2024-09-25, 21:35
Medlem
canterburys avatar
Var med i en budgivning på en auktions sida liknande blinto, kvd, kvarndammen, osv. Ofta på dessa sidor redovisas budgivare med ett nummer samt vilket bud de lagt. Men är i övrigt helt "hemliga". Vid vunnen auktion försökte jag för skojs skull behöva ut namn på de som varit med i budgivningen likt man kan göra vid husköp av mäklare. Fick blankt nej.

Vad säger "lagen"? Här finns ju uppenbara möjligheter att smygbjuda på sitt eget objekt och trissa upp pris. Kan jag på något sätt kräva att budgivare x identifieras? Hoppas min frågeställning är förståelig
Citera
2024-09-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Var med i en budgivning på en auktions sida liknande blinto, kvd, kvarndammen, osv. Ofta på dessa sidor redovisas budgivare med ett nummer samt vilket bud de lagt. Men är i övrigt helt "hemliga". Vid vunnen auktion försökte jag för skojs skull behöva ut namn på de som varit med i budgivningen likt man kan göra vid husköp av mäklare. Fick blankt nej.

Vad säger "lagen"? Här finns ju uppenbara möjligheter att smygbjuda på sitt eget objekt och trissa upp pris. Kan jag på något sätt kräva att budgivare x identifieras? Hoppas min frågeställning är förståelig

Vad säger avtalsvilkoren, eller vilkoren för auktionen? Det låter inte så rimligt att man skall ha lagar som reglerar allt in absurdum - avtalen borde vara tillräckliga styrning i fall som dessa (såvida du inte hittar något oskäligt i avtalet).
Citera
2024-09-25, 22:38
Medlem
8xxSeriess avatar
Fanns inte något reservationspris? Tror inte det är speciellt utbrett att säljare försöker trissa priser på att buda själva, skulle det skita sig så får de ju betala provisionen till auktionsfirman och sen stå där med skiten kvar de försöker sälja.
Citera
2024-09-25, 23:23
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury

Man har ingen rätt att få veta de andra budgivarnas identiteter, är jag rädd.
Citera
2024-09-26, 09:09
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Fanns inte något reservationspris? Tror inte det är speciellt utbrett att säljare försöker trissa priser på att buda själva, skulle det skita sig så får de ju betala provisionen till auktionsfirman och sen stå där med skiten kvar de försöker sälja.

Reservationspris finns. Men har varit med i några stycken och man blir lite misstänksam för där finns ett mönster i budgivningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in