Hej, imorse köpte jag en begangnad Tikka m55 .308 med leupold kikarsikte i brukskick för 3500 kr. Bössan var i fint skick och var plastbäddad osv. Lite små skönhetsfläckar, men inget stort. Lite kort pipa möjligtvis. Vet iof inte om det spelar någon roll. Men tror ni att detta skulle kunna vara en bra bössa att börja med?
Nu till det som oroade mig lite. Jag satt och läste på jagareforbundets hemsida och ramlade över detta inlägget. Tänkte om det var någon som kunde förklara för mig vad han/hon menar, så att man förstår.

Tack på förhand. / Joel
Inlägget: " Till alla med Tikkas m55/m65 höjer jag ett varningens finger . Se till att slutstycket verkligen är uppspänt innan patronen matas fram , det kan bli sista gången annars . Har man haft slutstycket i fickan eller ve och fasa tappat det så kan det spännas av och då sticker ju slagstiftet ut . Lite bråttom ute på pass skickar man i magasinet och matar fram =BLAM= dags att skola om till vänsterskytt (om man är högerskytt från början) . Mig veterligen är detta de enda modellerna där man kan föra fram ett slappat slutstycke ända tills patronen bottnar . En kusin till mig bytte vapen tvärt efter att jag demonstrerat detta fenomen , utan skarpa skott naturligtvis . Är man bara försiktig händer naturligtvis ingenting , men bara vetskapen ger en kalla kårar . "