Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Det här veet vi. När bostad blir tom - får nya hyresgästen ofta högre hyra trots att värdens kostnader.
Detta är särkilt vanligt när det gäller komersiella lokaler oberoende av om nya hyresgästen är företag eller privat och har blivit vanligt förekommande när det gäller bostäder under de senare decennierna och här gäller i stort sett ingen hyresreglering.
Men här kommer något nytt.
Försäkringsbolag skickar årsfaktura på fastighet - fastigheten har ärvts från sambo o arvingen betalar för ett år framåt - inom en månad meddelar arvingen (inom familj sambo) att hon är ny ägare o försäkringen skall överföras på henne - aha säger försäkringsbolaget vänta lite - o så begärs det in bilder in- o utvändigt som skickas - sen kommer en offert som är 60% dyrare.
Detta trots samma hus o samma försäkringsprodukt - men olika namn som ägare o inom familjen-
inget köp utan arv i samband med dödsfall
Är detta vanligt - andra som råkat ut för samma sak
Får mig att tänka på August Strindberg - de ondaste som finns är advokater o försäkringsbolag
Är frågan ifall det är vanligt att försäkringsvillkoren ändras när det blir en ny försäkringstagare? Ja, det är rätt vanligt med nya villkor i nya avtal. Har personen som ärvt fastigheten hört av sig och försökt förhandla ner kostnaden för försäkringen?
"Hej, jag heter X. Min sambo Y har gått bort och jag har ärvt en fastighet Y haft försäkrad hos er. Nu har jag fått en offert på nytt avtal och det är 60% dyrare än Y hade. Vadan detta?"