2024-09-24, 15:44
Avslutad
hej!

jag heter sara och jag är fransk och 21 år gammal, lär svenska så förlåt om min svenska är inte så bra ^^
jag vill bli en lärare men små barn, och jag villje vet hur kan man bli en lärare, där i Sverige ? är det svårt när vi kan inte från Sverige ? om det är flera lärarna här, snälla kan du bärätta för mig hur du gjörde ? om det var svårt att hitta jobbet ? Jag ska lärna mer svenska, och förbättra först, naturligtvis hehe.
I Frankrike det är inte så svårt, du måste bara studera för 5 år, men utbildning i Sverige och i Frankrike är inte samma så kanske jag skulle gå tillbaka i skolan i Sverige.
snälla säg mig om jag skreve inte i god rubrik, jag är ny här
Tack för dina svar och ha en trevligt dag!
Citera
2024-09-24, 15:49
Medlem
Franskalärare?
Citera
2024-09-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarachoco
hej!

jag heter sara och jag är fransk och 21 år gammal, lär svenska så förlåt om min svenska är inte så bra ^^
jag vill bli en lärare men små barn, och jag villje vet hur kan man bli en lärare, där i Sverige ? är det svårt när vi kan inte från Sverige ? om det är flera lärarna här, snälla kan du bärätta för mig hur du gjörde ? om det var svårt att hitta jobbet ? Jag ska lärna mer svenska, och förbättra först, naturligtvis hehe.
I Frankrike det är inte så svårt, du måste bara studera för 5 år, men utbildning i Sverige och i Frankrike är inte samma så kanske jag skulle gå tillbaka i skolan i Sverige.

Förskollärarprogrammet är 3.5 år (210 hp) och leder till en förskollärarexamen på grundnivå, som ger dig behörighet att undervisa i förskola och förskoleklass.

För att bli antagen till förskollärarprogrammet behöver du dessa förkunskaper:
Grundläggande behörighet (gymnasieexamen eller motsvarande)
Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2.
Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Engelska 6.
Svenska 3 eller svenska som andraspråk 3.
Matematik 1.

https://www.oru.se/utbildning/program/forskollararprogrammet/
Citera
2024-09-24, 15:52
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Det är en 5årig utbildning här i Sverige, kanske lite kortare för mellanstadiet och lågstadiet. Kolla på antagning.se eller googla "Plugga till Lågstadielärare".

Har du svenskt medborgarskap?
Citera
2024-09-24, 15:59
Medlem
DauXs avatar
Vilken typ av lärare är du intresserad av (det vill säga åldersgrupp/ämnen)?
Citera
2024-09-24, 16:03
Medlem
peterZiipens avatar
Det är stor brist på lärare och fritidspedagoger i Sverige. Så du skulle absolut få jobb efter utbildning.

Ett tips är att börja som vikarie, det behöver du ingen utbildning för. Dels får du erfarenhet av yrket, men det är också ett bra sätt för dig att förbättra det svenska språket.

Här kan man söka jobb:
https://se.indeed.com/q-vikarie-förskola-jobb.html?vjk=1f6795781db8ddad
Citera
2024-09-24, 16:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Och så flyttar vi tråden hit.

Arbetsliv och arbetsmarknad --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2024-09-24, 16:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarachoco
hej!

De kan validera din utbildning från Frankrike och på det viset kan du få dig tillgodoräknat kurser du har läst och förhoppningsvis få ett kortare program.

Men du vet allt är uni nu. Du vill lossa bananer från kolonibåtar, välkommen till bananlossarprogrammet på uni, bara tre år.

Det finns franska "privat"-skolor, som jag tycker du kan höra med. De skulle kunna ge dig en anställning genom att du kan både svenska och franska.

https://www.franskaskolangoteborg.se/allmant

Notera det här från länken.

Citat:
På Landala delar vi skolhus med Franska förskolans barn och pedagoger.

Att komma in på ett vanligt dagis blir svårare, men man måste inte ha en examen.

Lycka till i Sverige.
Citera
2024-09-24, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Symfonin
Franskalärare?
nej nej, jag vet inte hur det heter på svenska men det är kindergarten teacher på engelska
Citera
2024-09-24, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Vilken typ av lärare är du intresserad av (det vill säga åldersgrupp/ämnen)?
jag vill vara en lärare med små barn, kanske 2 eller 3 år. här det är inte så svart för du måste leker med dem och lära dem några saker, men inte så många som om du är en universitet lärare. jag hoppas att du kan förstå ^^'
Citera
2024-09-24, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Det är en 5årig utbildning här i Sverige, kanske lite kortare för mellanstadiet och lågstadiet. Kolla på antagning.se eller googla "Plugga till Lågstadielärare".

Har du svenskt medborgarskap?
tack så mycket ! jag ska se det, jag har inget svenskt medborgaskap, men jag vill flytta till Sverige i kanske 3 eller 4 år ? inte saker för nu hehe
Citera
2024-09-24, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Förskollärarprogrammet är 3.5 år (210 hp) och leder till en förskollärarexamen på grundnivå, som ger dig behörighet att undervisa i förskola och förskoleklass.

För att bli antagen till förskollärarprogrammet behöver du dessa förkunskaper:
Grundläggande behörighet (gymnasieexamen eller motsvarande)
Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2.
Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.
Engelska 6.
Svenska 3 eller svenska som andraspråk 3.
Matematik 1.

https://www.oru.se/utbildning/program/forskollararprogrammet/
oj oj, det är lite många år, för jag ska ha fransk examen för att undervisa i förskola, och jag trodde jag skulle kunna ”översätta” mitt franska examensbevis till det svenska, som en certifiering, som visar att jag kan undervisa, vet du om jag kan ? tack !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in