Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Konsumentprisindex ligger 25% högre idag än år 2019.
Priser på allt från mat, till bilar och ammunition har bara rusat i pris. Det enda som inte rusat är lönerna.
Jag har fan haft sjukt dålig utveckling. Har räknat och kommit fram till att min bruttolön i reala termer var 8 tkr kr högre för 5 år sedan än vad den är idag. Jag har väl inte haft den bästa av löneutveckling, men jag är nog inte ensam om att inte fått upp lönen alls lika mycket som inflationen.
Även om jag klarar mig, börjar det kännas sjukt irriterande.
Tror ni att man så att säga någon gång kommer hinna ifatt? Att köpkraften innan inflationsbrasan återvänder? Eller kommer vi/jag bara att bli fattigare?
Alla har ju inte direkt möjlighet att välja och vraka på arbetsmarknaden.
Vad göra? Skaffa sig ett extrajobb?
2019 hade jag 40k brutto, (i princip aldrig tillägg och 6 mil till jobbet enkel) idag har jag 50k plus 3-5k varje månad i tillägg och 1 mil till jobbet, så ekonomin känns bättre idag, även med ett utökat lån på huset.
En del av våra lönetillägg har även justerats upp med 50%, vilket gör lite grann också.
Men har även dragit in lite på utgifter, tex äter jag aldrig lunch ute nu förutom när jag är på resa ( och inte alltid då heller), förr gjorde jag det då och då, men det är mer för att jag sparar mer än att jag egentligen inte har råd, men tycker 110-140 spänn för en lunch är ovärt.
Ska jag på resa har jag nästan alltid med mig fika som man köpt på Ica betydligt billigare än på tåget eller Pressbyrån.
Gör lite extraknäck med min hobby ibland (lackar grejer) åt kompisar, men det är mest för att vara sjysst mot den, tar inte mycket betalt för det.