2006-08-19, 15:14
Medlem
Hej, imorse köpte jag en begangnad Tikka m55 .308 med leupold kikarsikte i brukskick för 3500 kr. Bössan var i fint skick och var plastbäddad osv. Lite små skönhetsfläckar, men inget stort. Lite kort pipa möjligtvis. Vet iof inte om det spelar någon roll. Men tror ni att detta skulle kunna vara en bra bössa att börja med?

Nu till det som oroade mig lite. Jag satt och läste på jagareforbundets hemsida och ramlade över detta inlägget. Tänkte om det var någon som kunde förklara för mig vad han/hon menar, så att man förstår. Tack på förhand. / Joel

Inlägget: " Till alla med Tikkas m55/m65 höjer jag ett varningens finger . Se till att slutstycket verkligen är uppspänt innan patronen matas fram , det kan bli sista gången annars . Har man haft slutstycket i fickan eller ve och fasa tappat det så kan det spännas av och då sticker ju slagstiftet ut . Lite bråttom ute på pass skickar man i magasinet och matar fram =BLAM= dags att skola om till vänsterskytt (om man är högerskytt från början) . Mig veterligen är detta de enda modellerna där man kan föra fram ett slappat slutstycke ända tills patronen bottnar . En kusin till mig bytte vapen tvärt efter att jag demonstrerat detta fenomen , utan skarpa skott naturligtvis . Är man bara försiktig händer naturligtvis ingenting , men bara vetskapen ger en kalla kårar . "
Citera
2006-08-19, 15:24
Medlem
Daineas avatar
Han menar att slagstiftet kan avfyras när du har slutstycket löst, om du då matar i en patron för snabbt om du inte håller ögonen öppna så kan patronen avfyras före du låser slutstycket (om du matar i patronen snabbt/hårt då slagstiftet slår direkt mot tändhatten före du får en chans att låsa slutstycket i lådan), följden blir då att slutstycket skjuts bakåt och med stor risk slår dig rätt i ansiktet så du får lära dig att skjuta med vänster öga istället...

Jag har personligen aldrig gillat Tikka, farsan hade problem med en Tikka han hade när jag var liten och det sitter i ännu. Hade jag varit du så hade jag nog bytt gevär, men det är klart; om du bara är jäkligt försiktig så borde väl inget hända, men som han skrev "bara vetskapen..." hade räckt för mig, det är stora krafter i modern klass1 ammunition och då får inget gå snett...

Edit: bekymra dig inte för piplängden, det är inte överdrivet många svenska jägare som verkligen utnyttjar en lång pipa, de flesta skott sker ju på korta avstånd (<200m) och det räcker alla lagliga längder på pipa till för. Och som skrevs i en annan tråd så är de flesta överens om att .308 är en klart godkänd kaliber.
Citera
2006-08-19, 15:38
Medlem
erlgs avatar
Ta det lugnt, det krävs en viss kraft för att spänna av slagstiftet och det är ingen risk att du råkar peta till det. Skulle du ha tappat slutstycket i marken så skall du definitivt kontrollera det noga, men detta främst för att grus och skit annars kan föras in i pipan.
Citera
2006-08-19, 16:49
Medlem
Så egentligen gäller det bara att ta det lungt när man laddar om sin bössa då och inte slita för jäkligt i slutstycket? Det var många tikka ägare som avfärdade detta problemet när jag läste på jägareförbundets hemsida, men det har väl hänt en 4-5 olyckor vad jag kunde utläsa eller iaf vad medlem "Colt45" påvisade.
Är det någon av er här på flashback som äger en tikka m55/m65 som upplevt detta problemet eller har tips och trix på hur man bäst ska sköta vapnet och eliminera risken för detta problemet? Hade ju varut tråkigt att bli av med höger öga eller fingrar eller så...
Citera
2006-08-22, 18:01
Medlem
InkoPinkos avatar
Det är ju bara att kontrollera så att slagstiftet inte sticker ut från slutstycksbotten när du sätter tillbaka slutstycket i vapnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in