2024-10-01, 13:24
Medlem
Med usd har vi ju DAI som ska vara väldigt säkert från myndigheter då det inte kan frysas som tex usdt, men jag har börjar tänka på dollarns höga värde och att det förmodligen kommer gå ner en del närmsta 1-2 åren och funderar på att växla mina krypto till någon annan stablecoin än dollarn.

Mina krav är väl att det ska vara i en stablecoin som inte kan frysas av myndigheter och att valutan den är bunden till är hyfsat stabil.

Någon euro stablecoin coin kanske som inte kan frysas?

Har jag 10 k usd i bitcoin och växlar det till usdt när dollarn är på typ 9 kronor förlorar jag ju nästan 10 tusen kronor på det.
Citera
2024-10-01, 13:40
Medlem
Har inte sett någon stable coin som är peggad mot annat än USD som är värt att nämnas.

Finns PAXG som är peggad mot fysisk guld men annars är det USD.

Frågan är varför du vill växla in BTC mot nånting som alltid minskar i värde oavsett pga inflation? Är det för att du vill använda pengarna snart?
Citera
2024-10-01, 14:02
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Med usd har vi ju DAI som ska vara väldigt säkert från myndigheter då det inte kan frysas som tex usdt, men jag har börjar tänka på dollarns höga värde och att det förmodligen kommer gå ner en del närmsta 1-2 åren och funderar på att växla mina krypto till någon annan stablecoin än dollarn.

Mina krav är väl att det ska vara i en stablecoin som inte kan frysas av myndigheter och att valutan den är bunden till är hyfsat stabil.

Har jag 10 k usd i bitcoin och växlar det till usdt när dollarn är på typ 9 kronor förlorar jag ju nästan 10 tusen kronor på det.

Läs här: (FB) Hjälp med stablecoin

Om det är så viktigt att den inte kan frysas så kanske det är värt att ligga i BTC eller något annat decentraliserat. Ja, dom är volatilare på kort sikt men tappar inte värde på samma sätt som USD på längre sikt.
Citera
2024-10-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Har inte sett någon stable coin som är peggad mot annat än USD som är värt att nämnas.

Frågan är varför du vill växla in BTC mot nånting som alltid minskar i värde oavsett pga inflation? Är det för att du vill använda pengarna snart?

Precis, förbereder mig på att växla mina krypto till Fiat eller stablecoin när vi börjat se högre priser på krypto.
Paxg visste jag inte om och det är ett hyfsat alternativ, men nackdelen ör väl att guld kan svänga rätt mycket och att priset på gult är rekordhögt just nu, men att hålla paxg nån månad eller så lär va rätt lugnt så tack för förslaget.
Citera
2024-10-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

EURI finns idag, peggad mot euron
Citera
2024-10-01, 20:01
Medlem
Leastons avatar
EuroC från Circle finns också.
https://www.circle.com/en/eurc#:~:text=EURC%20is%20a%20euro%2Dbacked,under%2 0a%20full%2Dreserve%20model.
Citera
2024-10-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
EuroC från Circle finns också.
https://www.circle.com/en/eurc#:~:text=EURC%20is%20a%20euro%2Dbacked,under%2 0a%20full%2Dreserve%20model.

Kan dom frysas då?
Citera
2024-10-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900

Problemet är att svenska kronan är ostabil. Både dollarn och euron har ett högt värde eftersom kronan har minskat i värde. Och båda kommer sjunka om kronan stärks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in