2024-10-01, 15:00
Medlem
Jag funderar på att uppgradera min dator och har en budget på cirka 15 000kr. Vilka delar skulle ni prioritera som klarar av både spel och tyngre program?
Citera
2024-10-01, 15:23
Medlem
TröttSvensks avatar
Ramminne och grafikkort.
Citera
2024-10-01, 16:10
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2024-10-01, 20:38
Medlem
Vem0ths avatar
Hastighet på RAM kan man totalt skita i, det är princip samma stickor man hittar billigt som finns dyrt ofta bara att de dyra har passerat överklockningskontroller.

Man kan typ 4 av 5 fall klocka upp minnen till dyrare nivåer helt stabilt.

Om målet är primärt gaming så är grafikkortet det viktigaste, vill man att kostnaden ska öka över tid så kan man köra ett tillräckligt system t ex 6(12) kärnor AMD, billigt moderkort och minnen. Resten går till grafikbudgeten.

Då CPU och RAM prestanda per krona i spel går ordentligt ned efter 6 kärnor. Vilket är tillräckligt inom 15000:- budget.

Mitt val är https://www.inet.se/kundvagn/visa/AN...gq4/flashyback

Med det kan man välja mellan antingen AMD 7800XT eller Nvidia 460 TI. Ena presterar bättre i grunden den andra har bättre mjukvarusystem som uppskalning.
Citera
2024-10-04, 00:20
Medlem
Grafikkort är viktigast. Prova att bygga ihop på ex Inet och fråga på forumet om vilka delar som skulle behöva bytas.
Citera
2024-10-04, 02:35
Medlem
anomaligns avatar
Grafikkort är viktiga om man ska spela, helt klart, men jag tycker man ska börja i rätt ände när man planerar att köpa en dator i delar, och inte börja i GPU-änden, för då blir det nog lätt så att man köper ett grafikkort för hela budgeten och så blir resten av datorn bara skit.

Börja här:

1. Ett snyggt chassi med bra luftflöde och bra ljudegenskaper. Tänk på att du ska se den här saken varje dag.

2. En stabil, effektmässigt överdimensionerad kvalitets-PSU. Ett nätaggregat är datorns obesjungna hjälte. Många skumma, diffusa problem kan uppstå med ett dåligt sådant. Välj ett bra nätagg och bespara dig själv framtida huvudvärk.

3. En rejäl CPU-kylare med betydligt högre TDP än processorn. Låter datorn vara tyst och ger utrymme att boosta upp när det behövs.

Välj sen nåt random moderkort (det är inte så noga så länge chipsetet är kompatibelt med processorn och så länge det inte är fullständigt uselt skräp som riskerar att börja brinna), en duglig, prisvärd CPU (kan aldrig gå fel med en AMD Ryzen *600x), minnen, SSD... och sen kollar du hur mycket av budgeten som återstår och hur mycket du kan lägga på GPU:n.
Citera
2024-10-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Grafikkort är viktiga om man ska spela, helt klart, men jag tycker man ska börja i rätt ände när man planerar att köpa en dator i delar, och inte börja i GPU-änden, för då blir det nog lätt så att man köper ett grafikkort för hela budgeten och så blir resten av datorn bara skit.

Börja här:

1. Ett snyggt chassi med bra luftflöde och bra ljudegenskaper. Tänk på att du ska se den här saken varje dag.

2. En stabil, effektmässigt överdimensionerad kvalitets-PSU. Ett nätaggregat är datorns obesjungna hjälte. Många skumma, diffusa problem kan uppstå med ett dåligt sådant. Välj ett bra nätagg och bespara dig själv framtida huvudvärk.

3. En rejäl CPU-kylare med betydligt högre TDP än processorn. Låter datorn vara tyst och ger utrymme att boosta upp när det behövs.

Välj sen nåt random moderkort (det är inte så noga så länge chipsetet är kompatibelt med processorn och så länge det inte är fullständigt uselt skräp som riskerar att börja brinna), en duglig, prisvärd CPU (kan aldrig gå fel med en AMD Ryzen *600x), minnen, SSD... och sen kollar du hur mycket av budgeten som återstår och hur mycket du kan lägga på GPU:n.

Stort tack!
Citera
2024-10-11, 11:22
Medlem
Ingen har alltså frågat vad du har för hårdvara nu?

Ska du uppgradera eller bygga helt nytt system?

Vilka spel planerar du spela och i vilken upplösning?, storlek på skärm?

Jag vill nog påstå att en bra PSU är första byggstenen efter ett bra ljudisolerat chassie.

Moderkortet då, de dyrare korten har oftast lite bättre komponenter, mer anslutningar och kylning, samt i vissa fall förstärkta PCIe slots, sedan, har du behov av någon funktion som enbart finns på dyrare kort ?

Cpu skulle jag personligen gå på en AM5 X3D cpu när det gäller spel.
Ram skiljer lite åt, till AMD så är det en fördel med låg latens & hög frekvens på minnena.
NVMe så skippa PCIe5 och gå på en vanlig x4x4.
Senast redigerad av peckapecan 2024-10-11 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in