Citat:
Ursprungligen postat av
trejdbruttan
Jag fick hjälp av banken att göra en flytt av en del av mitt ISK på ca 350 000kr från Avanza till Nordea. Pengarna lämnar Avanza den 20 juni och när dagarna går men inga pengar dyker upp på Nordea försöker jag reda ut vart de är och när de kommer. Avanza säger sig ha gjort sitt och Nordea har ingen aning. Veckorna går och inte pengar syns till.
Jag kontaktar båda bankerna gång på gång och ingen vet någonting. I slutet av sommaren visar det sig efter mycket utredning att Avanza gjort ett mänskligt misstag och att pengarna gått till ett helt annat konto. Vart vet jag fortfarande inte. Men runt den 5 september får jag äntligen tillbaka mina pengar på Nordea och de har då varit på vift i 78 dagar.
Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar. Men blir hänvisad att ta mitt klagomål vidare inom Avanza och om jag gör det kvarstår inte längre erbjudandet om 3% ränta. Är det någon som vet vad bankerna har för ansvar när de göra missar som denna? Att slarva bort privatkunders kapital på detta visa.
2200 kr är en rimlig ersättning, du kommer inte kunna få mer om du t.ex. stämmer Avanza. Du skulle såklart kunna ta det vidare, anmäla till Finansinspektionen etc. men om det här bara var en engångshändelse så tror jag knappast att något kommer hända.