Citat:
Ursprungligen postat av
Haas84
Jag har en VW Golf 7 som börjat rosta ganska rejält i framför allt högra bakskärmen. Idag är det bara bubblor, dvs att det kommer från insidan. Vill göra något åt det innan det innan rosten blir synlig så att säga. Det finns på hela skärmkanten och ner mot tröskeln.
Momenten att slipa bort allt, rostskydda och spackla är väl inga konstigheter. Det är väl egentligen själv lackningen som är det stora orosmomentet eftersom det är en rätt stor yta.
Jag har kollat några klipp på Youtube och förstår väl själva tanken med att inte maskera för mycket när väl lacken ska på för att undvika allt för synliga skarvar.
Behöver lite konkreta tips på vägen. Kommer använda vanliga sprayburkar.
Hur långt ifrån lagningen bör jag maskera? Vill inte duscha ut klarlacken på allt för stora ytor.
Eftersom Golf 7 har en rätt tydlig skarv ca 1dm från skärmkanten skulle jag gärna vilja lägga min skarv där, men kanske blir för litet område?
Alla tips och trix är välkomna.
Hej!
Eftersom du redan verkar vara bekant med att slipa, rostskydda och spackla, fokuserar jag på de steg som rör lackeringen, maskeringen och övergången mellan gammal och ny lack.
Förberedelse av ytan
Rostborttagning och slipning:
När du slipar ner till ren metall, se till att du sträcker ut slipningen något bortom rosten för att säkerställa att all rost verkligen är borta. Använd ett fint sandpapper (t.ex. 320-600 grit) för att jämna ut kanterna på den oskadade lacken.
Spackling och grundning:
Efter slipning och eventuell spackling, se till att använda en högkvalitativ primer/grundfärg. Applicera den över den blottade metallen och spackelytan. Låt primern härda helt innan slipning med finkornigt papper (t.ex. 600-1000 grit).
Maskering och skarvplacering
Maskeringens placering:
Det är klokt att utnyttja naturliga skarvar på bilen, som linjen vid bakskärmen eller karossens hörn, eftersom skarvar längs dessa naturliga linjer blir mycket mindre synliga.
Avstånd från lagningen:
Eftersom du planerar att använda sprayburkar, maskera minst **10-15 cm utanför lagningen,för färgen, men för klarlacken kan du sträcka dig något längre för att blanda ut övergången bättre.
Soft-blending teknik:
När du applicerar färgen, maskera inte för skarpt. Använd "soft-edge"-tejp eller vik tejpen lite så att du inte får en skarp kant mellan gammal och ny lack.
Detta hjälper dig att blanda övergången mjukt och undvika synliga skarvar. Vid applicering av klarlacken kan du dra tejpen ännu längre bort och låta klarlacken tona ut över ett större område.
Lackering
Lack i tunna lager:
När du sprayar färgen, applicera flera tunna lager istället för ett tjockt. Detta minskar risken för rinnmärken och ger en jämnare finish.
Håll sprayburken ca 20-30 cm från ytan och rör dig i svepande rörelser. Låt varje lager torka enligt anvisningarna på sprayburken (vanligtvis runt 10-15 minuter) innan du applicerar nästa.
Blandning av färgkanter:
När du kommer närmare de maskerade kanterna, tona ut sprutningen och minska mängden färg som appliceras. Detta hjälper till att skapa en gradvis övergång mellan gammal och ny färg.
Klarlack
Applicering av klarlack:
När färgen har torkat helt, applicera klarlacken i flera tunna lager på samma sätt som färgen. Tona ut klarlacken något längre bort än själva färgen för att få en jämn övergång.
Om du använder en klarlacksspray med blandningslösning, kan du få en ännu bättre övergång mellan den nya klarlacken och den befintliga lacken.
Polering och finish
Låt klarlacken härda:
Ge klarlacken tillräckligt med tid att härda (vanligtvis 24-48 timmar beroende på temperaturen). Efter att lacken härdat kan du polera området för att få en jämn finish. Använd ett fint slipmedel (2000-3000 grit) för att försiktigt jämna ut övergångarna, följt av en rubbing compound och sedan en fin polish för att återställa glansen.
Övrigt
Temperatur och luftfuktighet:
Lackeringen bör ske i ett välventilerat område med låg luftfuktighet och en temperatur mellan 15-25 °C. För hög luftfuktighet eller för kall temperatur kan påverka lackens finish.
Provlackering:
Om du är osäker på färgens matchning, kan du alltid prova att lackera på en bit kartong eller plast först för att se hur den beter sig innan du applicerar på bilen.
Sammanfattningsvis är din idé att använda skarven på bakskärmen som övergång ett bra tillvägagångssätt. Se bara till att du tonar ut övergångarna och låter klarlacken sträcka sig bortom färgens kant för en osynlig finish. Att använda sprayburkar kan ge ett bra resultat om du tar dig tid och jobbar metodiskt.
Lycka till och ha det gott!
MVH // Karma