2024-09-24, 23:02
Medlem
Jag har en VW Golf 7 som börjat rosta ganska rejält i framför allt högra bakskärmen. Idag är det bara bubblor, dvs att det kommer från insidan. Vill göra något åt det innan det innan rosten blir synlig så att säga. Det finns på hela skärmkanten och ner mot tröskeln.
Momenten att slipa bort allt, rostskydda och spackla är väl inga konstigheter. Det är väl egentligen själv lackningen som är det stora orosmomentet eftersom det är en rätt stor yta.

Jag har kollat några klipp på Youtube och förstår väl själva tanken med att inte maskera för mycket när väl lacken ska på för att undvika allt för synliga skarvar.

Behöver lite konkreta tips på vägen. Kommer använda vanliga sprayburkar.

Hur långt ifrån lagningen bör jag maskera? Vill inte duscha ut klarlacken på allt för stora ytor.
Eftersom Golf 7 har en rätt tydlig skarv ca 1dm från skärmkanten skulle jag gärna vilja lägga min skarv där, men kanske blir för litet område?

Alla tips och trix är välkomna.
Citera
2024-09-24, 23:11
Medlem
Lacka som du känner för, sedan våtslipar (med 1500+) du området och angränsade områden, typ 15 cm in på orörd lack. Sedan efter allt det så klarlackar du 2 omgångar på hela putsade ytan.

Jag förstår inte det sista du skriver, menar med 1dm ifrån kanten till kanten med för litet området med att lägga en skarv i avgasröret.. Så det bortser jag helt å hållet ifrån.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-09-24 kl. 23:14.
Citera
2024-09-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Jag har en VW Golf 7 som börjat rosta ganska rejält i framför allt högra bakskärmen. Idag är det bara bubblor, dvs att det kommer från insidan. Vill göra något åt det innan det innan rosten blir synlig så att säga. Det finns på hela skärmkanten och ner mot tröskeln.
Momenten att slipa bort allt, rostskydda och spackla är väl inga konstigheter. Det är väl egentligen själv lackningen som är det stora orosmomentet eftersom det är en rätt stor yta.

Jag har kollat några klipp på Youtube och förstår väl själva tanken med att inte maskera för mycket när väl lacken ska på för att undvika allt för synliga skarvar.

Hur långt ifrån lagningen bör jag maskera? Vill inte duscha ut klarlacken på allt för stora ytor.
Eftersom Golf 7 har en rätt tydlig skarv ca 1dm från skärmkanten skulle jag gärna vilja lägga min skarv där, men kanske blir för litet område?

Mycket av slutresultatet handlar om vad du har för kulör. Är det en vit bil kan du nästan göra hur du vill är det tex en silvermetallic spelar det nästan ingen roll hur proffsig du är det kommer se bedrövligt ut ändå.

Först ska du slipa ut allt väldigt jämnt och fint, naturligtvis inte onödigt långt ut över rostfria ytor, men ska du få grundarbetet och slipningen bra måste du gå in några centimeter på ytor runt skadan. Men där kan du maskera ganska nära, men tricket med maskeringen är att inte få några skarpa kanter, du kan jobba med tex hårt papper som du trycker in lite skumgummi eller liknande under så inte maskeringen ligger an dikt mot plåten. Sen sprutar du från "rätt håll" dvs inte in under maskeringen.

Får du färg på en förs stor yta kan du polera eller våtslipa bort den, när färgen härdat.

Men det absolut viktigaste är att få bort all form av minst lilla rostangrepp, inklusive alla små svarta prickar. Annars är det tillbaka efter 6-18 månader. Använd helst punktbläster om det saknas funkar en knivspets och smärgelduk hjälpligt. Gå inte på för hårt med vinkelslip vad du än gör, den avverkar för mycket plåt.
Citera
2024-09-24, 23:27
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Jag gjorde på grannens bil på fyra ställen - vid hjulhusen och bagageluckan
1. slipa bort all rost - två centimeter större än rostfläcken
2. Tog rostborttagningsmedel för säkerhets skull
3.Stålspackel där det behövdes
4. Våtslipa fin yta - passade mig så att det inte fanns en synlig kant kvar vid övergången från lack till plåt.
5. maskera - körde väl 10 cm från där jag slipkanten
6. Rostskyddsfärg två eller tre ager- blev fint behövde inte slipa med fint papper
7- metallicfärg tre lager
8. klarlack
------------
Tog fyra dagar med torktider
Kolla så att de olika medlen är kompatibla med varandra så att du kan måla med viss färg på rostskyddsfärgen t ex
Citera
2024-09-24, 23:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag gjorde på grannens bil på fyra ställen - vid hjulhusen och bagageluckan
1. slipa bort all rost - två centimeter större än rostfläcken
2. Tog rostborttagningsmedel för säkerhets skull
3.Stålspackel där det behövdes
4. Våtslipa fin yta - passade mig så att det inte fanns en synlig kant kvar vid övergången från lack till plåt.
5. maskera - körde väl 10 cm från där jag slipkanten
6. Rostskyddsfärg två eller tre ager- blev fint behövde inte slipa med fint papper
7- metallicfärg tre lager
8. klarlack
------------
Tog fyra dagar med torktider
Kolla så att de olika medlen är kompatibla med varandra så att du kan måla med viss färg på rostskyddsfärgen t ex
Blåste du ut alla burkar upp och ner så att grannen kan använda dem nästa år när han upptäckt ett stenskott som rostat?
Citera
2024-09-24, 23:46
Medlem
Citat:

Kom på en sak till när det gäller hur mycket du ska maskera, det finns ju ofta naturliga ställen som det är bättre att lägga skarven i. Tex där en skärmkant möter sidan av bilen i stället för att skarva mitt på skärmkanten osv.

Det vet du säkert men klarlack finns nu från många tillverkare förhållandevis billigt i form av 2-komponent på sprayburk. Vilket du kommer uppskatta om det rinner bensin längs ut över skärmkanten när du tankat tex.
Citera
2024-09-25, 08:55
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Mycket av slutresultatet handlar om vad du har för kulör. Är det en vit bil kan du nästan göra hur du vill är det tex en silvermetallic spelar det nästan ingen roll hur proffsig du är det kommer se bedrövligt ut ändå.

Först ska du slipa ut allt väldigt jämnt och fint, naturligtvis inte onödigt långt ut över rostfria ytor, men ska du få grundarbetet och slipningen bra måste du gå in några centimeter på ytor runt skadan. Men där kan du maskera ganska nära, men tricket med maskeringen är att inte få några skarpa kanter, du kan jobba med tex hårt papper som du trycker in lite skumgummi eller liknande under så inte maskeringen ligger an dikt mot plåten. Sen sprutar du från "rätt håll" dvs inte in under maskeringen.

Får du färg på en förs stor yta kan du polera eller våtslipa bort den, när färgen härdat.

Men det absolut viktigaste är att få bort all form av minst lilla rostangrepp, inklusive alla små svarta prickar. Annars är det tillbaka efter 6-18 månader. Använd helst punktbläster om det saknas funkar en knivspets och smärgelduk hjälpligt. Gå inte på för hårt med vinkelslip vad du än gör, den avverkar för mycket plåt.

Exakt. Rost är som cancer och det angripna området ska helst skäras bort och ersättas med ny, frisk plåt. Minsta lilla por - även längre in i plåten - kommer obörhörligen att resultera i nya rostbubblor längre fram i tiden.

Träna att spraya innan du gör det på riktigt. Man ska dimma in nya färgen över den gamla som läggs på i flera tunna lager och sen på med klarlack vått-i-vått om det är metallic. Underarbetet är det absolut viktigaste och vanligaste missen när färgen ska på är att man är för ivrig och sprayar för mycket och för snabbt så man får rinningar.
Citera
2024-09-25, 10:10
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:

Hej!
Eftersom du redan verkar vara bekant med att slipa, rostskydda och spackla, fokuserar jag på de steg som rör lackeringen, maskeringen och övergången mellan gammal och ny lack.

Förberedelse av ytan

Rostborttagning och slipning:

När du slipar ner till ren metall, se till att du sträcker ut slipningen något bortom rosten för att säkerställa att all rost verkligen är borta. Använd ett fint sandpapper (t.ex. 320-600 grit) för att jämna ut kanterna på den oskadade lacken.

Spackling och grundning:
Efter slipning och eventuell spackling, se till att använda en högkvalitativ primer/grundfärg. Applicera den över den blottade metallen och spackelytan. Låt primern härda helt innan slipning med finkornigt papper (t.ex. 600-1000 grit).

Maskering och skarvplacering

Maskeringens placering:
Det är klokt att utnyttja naturliga skarvar på bilen, som linjen vid bakskärmen eller karossens hörn, eftersom skarvar längs dessa naturliga linjer blir mycket mindre synliga.

Avstånd från lagningen:
Eftersom du planerar att använda sprayburkar, maskera minst **10-15 cm utanför lagningen,för färgen, men för klarlacken kan du sträcka dig något längre för att blanda ut övergången bättre.

Soft-blending teknik:
När du applicerar färgen, maskera inte för skarpt. Använd "soft-edge"-tejp eller vik tejpen lite så att du inte får en skarp kant mellan gammal och ny lack.
Detta hjälper dig att blanda övergången mjukt och undvika synliga skarvar. Vid applicering av klarlacken kan du dra tejpen ännu längre bort och låta klarlacken tona ut över ett större område.

Lackering

Lack i tunna lager:
När du sprayar färgen, applicera flera tunna lager istället för ett tjockt. Detta minskar risken för rinnmärken och ger en jämnare finish.
Håll sprayburken ca 20-30 cm från ytan och rör dig i svepande rörelser. Låt varje lager torka enligt anvisningarna på sprayburken (vanligtvis runt 10-15 minuter) innan du applicerar nästa.

Blandning av färgkanter:
När du kommer närmare de maskerade kanterna, tona ut sprutningen och minska mängden färg som appliceras. Detta hjälper till att skapa en gradvis övergång mellan gammal och ny färg.

Klarlack

Applicering av klarlack:
När färgen har torkat helt, applicera klarlacken i flera tunna lager på samma sätt som färgen. Tona ut klarlacken något längre bort än själva färgen för att få en jämn övergång.
Om du använder en klarlacksspray med blandningslösning, kan du få en ännu bättre övergång mellan den nya klarlacken och den befintliga lacken.

Polering och finish

Låt klarlacken härda:
Ge klarlacken tillräckligt med tid att härda (vanligtvis 24-48 timmar beroende på temperaturen). Efter att lacken härdat kan du polera området för att få en jämn finish. Använd ett fint slipmedel (2000-3000 grit) för att försiktigt jämna ut övergångarna, följt av en rubbing compound och sedan en fin polish för att återställa glansen.

Övrigt

Temperatur och luftfuktighet:

Lackeringen bör ske i ett välventilerat område med låg luftfuktighet och en temperatur mellan 15-25 °C. För hög luftfuktighet eller för kall temperatur kan påverka lackens finish.

Provlackering:

Om du är osäker på färgens matchning, kan du alltid prova att lackera på en bit kartong eller plast först för att se hur den beter sig innan du applicerar på bilen.

Sammanfattningsvis är din idé att använda skarven på bakskärmen som övergång ett bra tillvägagångssätt. Se bara till att du tonar ut övergångarna och låter klarlacken sträcka sig bortom färgens kant för en osynlig finish. Att använda sprayburkar kan ge ett bra resultat om du tar dig tid och jobbar metodiskt.

Lycka till och ha det gott!

MVH // Karma
Citera
2024-09-25, 14:06
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
När du slipar ner till ren metall, se till att du sträcker ut slipningen något bortom rosten för att säkerställa att all rost verkligen är borta. Använd ett fint sandpapper (t.ex. 320-600 grit) för att jämna ut kanterna på den oskadade lacken.

Protesterar mot detta. Det går inte att slipa bort rost utan den har redan ätit sig ner i porerna och kommer inom kort att ploppa upp igen. Säkert som sex. Enda säkra metoden är att byta plåten.

Inom kort kan dock variera mellan en månad och ett par år beroende på hur väl man kapslat in stället. Har man använt epoxy eller fiberspackel som är vattentätt tar det dock längre tid än om man använt vanligt sandspackel.
Citera
2024-09-25, 14:17
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Protesterar mot detta. Det går inte att slipa bort rost utan den har redan ätit sig ner i porerna och kommer inom kort att ploppa upp igen. Säkert som sex. Enda säkra metoden är att byta plåten.

Inom kort kan dock variera mellan en månad och ett par år beroende på hur väl man kapslat in stället. Har man använt epoxy eller fiberspackel som är vattentätt tar det dock längre tid än om man använt vanligt sandspackel.
Det du skriver stämmer inte,ytrost kan absolut slipas bort. Svara inte om du inte vet.
Citera
2024-09-25, 14:28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Det du skriver stämmer inte,ytrost kan absolut slipas bort. Svara inte om du inte vet.

Det är klart att det kan slipas bort så allt ser bra ut men det kommer att komma tillbaka!
Jag vet detta av egen erfarenhet, har försökt få bort rost på säkert 15 bilar jag haft och på samtliga har rosten bubblat upp igen. VIssa hade jag verkligen lagt ner tid och energi på för att det inte skulle hända. Trodde jag.
Ibland hände detta efter kort tid och någon gång efter två år. Men lita på att den kommer tillbaka...
Fast detta inträffade oftast efter jag sålt bilen...
Senast redigerad av zoombo 2024-09-25 kl. 14:31.
Citera
2024-09-25, 14:54
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är klart att det kan slipas bort så allt ser bra ut men det kommer att komma tillbaka!
Jag vet detta av egen erfarenhet, har försökt få bort rost på säkert 15 bilar jag haft och på samtliga har rosten bubblat upp igen. VIssa hade jag verkligen lagt ner tid och energi på för att det inte skulle hända. Trodde jag.
Ibland hände detta efter kort tid och någon gång efter två år. Men lita på att den kommer tillbaka...
Fast detta inträffade oftast efter jag sålt bilen...
Ja rost kan vara ett helvete att hålla på med. Det är såklart bäst alla gånger att byta ut plåten vilket jag alltid rekomenderar.
Tur att du hann sälja bilarna först. Det är verkligen inte kul när det kommer tillbaka efter man lagt mycket svett och tårar på att hålla skiten borta,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in