2024-09-28, 23:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Min lön har stigit med ca 150% på 5-6 år. Får väl acceptera viss förlust på det pga inflationen.

Grattis! Få förunnat att ha genomgått den utvecklingen.

Hade man 40 tkr år 2019 krävs det idag 50 tkr för att ha samma reallön.
Citera
2024-09-28, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Grattis! Få förunnat att ha genomgått den utvecklingen.

Hade man 40 tkr år 2019 krävs det idag 50 tkr för att ha samma reallön.

Värt att nämna är att det var tidigt i karriären, där jag för 5 år hade 27k/månad till knappa 70k/månad idag.

För att bygga vidare, så har jag hela tiden haft en ganska hög sparkvot med rätt stor exponering mot värdepapper etc. Så trots inflationen har jag för varje år som gått blivit ”rikare”.
Citera
2024-09-28, 23:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
1. Har av olika skäl ingen större lust att byta jobb, men det är ju givetvis bästa sättet att snabbt höja sin lön. Man sätter ett löneanspråk som är 10 papp högre än det man har idag. If it goes it goes, if it blows, it blows. Då är man bara kvar på sitt gamla jobb.

2. Inflationsskyddat instrument. Är väl bara realränteobligationer som är det? Med en börs på ATH har jag senaste månaderna hållt mig borta, men tidigare har jag tjänat okej på att köpa och sälja.
Över tid generar börsen 7-9% årlig avkastning i genomsnitt, detta slår inflationen. På ett eller två år kan vad som helst hända naturligtvis, men om du har en sparhorisont på 5-10 år kommer du tjäna pengar på detta i jämförelse med att ha pengarna på ett sparkonto. Huruvida vi är på ATH är ovidkommande om du investerar på lång sikt.
Citat:
3. Har inga onödiga abbonemang. Allt sånt är borta. Mat kan man säkert tighta till, men jag gillar god mat och vill inte leva på slafsmat och halvdabrikat utan föredrar fina råvaror.

4. Ja kommer reallönerna ikapp? Något säger mig att när inflationen nu faller kommer lönepotterna också att göra det. Ekonomisk tillväxt har ju historiskt sett gynnat ägarna mer än löntagarna. Vi jobbar exempelvis 40 timmar idag som för 50 år sedan. Fortfarande 25 dagars lagstadgad semester och en pensionsålder som bara höjs. Den höjda produktiviteten kommer aldrig löntagare till godo.
Reallönerna har höjts med omkring 160% sedan 1960-talet trots inflationskrisen för ett år sedan. Ekonomisk tillväxt gynnar alla och så är det bara. Även fast vi jobbar lika mycket idag som förr så behöver vi faktiskt inte göra det om vi är beredda att leva enligt den standarden som vi hade på 60-talet. Men många är inte beredda att göra det eftersom det skulle innebära att vi inte hade haft en mobil, dator, elbil, dagens sjukvårdsstandard, dagens kollektivtrafik m.m.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/real-loneutveckling-i-sverige_1208725.html
Senast redigerad av Libertarismus 2024-09-28 kl. 23:19.
Citera
2024-09-28, 23:25
Medlem
Citat:
Konsumentprisindex ligger 25% högre idag än år 2019.

Priser på allt från mat, till bilar och ammunition har bara rusat i pris. Det enda som inte rusat är lönerna.

Jag har fan haft sjukt dålig utveckling. Har räknat och kommit fram till att min bruttolön i reala termer var 8 tkr kr högre för 5 år sedan än vad den är idag. Jag har väl inte haft den bästa av löneutveckling, men jag är nog inte ensam om att inte fått upp lönen alls lika mycket som inflationen.

Även om jag klarar mig, börjar det kännas sjukt irriterande.

Tror ni att man så att säga någon gång kommer hinna ifatt? Att köpkraften innan inflationsbrasan återvänder? Eller kommer vi/jag bara att bli fattigare?

Alla har ju inte direkt möjlighet att välja och vraka på arbetsmarknaden.

Vad göra? Skaffa sig ett extrajobb?

2019 hade jag 40k brutto, (i princip aldrig tillägg och 6 mil till jobbet enkel) idag har jag 50k plus 3-5k varje månad i tillägg och 1 mil till jobbet, så ekonomin känns bättre idag, även med ett utökat lån på huset.

En del av våra lönetillägg har även justerats upp med 50%, vilket gör lite grann också.

Men har även dragit in lite på utgifter, tex äter jag aldrig lunch ute nu förutom när jag är på resa ( och inte alltid då heller), förr gjorde jag det då och då, men det är mer för att jag sparar mer än att jag egentligen inte har råd, men tycker 110-140 spänn för en lunch är ovärt.

Ska jag på resa har jag nästan alltid med mig fika som man köpt på Ica betydligt billigare än på tåget eller Pressbyrån.

Gör lite extraknäck med min hobby ibland (lackar grejer) åt kompisar, men det är mest för att vara sjysst mot den, tar inte mycket betalt för det.
Citera
2024-09-28, 23:27
Bannlyst
Jag är på pappret låginkomst intagare , ändå kan jag köpa aktier för ca 2000:- månaden. Allt bero på vad man har för kostnader. Det som håller på och hända är fastighetsägare bakom hyresrätter försöker få till marknadshyra.

Så en 2:a som kostar 4000:- idag långt ute på grönlinje kommer kostar 7000:- om några år, det är V politiker som ligger bakom detta.
Citera
2024-09-28, 23:31
Medlem
Många varor har ju gått upp med 50-80% senaste 5 åren så visst måste de flesta märkt av lite att de får mindre för pengarna.

Kan inte vara så många som under samma tidsperiod har höjt sina löner med såpass.

Men nu är det t.ex så att energipriserna ligger bra mycket lägre än för två år sedan så en del krav på prissänkningar borde man väl komma med?

Men alltså, lösningen är att konsumera mindre. Ärligt talat så överkonsumerade de flesta av oss ganska rejält och det finns ganska mycket man kan avstå från utan att det känns. Så det viktiga är att ha stenhård koll på de kostnader som vi inte kan göra oss av med.
Citera
2024-09-28, 23:37
Medlem
På pappret är det 10000 mer i månaden. Inflationsjusterat, om jag inte räknar fel, så är det typ 3000.. Men tror fan jag hade mer pengar över 2019.

Mycket äts bokstavligen upp pga matkontot som fan dubblerats.
Citera
2024-09-28, 23:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Över tid generar börsen 7-9% årlig avkastning i genomsnitt, detta slår inflationen. På ett eller två år kan vad som helst hända naturligtvis, men om du har en sparhorisont på 5-10 år kommer du tjäna pengar på detta i jämförelse med att ha pengarna på ett sparkonto. Huruvida vi är på ATH är ovidkommande om du investerar på lång sikt.

Reallönerna har höjts med omkring 160% sedan 1960-talet trots inflationskrisen för ett år sedan. Ekonomisk tillväxt gynnar alla och så är det bara. Även fast vi jobbar lika mycket idag som förr så behöver vi faktiskt inte göra det om vi är beredda att leva enligt den standarden som vi hade på 60-talet. Men många är inte beredda att göra det eftersom det skulle innebära att vi inte hade haft en mobil, dator, elbil, dagens sjukvårdsstandard, dagens kollektivtrafik m.m.

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/arbetsmarknad/loner/real-loneutveckling-i-sverige_1208725.html

Min sparhorisont är inte 10 år. Vet inte ens om jag lever då. Det är vad jag kan tjäna här och nu som är intresssant.

På 70-talet kunde en familj med två vuxna och två barn leva gott på en medianlön. Det går inte idag. Huruvida det beror på att en normal TV är dubbelt så stor nu jmf med då, eller att en Volvo V90 är snabbare och säkrare än en 245a ska jag låta vara osagt, men jag tvivlar på att det är förklaringen.
Citera
2024-09-28, 23:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Många varor har ju gått upp med 50-80% senaste 5 åren så visst måste de flesta märkt av lite att de får mindre för pengarna.

Kan inte vara så många som under samma tidsperiod har höjt sina löner med såpass.

Men nu är det t.ex så att energipriserna ligger bra mycket lägre än för två år sedan så en del krav på prissänkningar borde man väl komma med?

Men alltså, lösningen är att konsumera mindre. Ärligt talat så överkonsumerade de flesta av oss ganska rejält och det finns ganska mycket man kan avstå från utan att det känns. Så det viktiga är att ha stenhård koll på de kostnader som vi inte kan göra oss av med.

Det är ju en lösning, men är det vad man vill? Pengar kan ju bara användas till två saker. Sparas eller konsumeras.
Jag kan ju spara pengar på att köra en gammal skithög till bil, inte genomföra långväga semesterresor, leva på frysta halvfabrikat och äta medhavda matlådor, men vill jag det? Nej. Jag vill hellre ha en lön som räcker till den konsumtion jag vill ha.
Citera
2024-09-28, 23:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
På pappret är det 10000 mer i månaden. Inflationsjusterat, om jag inte räknar fel, så är det typ 3000.. Men tror fan jag hade mer pengar över 2019.

Mycket äts bokstavligen upp pga matkontot som fan dubblerats.

Matkontot har dragit iväg sjukt mycket.
Tidigare år elpriserna. Får se vad som händer med dem i år. Kommunala taxor och avgifter har också rusat.
Citera
2024-09-28, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Min sparhorisont är inte 10 år. Vet inte ens om jag lever då. Det är vad jag kan tjäna här och nu som är intresssant.
Varför då? Sedan 2019 har min portfölj gått upp med närmare 80-90%, kanske 50-60% efter att inflationen är inräknad. Jag har alltså blivit 50-60% rikare de senaste fem åren trots inflationen. Det kunde du också ha varit om du investerat 2019.
Citat:
På 70-talet kunde en familj med två vuxna och två barn leva gott på en medianlön. Det går inte idag. Huruvida det beror på att en normal TV är dubbelt så stor nu jmf med då, eller att en Volvo V90 är snabbare och säkrare än en 245a ska jag låta vara osagt, men jag tvivlar på att det är förklaringen.
Förklaringen är att standaren idag är högre. Allt från dagligvaruartiklar och nöjesrelaterade kostnader till fastigheter, rör- och elsystem, infrastruktur, sjukvård m.m. Men samtidigt så behöver man inte leva enligt dagens standard. Du kan strunta i att köpa den senaste iPhonen och datorn, du kan laga mat hemma istället för att gå ut på restaurang (förr i tiden lagade ju fruntimret mat hemma, vilket är billigare än att äta ute), du kan köra en skruttig bil istället för Teslan, strunta i att resa utomlands osv.
Citera
2024-09-28, 23:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Jag är på pappret låginkomst intagare , ändå kan jag köpa aktier för ca 2000:- månaden. Allt bero på vad man har för kostnader. Det som håller på och hända är fastighetsägare bakom hyresrätter försöker få till marknadshyra.

Så en 2:a som kostar 4000:- idag långt ute på grönlinje kommer kostar 7000:- om några år, det är V politiker som ligger bakom detta.
Varför skulle V-politikerna ligga bakom detta? V är ju notoriskt kända för att vara emot marknadshyror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in