Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-30, 16:07
brukar stänga ner datorn via strömsparläge-knappen men det händer ganska ofta då att skärmen blir svart men fläktarna börjar gå på högvarv och det går inte att göra något annat än att hålla in power-knappen för att tvinga datorn till avstängning. Ibland glömmer jag bort det och datorn står och låter hela natten.

någon som vet vad det kan vara?

Laptop Asus, tror jag har windows 11
Citera
2024-09-30, 16:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markooliodansen
brukar stänga ner datorn via strömsparläge-knappen men det händer ganska ofta då att skärmen blir svart men fläktarna börjar gå på högvarv och det går inte att göra något annat än att hålla in power-knappen för att tvinga datorn till avstängning. Ibland glömmer jag bort det och datorn står och låter hela natten.

Har du stängt ner alla program när du gör så?
Har det fungerat problemfritt tidigare?
Citera
2024-09-30, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Har du stängt ner alla program när du gör så?
Har det fungerat problemfritt tidigare?

hehe nej. Jag använder strömsparläge för att jag dagen efter ska kunna fortsätta där jag slutade så jag brukar inte stänga ner programmen Oftast fungerar det

det har varit såhär så länge jag kan minnas
Citera
2024-09-30, 17:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
hehe nej. Jag använder strömsparläge för att jag dagen efter ska kunna fortsätta där jag slutade så jag brukar inte stänga ner programmen Oftast fungerar det

det har varit såhär så länge jag kan minnas

Det går ju bra men, vissa program fortsätter jobba i bakgrunden, t.ex webbläsare, dessa aktiviteter är nog orsaken till ljudligheten.
Citera
2024-09-30, 17:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Vänta nu. När du håller inne power-knappen, går datorn ner till strömsparläge eller stängs den av?
Citera
2024-09-30, 17:22
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det går ju bra men, vissa program fortsätter jobba i bakgrunden, t.ex webbläsare, dessa aktiviteter är nog orsaken till ljudligheten.

Nej, typ inga program körs när datorn är i strömsparläge (sleep mode), men kan väckas av viktiga processer vid behov. När datorn är i strömsparläge bör fläktarna vara helt av.

Gissar att du kanske är en Apple användare där strömsparläge betyder något annat än i windows.

Till TS, tyvärr har jag inget bra svar för en Asus, men hade liknande problem på en Lenovo för många år sedan, och då var det något i Bios som behövde ändras, men minns tyvärr inte vad. Ett tips kan vara att uppgradera din Bios om du kan, och se om det hjälper.
Citera
2024-09-30, 20:10
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Om strömsparläge är något annat än dvala, "hibernate", så använd dvala istället. Du måste dock göra vissa inställningar och hittar information på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in