2024-09-30, 11:39
Medlem
Jag fick hjälp av banken att göra en flytt av en del av mitt ISK på ca 350 000kr från Avanza till Nordea. Pengarna lämnar Avanza den 20 juni och när dagarna går men inga pengar dyker upp på Nordea försöker jag reda ut vart de är och när de kommer. Avanza säger sig ha gjort sitt och Nordea har ingen aning. Veckorna går och inte pengar syns till.

Jag kontaktar båda bankerna gång på gång och ingen vet någonting. I slutet av sommaren visar det sig efter mycket utredning att Avanza gjort ett mänskligt misstag och att pengarna gått till ett helt annat konto. Vart vet jag fortfarande inte. Men runt den 5 september får jag äntligen tillbaka mina pengar på Nordea och de har då varit på vift i 78 dagar.

Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar. Men blir hänvisad att ta mitt klagomål vidare inom Avanza och om jag gör det kvarstår inte längre erbjudandet om 3% ränta. Är det någon som vet vad bankerna har för ansvar när de göra missar som denna? Att slarva bort privatkunders kapital på detta visa.
Citera
2024-09-30, 11:44
Medlem
Jaha.
Och vad exakt VILL du ha då?

Börjar du prata om vad du kunde ha chansat fram om pengarna var tillgängliga, så kunde du likagärna ha förlorat dem också...
Citera
2024-09-30, 11:51
Medlem
KlasLunds avatar
Det är ganska självklart att erbjudandet om 3% dras tillbaka om du går vidare och kräver högre ersättning. Det är sällan man både kan äta kakan och ha de kvar som det så fint heter.

Visst kan det kännas surt för dig men det är inget skämt eller skambud du erbjudits utan i högsta grad rimligt och bra. Visst kan du hävda att du minsan skulle placerat pengarna si och så men det är alltid lätt att vara klok i efterhand.

Är det förövrigt du som slagit in fel kontonummer så är det ju du som gjort felet även om du såklart tycker det är bankens ansvar att rättas till det omedelbart.
Citera
2024-09-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trejdbruttan
Jag fick hjälp av banken att göra en flytt av en del av mitt ISK på ca 350 000kr från Avanza till Nordea. Pengarna lämnar Avanza den 20 juni och när dagarna går men inga pengar dyker upp på Nordea försöker jag reda ut vart de är och när de kommer. Avanza säger sig ha gjort sitt och Nordea har ingen aning. Veckorna går och inte pengar syns till.

Jag kontaktar båda bankerna gång på gång och ingen vet någonting. I slutet av sommaren visar det sig efter mycket utredning att Avanza gjort ett mänskligt misstag och att pengarna gått till ett helt annat konto. Vart vet jag fortfarande inte. Men runt den 5 september får jag äntligen tillbaka mina pengar på Nordea och de har då varit på vift i 78 dagar.

Avanza vill för detta ersätta mig 3% ränta i ”goodwillersättning” för de dagar pengarna varit borta vilket motsvarar ca 2200kr. Ett skämt tycker jag och överklagar. Men blir hänvisad att ta mitt klagomål vidare inom Avanza och om jag gör det kvarstår inte längre erbjudandet om 3% ränta. Är det någon som vet vad bankerna har för ansvar när de göra missar som denna? Att slarva bort privatkunders kapital på detta visa.
2200 kr är en rimlig ersättning, du kommer inte kunna få mer om du t.ex. stämmer Avanza. Du skulle såklart kunna ta det vidare, anmäla till Finansinspektionen etc. men om det här bara var en engångshändelse så tror jag knappast att något kommer hända.
Citera
2024-09-30, 12:12
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Nog bara gilla läget.
3% är deras normala inlåningsränta så det är nog det man kan begära.
Tror inte du har minsta chans att få något mera.
Citera
2024-09-30, 12:13
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Jag tror det är bäst att ligga lågt och förstå sin plats i hierarkin när det gäller banker. Det är mycket som inte står rätt till men bråkar du får du kanske mer problem. Det händer att banker helt sonika spärrar kunder som de tycker genererar för mycket jobb och för lite intäkter. Och du har i princip ingen möjlighet att överklaga det.
Citera
2024-09-30, 12:48
Medlem
Hustlelifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jaha.
Och vad exakt VILL du ha då?

Börjar du prata om vad du kunde ha chansat fram om pengarna var tillgängliga, så kunde du likagärna ha förlorat dem också...

Är väll bättre att det är han som förlorar sina pengar än någon annan?
Citera
2024-09-30, 13:05
Avslutad
Led du stor skada av detta då.. verkligen?

Varför inte bara vara nöjd och glömma skiten. Har så svårt att förstå tänket.
Absolut, jättedumt att det hände. Men det löste ju sig vilket borde vara huvudsaken?

Sen hade jag aldrig mer använt mig av Avanza om jag var du.
Citera
2024-09-30, 13:40
Medlem
Economicuss avatar
Pga tidsväde av kapital så måste du ju självklart ha en riskpremium.

Det du gör är att anlita en jurist och försök stämma dem för de du har blivit utsatt för.

Psykiskt stress, alternativ kostnad etc .

Få dina miljoner.

Solklar seger i rätten.

Begär intern kommunikation bilaga så att de inte kan snacka bakom din rygg. Och säga som tex att du skrev fel konto etc.

Avanza är ändå en skitmäklare.
Senast redigerad av Economicus 2024-09-30 kl. 13:43.
Citera
2024-09-30, 13:42
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
Led du stor skada av detta då.. verkligen?

Varför inte bara vara nöjd och glömma skiten. Har så svårt att förstå tänket.
Absolut, jättedumt att det hände. Men det löste ju sig vilket borde vara huvudsaken?

Sen hade jag aldrig mer använt mig av Avanza om jag var du.

Med den tankesättet så är de inte konstigt att vi är slavar för finansiella institutioner.
Citera
2024-09-30, 13:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Med den tankesättet så är de inte konstigt att vi är slavar för finansiella institutioner.

I know men det är vi väl varken vi vill eller inte ändå. Som nån skrev ovan, bråka och du får bara problem
Citera
2024-09-30, 13:50
Medlem
2200 är ju ett hån mot dig. OK om det varit några dagar bara men inte så där lång tid. Att de strulat bort pengarna så länge kan inte accepteras. Säg att du behövt pengar och varit tvungen att ta dyra lån nu istället. 50 000:- hade varit en rimlig ersättning för att jag skulle känna mig kompenserad.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2024-09-30 kl. 13:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in