2024-09-29, 09:08
Medlem
Tjena!

Är det någon här som har testat att få skickat tobak från privatperson i Tyskland (annat EU land)?

Vet inte om tullen i Sverige/Tyskland brukar kolla paket och sånt.
Vad tror ni att "straffet" blir om dom upptäcker tobaken (misstänker att dom skickar en dödspatrul direkt eftersom det gäller tobak )?

Tackar!
Citera
2024-09-29, 09:12
Medlem
Titsdontlies avatar
Försöker du leka rolig eller?
Läs på tullverket??? Beställer du och de tar paketet vilket det garanterat kmr göra så får du betal skatt på grejerna
Citera
2024-09-29, 09:30
Medlem
Nej jag försöker inte vara rolig och är inte heller egentligen ute efter att undvika betala skatt. Piptobaks utbudet i Sverige är patetiskt om man jämför med Tyskland så ville ha lite andra sorter.

Problemet är att Tyskland skickar inte tobak utanför Tyskland längre (sedan 2017?).
Dessutom så vet jag inte hur troligt det är att tullen kollar EU-paket/post då en bekant köpte en destillator på 60 liter från Portugal för några år sedan och den kom fram utan problem.

Om paket stoppas i tullen i Sverige så räcker det med att jag betalar skatt så får jag paketet sen menar du?

Hittar förövrigt inget om detta på tullen, bara detta: https://www.tullverket.se/privat/pan...e9e71092f.html
Citera
2024-09-29, 09:36
Medlem
fimbuls avatar
Jag har köpt tobak från Tyskland genom en bulvan som skickade vidare.
Inga problem med tullen.
Citera
2024-09-29, 09:45
Medlem
Sunimods avatar
Från Skatteverkets sida om detta.

"Föra in snus, tuggtobak och övrig tobak för personligt bruk"

"Om du själv anlitar ett transportföretag eller någon annan mellanhand, till exempel en vän, för att ta in snus, tuggtobak eller övrig tobak för ditt eller din familjs personliga bruk till Sverige från ett annat EU land behöver du inte betala svensk tobaksskatt.

Är tobaken inte för ditt eget eller din familjs personliga bruk gäller bestämmelserna för yrkesmässig införsel."

Så piptobak för eget bruk bör gå bra att föra in utan extra skatt

https://www.skatteverket.se/privat/s...800079422.html
Citera
2024-09-29, 11:21
Medlem
Gaspodins avatar
Jag förutsätter att det rör sig om en gåva från släktingarna i Tyskland.
Är värdet av gåvan mindre än 600kr, kan du ta emot 50 gram tobak tullfritt, dock måste du betala tobaksskatt.

https://www.tullverket.se/privat/pan...kontakta%20oss.
Citera
2024-09-29, 21:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inom EU får man skicka sånt hur som helst om det är för eget bruk. Gäller både tobak och alkohol.

Sjukt hur okunniga folk har blivit om vad EU är för något...
Citera
2024-09-29, 21:52
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Jag förutsätter att det rör sig om en gåva från släktingarna i Tyskland.
Är värdet av gåvan mindre än 600kr, kan du ta emot 50 gram tobak tullfritt, dock måste du betala tobaksskatt.

https://www.tullverket.se/privat/pan...kontakta%20oss.
Kanske är nytt för dig, men Tyskland är (också) med i EU.

Citat:
Ursprungligen postat av Din länk
Gåva med alkohol eller tobak från ett annat EU-land

Du behöver inte betala några avgifter om du tar emot enstaka* gåvor med alkohol eller tobak från ett annat EU-land som är avsett för ditt eller din familjs personliga bruk.
Särskilda regler för att ta emot en gåva med alkohol eller tobak

Tobak och alkohol får skickas i paket som gåva mellan två privatpersoner.
Du som tar emot gåva med tobak måste ha fyllt 18 år och du som tar emot alkohol måste ha fyllt 20 år.
Det får bara vara enstaka* paket för att räknas som gåva, och därmed vara avgiftsfria.
Tobaken och alkoholen är för privat bruk.
Tobaken och alkoholen måste transporteras av ett transportföretag.
Om du ska skicka tobak som gåva till ett annat land bör du ta reda på vilka regler som gäller där.

* Både en beskrivning av mängd (om mängden är rimlig avgörs från fall till fall), och en beskrivning av antal tillfällen (att skicka en gåva varje vecka är inte att anse som enstaka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in