Citat:
Ursprungligen postat av
sarachoco
hej!
jag heter sara och jag är fransk och 21 år gammal, lär svenska så förlåt om min svenska är inte så bra ^^
jag vill bli en lärare men små barn, och jag villje vet hur kan man bli en lärare, där i Sverige ? är det svårt när vi kan inte från Sverige ? om det är flera lärarna här, snälla kan du bärätta för mig hur du gjörde ? om det var svårt att hitta jobbet ? Jag ska lärna mer svenska, och förbättra först, naturligtvis hehe.
I Frankrike det är inte så svårt, du måste bara studera för 5 år, men utbildning i Sverige och i Frankrike är inte samma så kanske jag skulle gå tillbaka i skolan i Sverige.
snälla säg mig om jag skreve inte i god rubrik, jag är ny här
Tack för dina svar och ha en trevligt dag!
De kan validera din utbildning från Frankrike och på det viset kan du få dig tillgodoräknat kurser du har läst och förhoppningsvis få ett kortare program.
Men du vet allt är uni nu. Du vill lossa bananer från kolonibåtar, välkommen till bananlossarprogrammet på uni, bara tre år.
Det finns franska "privat"-skolor, som jag tycker du kan höra med. De skulle kunna ge dig en anställning genom att du kan både svenska och franska.
https://www.franskaskolangoteborg.se/allmant
Notera det här från länken.
Citat:
På Landala delar vi skolhus med Franska förskolans barn och pedagoger.
Att komma in på ett vanligt dagis blir svårare, men man måste inte ha en examen.
Lycka till i Sverige.