2024-09-29, 18:04
Medlem
I Sverige har vi nästan en miljon företag. OK många är dotterbolag och ett stort antal är offentliga men det borde ändå innebära att nästan var tionde person driver ett företag. Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare. Fråga till er hur ni använder kryptovalutor i ert företag. Ni som är hantverkare, låter ni era kunder betala med kryptovaluta och vilka valutor accepterar ni? Du som är frisör går det bra att betala med kryptovaluta hos dig?

Är det så att Du är kryptoförespråkare men ändå inte accepterar det som betalningsmedel i ditt företag. Vad är det som gör att du förespråkar Kryptovalutor men ändå inte accepterar det som betalningsmedel?

Vilka valutor accepterar ni i ditt företag och varför accepterar du inte alla valutor?
Citera
2024-09-29, 18:25
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
I Sverige har vi nästan en miljon företag. OK många är dotterbolag och ett stort antal är offentliga men det borde ändå innebära att nästan var tionde person driver ett företag. Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare. Fråga till er hur ni använder kryptovalutor i ert företag. Ni som är hantverkare, låter ni era kunder betala med kryptovaluta och vilka valutor accepterar ni? Du som är frisör går det bra att betala med kryptovaluta hos dig?

Är det så att Du är kryptoförespråkare men ändå inte accepterar det som betalningsmedel i ditt företag. Vad är det som gör att du förespråkar Kryptovalutor men ändå inte accepterar det som betalningsmedel?

Vilka valutor accepterar ni i ditt företag och varför accepterar du inte alla valutor?

Det är dyrt och krångligt att hantera det i ett företag tänker jag. Hur skattar och bokför man? Osv. Tänker att du kan säkert få betala med bitcoin men du kanske får betala massa extra för besväret så att du täcker deras kostnader att hantera betalningen.
Citera
2024-09-29, 18:30
Medlem
TyskFalthares avatar
Du är inte den skarpaste kniven i lådan va? Vad är det för trams-siffror du hittar på?

Jag accepterar crypto som betalmedel och får betalt genom det i 90 % av mina affärer. Men sen då? Det är inte jag som är flaskhalsen.
Citera
2024-09-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyskFalthare
Du är inte den skarpaste kniven i lådan va? Vad är det för trams-siffror du hittar på?

Jag accepterar crypto som betalmedel och får betalt genom det i 90 % av mina affärer. Men sen då? Det är inte jag som är flaskhalsen.
Det finns idag cirka 1,2 miljoner företag i Sverige. Källa: https://tillvaxtverket.se/tillvaxtverket/statistikochanalys/statistikomforetag/foretagande/basfaktaomforetag.1719.html

Antal företag i Sverige 1 229 302
Källa: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/foretagande/naringslivet/antal-foretag-i-sverige_1212711.html

Ursäkta att jag uttryckte det som knappt en miljon företag i Sverige när den korrekta siffran är 1,2 miljoner företag i Sverige.

Edit:
Fakta om Företagsregistret
Företagsregistret innehåller 1 773 888 företag och 1 415 615 arbetsställen.
37 procent av företagen bedrivs som enskild firma och 43 procent som aktiebolag.
99,7 procent av företagen är privatägda.
2 010 aktiebolag, av 757 406 aktiebolag totalt, ägs av kommuner.
Källa: https://www.scb.se/vara-tjanster/bestall-data-och-statistik/foretagsregistret/
Senast redigerad av Mynicname 2024-09-29 kl. 18:42.
Citera
2024-09-29, 18:55
Medlem
Citat:

Vad driver du för typ av företag och vilka valutor accepterar du. Att 90 % av dina kunder väljer att betala med kryptovaluta får mig att tro att du inte driver verksamheten genom företag och bokför inkomsterna.
Citera
2024-09-29, 20:23
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Det finns idag cirka 1,2 miljoner företag i Sverige. Källa: https://tillvaxtverket.se/tillvaxtverket/statistikochanalys/statistikomforetag/foretagande/basfaktaomforetag.1719.html

Antal företag i Sverige 1 229 302
Källa: https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/foretagande/naringslivet/antal-foretag-i-sverige_1212711.html

Ursäkta att jag uttryckte det som knappt en miljon företag i Sverige när den korrekta siffran är 1,2 miljoner företag i Sverige.

Edit:
Fakta om Företagsregistret
Företagsregistret innehåller 1 773 888 företag och 1 415 615 arbetsställen.
37 procent av företagen bedrivs som enskild firma och 43 procent som aktiebolag.
99,7 procent av företagen är privatägda.
2 010 aktiebolag, av 757 406 aktiebolag totalt, ägs av kommuner.
Källa: https://www.scb.se/vara-tjanster/bestall-data-och-statistik/foretagsregistret/
” Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare” då? Du har rätt siffror på företagen, men är när du börjar tänka själv det blir fel.
Citat:
Vad driver du för typ av företag och vilka valutor accepterar du. Att 90 % av dina kunder väljer att betala med kryptovaluta får mig att tro att du inte driver verksamheten genom företag och bokför inkomsterna.
Driver en bolag med skönhetsprodukter.

Accepterar alla valutor genom Revolut samt all crypto. Men om det är i kontanter så är det SEK och EURO som gäller. Men är det obskyra cryptos tar jag en avgift för att växla till usdt.

Det är jag som vill ha betalt i crypto, det är inte oftast förstahandsvalet för kunderna. Men då det är det jag använder för att betala för mina inköp. Då jag behöver växla lägger jag på en extra avgift.

Jag driver ett företag men bokför inte inkomsterna.
Citera
2024-09-29, 21:29
Medlem
Citat:
” Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare” då? Du har rätt siffror på företagen, men är när du börjar tänka själv det blir fel.Driver en bolag med skönhetsprodukter.

Accepterar alla valutor genom Revolut samt all crypto. Men om det är i kontanter så är det SEK och EURO som gäller. Men är det obskyra cryptos tar jag en avgift för att växla till usdt.

Det är jag som vill ha betalt i crypto, det är inte oftast förstahandsvalet för kunderna. Men då det är det jag använder för att betala för mina inköp. Då jag behöver växla lägger jag på en extra avgift.

Aktiebolag har ju minst två personer i styrelsen.
Flashback har 1,6 miljoner medlemmar och det borde därför finnas närmare 100 000 personer som är företagare. Räcker att någon enstaka procent är kryptoförespråkare för att det ska vara tusentals företagsledare som är kryptoförespråkare som jag skrev i inledningen..."Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare"

Enligt Dagens Juridik så äger 7 % av den vuxna befolkningen i Sverige någon digital valuta. Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ey-var-femte-svensk-ager-kryptovaluta-inom-10-ar/

2022 sas att 6 % av befolkningen äger kryptovaluta.
Källa: https://www.dagensps.se/teknik/fintech/kryptovalutor/trots-raset-6-procent-av-svenskar-ager-krypto/
Senast redigerad av Mynicname 2024-09-29 kl. 21:36.
Citera
2024-09-29, 21:55
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Aktiebolag har ju minst två personer i styrelsen.
Flashback har 1,6 miljoner medlemmar och det borde därför finnas närmare 100 000 personer som är företagare. Räcker att någon enstaka procent är kryptoförespråkare för att det ska vara tusentals företagsledare som är kryptoförespråkare som jag skrev i inledningen..."Borde vara många tusentals företagsledare på flashback som samtidigt är kryptoförespråkare"

Enligt Dagens Juridik så äger 7 % av den vuxna befolkningen i Sverige någon digital valuta. Källa: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ey-var-femte-svensk-ager-kryptovaluta-inom-10-ar/

2022 sas att 6 % av befolkningen äger kryptovaluta.
Källa: https://www.dagensps.se/teknik/fintech/kryptovalutor/trots-raset-6-procent-av-svenskar-ager-krypto/
Felet är inte att du tänker själv, du tänker inte alls.

Jag kan inte svara för andra, men jag använder crypto i min vardag. Inte dagligen, men några dagar i veckan absolut.

Vi får helt enkelt vänta på dom ”många tusentals företagsledare” som är aktiva här på FB.
Citera
2024-09-30, 07:51
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:

Enligt bokföringslagen måste du bokföra inkomsterna. Är det verkligen ett "företag" du bedriver eller kallar du det bara för ett "företag"...?
Citera
2024-09-30, 08:07
Medlem
Citat:

Det största hindret är nog bankerna som inte gillar krypto. De dömer dig som kriminell om du hanterar några större belopp kopplat till kryptovaluta.
Citera
2024-09-30, 08:14
Medlem
TyskFalthares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Enligt bokföringslagen måste du bokföra inkomsterna. Är det verkligen ett "företag" du bedriver eller kallar du det bara för ett "företag"...?
Är inget aktiebolag om vi säger så Jag kallar det för ”företag” då det drivs som ett.
Citera
2024-09-30, 09:05
Medlem
Väldigt enkelt. Svenskt företagande regleras av svensk stat, så svensk stat bestämmer reglerna för svenskt företagande. Svensk stat bestämmer än så länge att det enda smidiga betalmedlet i sverige ska vara svenska statliga poletter. I synnerhet bestämmer svensk stat att kryptovalutor ska vara svåra och dyra att hantera.

De flesta företagare vill tjäna pengar, och de flesta "kRyPtoFöReSprÅkarE" råkar bara vara begåvade nog att förstå poängen med Bitcoin/Ethereum. Det vill säga det är inte drivet av ideologiska skäl.

Vad gäller svenskt företagande är det alltså sällan intressant.

Om du fortfarande inte förstår kan du prova en ny frågeställning: varför accepterar inte nordkoreanska företag svenska kronor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in