2024-09-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Rent generellt: Människan är lat i grunden och kommar alltid ta genvägar/lättaste vägen om det går.

Enbart det jag syftade på. Väglösningar måste göras idiotsäkra och det verkar som stäckan skall byggas om nästa år. Vilket betyder att de vet om att den "inte är bra" utan kanske även rent jävla idiotisk. Med tanke på klientelet som rör sig där som någon skrev tidigare i tråden. Verkligen synd att det hann bli ett dödsfall innan. Hade det gått att förebygga på något sätt? Säkerligen, men det hade väl kostat för mycket.
Det går inte att göra samhället idiotsäkert, lite spill får man räkna med.
Citera
2024-09-28, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Verkar vara 60 km/h som gäller där, men det verkar gå att köra skitsnabbt ändå, vilket jag misstänker är vanligt.
I detta fall hade kanske inte separat cykelbana varit det som hjälpt, bättre att byta ut korsningarna mot rondeller det tvingar ned hastigheten.
även om bilen kört 60 så dör man, du dör även om du blir påkörd i 30kmh
Citera
2024-09-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
Enligt dig då eller? Enligt den statistik som finns så överlever 90% att bli påkörd i 30. 60 är också väldigt möjligt att överleva, speciellt om man är ung.

Men det beror på vad som kör på dig också, är det en hög elbils SUV på 3 ton så är dina chanser ganska små.
Citera
2024-09-28, 16:34
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Enligt dig då eller? Enligt den statistik som finns så överlever 90% att bli påkörd i 30. 60 är också väldigt möjligt att överleva, speciellt om man är ung.

Men det beror på vad som kör på dig också, är det en hög elbils SUV på 3 ton så är dina chanser ganska små.
Man kan förstås överleva en påkörning i 60 men chansen är väldigt liten, på samma ställe du hittade att 9 av 10 överlever påkörning i 30 så tror jag du kunde läsa att förhållandet vid 50 km/h är att 2 av 10 överlever. I 60 är förstås sannolikheten lägre ändå, rentav väldigt låg. Spelar ingen roll om bilen väger 1500 kg eller 15 ton.
Citera
2024-09-28, 18:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Man kan förstås överleva en påkörning i 60 men chansen är väldigt liten, på samma ställe du hittade att 9 av 10 överlever påkörning i 30 så tror jag du kunde läsa att förhållandet vid 50 km/h är att 2 av 10 överlever. I 60 är förstås sannolikheten lägre ändå, rentav väldigt låg. Spelar ingen roll om bilen väger 1500 kg eller 15 ton.
Kör du i 60 har du mycket större chans att undvika en olycka, och även om du kör på någon, är chansen stor att du hunnit bromsa in till en ganska ofarlig hastighet.

Reaktionssträckan ökar linjärt med hastigheten, bromssträckan ökar med kvadraten.
Kör du i sjuttio, är bromssträckan dubbelt så lång som i femtio.
Citera
2024-09-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym523
Nu kommer kommunen smälla upp med 1000 farthinder på den vägen. Nu ska alla bilförare straffas för att en idiot inte kan köra.

Vad menar du? Har du löst det innan Polisen?
Djävla idiot.
Citera
2024-09-28, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico

Du måste vara dum på riktigt,du dör om en bil kör på dej i 80,som det är där din idiot.
Citera
2024-09-28, 19:07
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Kör du i 60 har du mycket större chans att undvika en olycka, och även om du kör på någon, är chansen stor att du hunnit bromsa in till en ganska ofarlig hastighet.

Reaktionssträckan ökar linjärt med hastigheten, bromssträckan ökar med kvadraten.
Kör du i sjuttio, är bromssträckan dubbelt så lång som i femtio.
Läste du fel på vad jag skrev?
Givetvis ökar risken att inte hinna reagera ju fortare man kör, utöver att konsekvenserna blir allvarligare framförallt för oskyddade trafikanter.
30 är alltid bättre än 60, både i skadehänseende och hur stor risken för olycka är. Jag bemötte bara påståendet om att man kan överleva en påkörning i 60 likaväl som en i 30, det är inte riktigt sant. I 60 är det nästintill garanterat kört men du ska ha otur om du omkommer en påkörning i 30.
Citera
2024-09-28, 19:11
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Läste du fel på vad jag skrev?
Givetvis ökar risken att inte hinna reagera ju fortare man kör, utöver att konsekvenserna blir allvarligare framförallt för oskyddade trafikanter.
30 är alltid bättre än 60, både i skadehänseende och hur stor risken för olycka är. Jag bemötte bara påståendet om att man kan överleva en påkörning i 60 likaväl som en i 30, det är inte riktigt sant. I 60 är det nästintill garanterat kört men du ska ha otur om du omkommer en påkörning i 30.
Jag missuppfattade att du bara menade själva påkörningen.
Jag är mer inne på skaderisken vid olika hastigheter, vilket inbegriper reaktionssträcka bromssträcka, tid för undanmanöver och skada vid eventuell påkörning.
Senast redigerad av Knut-Anne 2024-09-28 kl. 19:22.
Citera
2024-09-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppermill
Rent generellt: Människan är lat i grunden och kommar alltid ta genvägar/lättaste vägen om det går.

Enbart det jag syftade på. Väglösningar måste göras idiotsäkra och det verkar som stäckan skall byggas om nästa år. Vilket betyder att de vet om att den "inte är bra" utan kanske även rent jävla idiotisk. Med tanke på klientelet som rör sig där som någon skrev tidigare i tråden. Verkligen synd att det hann bli ett dödsfall innan. Hade det gått att förebygga på något sätt? Säkerligen, men det hade väl kostat för mycket.

Klientelet?
Citera
2024-09-28, 21:04
Medlem
Peppermills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Klientelet?

Tidigare i tråden skrevs detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Yoodur
Du menar det som björklingeborna inte kan hantera att de ska bli av, för de kan inte köra bil utan tror E600 är 4-filig väg.
Citera
2024-09-28, 21:48
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Sammanfattning av: https://www.expressen.se/nyheter/sve...tyckt-av-alla/

Citat:
Tragisk dödsolycka utanför Uppsala

En tonårspojke har tragiskt nog mist livet efter att ha blivit påkörd vid hållplatsen Lövstalöt utanför Uppsala under torsdagskvällen. Trots att han fördes till sjukhus med ambulans gick hans liv inte att rädda.

Vänner och lokalsamhället sörjer

Joel Kaljuste, 18 år, beskriver händelsen som chockartad och tragisk. Han berättar att den avlidne pojken var mycket omtyckt:

"Han var en fin kille och älskad av alla. Genuin, snäll och oskyldig kille som var omtyckt av alla".

Vid olycksplatsen har vänner och bekanta lämnat blommor, tända gravljus och snusdosor för att hedra minnet av den bortgångne tonåringen.

Farlig vägsträcka oroar boende

Vägen där olyckan inträffade har länge varit en källa till oro för de boende i området:

- Det är en 80-väg som beskrivs som "stökig".
- Enligt Christer Eriksson, som bott i området i 30 år, har det skett cirka fem dödsolyckor under denna tid.
- Boende har efterfrågat en cykelväg längs sträckan för att öka säkerheten.

Johan Sundman, som bor i närheten med sin familj, uttrycker sin oro:

"Det känns inget tryggt alls. Vi har försökt få skolskjuts till vårt barn men de säger att det är inget fel alls att gå där. Det sker ju dödsolyckor med jämna mellanrum här uppe".

Planerade förbättringar

Trafikverket har planer på att bygga om vägsträckan med start nästa år för att öka trafiksäkerheten:

- En separat gång- och cykelbana ska anläggas.
- Trots påtryckningar kommer startdatumet inte att flyttas fram på grund av den senaste olyckan.

Pågående utredning

Polisen utreder händelsen som vållande till annans död. Bilen som var inblandad i olyckan har tagits i beslag för teknisk undersökning, och flera förhör har hållits. Magnus Jansson Klarin, polisens presstalesperson, säger att det ska utredas huruvida det var en olycka eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in