite verklighetsförankring får man ju ha.
Citera
2024-10-01, 22:34
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Nej, sionism innebär att anhängare av ideologin anser att judarna har rätt till ett eget land. Alla vi som inte är sionister delar inte den uppfattningen utan anser att det är en absurd tanke.

Hur många har de mördat på Västbanken sedan den 7:e oktober? Försvarar IDF olagliga bosättningar?

Förstår att du är SD:are som i SionistDemokrat men lite verklighetsförankring får man ju ha.

Jag anser att ett folk ska ha rätt till sitt land. Judarna som folkgrupp har rätt till Israel.
Jag tror inte judar har mördat på västbanken. Jag tror att västbanken ses som ett omtvistat område.

Om jag är SD sionist, vad är du ?
Citera
2024-10-01, 22:39
Medlem
Citat:

Så du menar att Judarna inte har rätt till ett land?
Musselmanerna då. Kom ju betydligt senare och försökte erövra den kända världen.
Hur många människor genom historien har inte araber/musselmaner mördat, lemlästat och våldtagit?
Citera
2024-10-01, 22:52
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Jag anser att ett folk ska ha rätt till sitt land. Judarna som folkgrupp har rätt till Israel.
Jag tror inte judar har mördat på västbanken. Jag tror att västbanken ses som ett omtvistat område.

Om jag är SD sionist, vad är du ?

Så att en jäkla massa polska och ryska judar som helt saknat och saknar anknytning till det som är Israel tar över landområdena tycker du är okej bara för att israeliternas land nämn i gamla testamentet? Hör du hur sjukt det låter?

Att du missat alla mord (är de uppe i 800nu?) på Västbanken förvånar inte ett dugg då du inte direkt verkar vare sig bildad eller påläst.

Jag är anti-sionist, jag anser det vara sjukt att anse att någon har rätt till något bara för att det står så i Moseböckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in