2024-09-24, 10:09
Medlem
En bonde cirka 65 år spetsade en personbil med sin traktor, den hade ett spjut där fram som den annars ska plocka höbalar med.
Bilen spetsades på passagerarsidan men föraren cirka 35 år kom inte till skada. Då. Efteråt blev han misshandlad av bonden, dock.
Anledningen ska ha varit att bilisten körde in på enskild väg och vände. Bonden är misstänkt för försök till grov misshandel, misshandel samt skadegörelse.
Bonden har gjort motanmälan mot bilisten för olaga hot och olaga intrång.
Oklart om de känner varandra sedan tidigare.

”Händelsen ska ha ägt rum vid lunchtid på måndagen. ... Ingen är frihetsberövad i nuläget.”

https://www.ut.se/nyheter/korde-pa-personbil-med-traktor-och-misshandlade-foraren/

Vad tror vi om detta? Vilka är de inblandade? Gammalt groll?
Citera
2024-09-24, 10:16
Avslutad
Måste ju handla om gammalt groll som du själv är inne på. Annars är det ju en överdrift hur bonden gick till väga 😳
Citera
2024-09-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Måste ju handla om gammalt groll som du själv är inne på. Annars är det ju en överdrift hur bonden gick till väga 😳
Ja, därför jag undrade.
Citera
2024-09-24, 10:22
Avstängd
GIMP-SUITs avatar
Bonden har gjort fel, helt klart. Använder "olaga hot" för att legitimera sina egna fel.
Citera
2024-09-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIMP-SUIT
Bonden har gjort fel, helt klart. Använder "olaga hot" för att legitimera sina egna fel.
Kanske han blev hotad, vad vet du. Tror du man agerar våldsamt om man inte blir hotad? Hade jag blivit hotad i mitt eget hem/på min egen mark hade jag nog reagerat på liknande sätt.
Citera
2024-09-24, 10:28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baggmuck
En bonde cirka 65 år spetsade en personbil med sin traktor, den hade ett spjut där fram som den annars ska plocka höbalar med.
Bilen spetsades på passagerarsidan men föraren cirka 35 år kom inte till skada. Då. Efteråt blev han misshandlad av bonden, dock.
Anledningen ska ha varit att bilisten körde in på enskild väg och vände. Bonden är misstänkt för försök till grov misshandel, misshandel samt skadegörelse.
Bonden har gjort motanmälan mot bilisten för olaga hot och olaga intrång.
Oklart om de känner varandra sedan tidigare.

”Händelsen ska ha ägt rum vid lunchtid på måndagen. ... Ingen är frihetsberövad i nuläget.”

https://www.ut.se/nyheter/korde-pa-personbil-med-traktor-och-misshandlade-foraren/

Vad tror vi om detta? Vilka är de inblandade? Gammalt groll?

Knäpp gubbe och oskyldigt offer verkar det som. Här och var ute på landet finns tokgubbar som tappar det helt och hämtar geväret, eller traktorn som i det här fallet, om någon beträder deras privata väg.
Citera
2024-09-24, 10:58
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Knäpp gubbe och oskyldigt offer verkar det som. Här och var ute på landet finns tokgubbar som tappar det helt och hämtar geväret, eller traktorn som i det här fallet, om någon beträder deras privata väg.
Tror snarare knäpp gubbe och lika knäpp bilist, har otaliga exempel på lantbrukare som får ägovägarna ockuperade av löst folk, vägarna behövs för driften av och till, och i skördetider har bönnerna annat att göra än att vänta på att deras enda väg ska bli farbar för att sinnesslöa människor parkerar och kör hej vilt!
Citera
2024-09-24, 10:58
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Kanske han blev hotad, vad vet du. Tror du man agerar våldsamt om man inte blir hotad? Hade jag blivit hotad i mitt eget hem/på min egen mark hade jag nog reagerat på liknande sätt.
Jodå, det finns gott om äkta surgubbar i det här landet som har svårt att balansera sig när dom uppfattar sig som kränkta. Och när dom inte uppfattar sig som kränkta så fantiserar dom istället om hur dom skulle agera om dom kände sig kränka.

Möjligtvis en dålig skyltad väg, och bonden har gått och stört sig under en längre tid på att bilar tar sig några meter in på hans mark.
Citera
2024-09-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Eller så är bilisten någon lokal ökänd för att stjäla som gjort inbrott eller någon typ av åverkan på bondens mark tidigare. Finns den sorten också. Eller en kombo. Bara att lära av misstagen och inte underskatta 60plussare 😃
Citera
2024-09-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Tror snarare knäpp gubbe och lika knäpp bilist, har otaliga exempel på lantbrukare som får ägovägarna ockuperade av löst folk, vägarna behövs för driften av och till, och i skördetider har bönnerna annat att göra än att vänta på att deras enda väg ska bli farbar för att sinnesslöa människor parkerar och kör hej vilt!
Exakt, allemansrätten borde faktiskt begränsas starkt, alldeles för många förstår inte vad som gäller.
Citera
2024-09-24, 11:18
Medlem
ps870s avatar
Det finns inget förbud mot att köra in på på en väg som klassas som enskild väg.
Citera
2024-09-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det finns inget förbud mot att köra in på på en väg som klassas som enskild väg.
Jo, om där finns en skylt. Men det vet vi inte i nuläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in