Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-23, 23:14
Medlem
StoreSvartes avatar
Om du lämnar ölkorv längst fram i bilen framför under vindrutan en varm dag och låter den stekas av solen och bilvärmen så blir den otroligt mycket godare. Fettet smälter, smaken kommer verkligen fram, och korven får en helt annan konsistens.
Skinnet knastrar verkligen till när man tar ett bett.

Det funkar riktigt bra med andra korvar i samma stil, som Kabanoss med ost t.ex. Det är vrålande gott.

Någon annan som använder bilen för matlagning?
Brukar ni värma upp ölkorven innan ni äter den?
Citera
2024-09-23, 23:33
Medlem
Enterprises avatar
Låter verkligen fräsch.
Citera
2024-09-23, 23:51
Medlem
Bubba00s avatar
När jag läser om detta blir jag lite smått hungrig.

Imorgon ska ölkorv inhandlas. Men tror du solen värmer tillräckligt mycket nu på hösten? Eller måste jag vänta ett helt år för att få den riktiga smakupplevelsen?

För övrigt använder jag inte bilen för någon egentlig matlagning men händelsevis kan bilens innertemperatur tillstå mina ändamål. T.ex punchen blir varm i sommarsolen eller ölen blir kall på vintern.

Har dock i unga dagar en gång använt bilen som torkskåp för blöta kläder och handdukar. Avsedd effekt uppnåddes dock ej, istället uppstod ett fuktigt och tämligen illaluktande helvete. Kanske hade det hela kunnat avhjälpas med ett öppet fönster?

Vad mer kan man göra med bilen, förutom att tillaga ölkorv, värma punch och kyla öl?
Citera
2024-09-24, 00:42
Medlem
Redisas avatar
Nej tack. Det kommer att lukta för mycket.
Citera
2024-09-24, 00:51
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Nej tack. Det kommer att lukta för mycket.

Idiot! Den är ju inslagen i plast. Vid tillagningen luktar det sålunda inget. Och du kan ju utspisa den lilla jäveln utomhus.
Citera
2024-09-24, 00:58
Jag hade en gammal bil en gång med en jävlans värme i, vi gjorde Billys panpizza på utblåset vid vindrutan.
Citera
2024-09-24, 01:54
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
När jag läser om detta blir jag lite smått hungrig.

Imorgon ska ölkorv inhandlas. Men tror du solen värmer tillräckligt mycket nu på hösten? Eller måste jag vänta ett helt år för att få den riktiga smakupplevelsen?

För övrigt använder jag inte bilen för någon egentlig matlagning men händelsevis kan bilens innertemperatur tillstå mina ändamål. T.ex punchen blir varm i sommarsolen eller ölen blir kall på vintern.

Har dock i unga dagar en gång använt bilen som torkskåp för blöta kläder och handdukar. Avsedd effekt uppnåddes dock ej, istället uppstod ett fuktigt och tämligen illaluktande helvete. Kanske hade det hela kunnat avhjälpas med ett öppet fönster?

Vad mer kan man göra med bilen, förutom att tillaga ölkorv, värma punch och kyla öl?

Tyvärr får du nog vänta till nästa år för en riktig al dente ölkorv.
Citera
2024-09-24, 02:34
Medlem
Rätt på grillen bara!..
Citera
2024-09-24, 03:18
Medlem
daskapitans avatar
Har för mig att det fanns en kokbok som handlade om att laga mat på motorn eller vid grenröret.
Oftast i aluminiumfolie.
Låt oss säga att det var torskgratäng - Ja då skulle man köra 28 kilometer då var det klart!

Rätt så rolig tanke
Citera
2024-09-24, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Har för mig att det fanns en kokbok som handlade om att laga mat på motorn eller vid grenröret.
Oftast i aluminiumfolie.
Låt oss säga att det var torskgratäng - Ja då skulle man köra 28 kilometer då var det klart!

Rätt så rolig tanke

Läste för länge sen om ett matställe, i USA? som var typ en "korvkiosk" där man köpte färdiga foliepaket med instruktion i hur placera under huven på motorn och hur lång tid köra innan maten var klar.
Citera
2024-09-24, 05:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inte ölkorv, men väl pilsnerkorv.

Svetsade en liten hållare för burken, och hängde den på/vid grenröret på bilen.
Kul grej, och ungarna tyckte det var spännande att använda bilen som spis.
Citera
2024-09-24, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Om du lämnar ölkorv längst fram i bilen framför under vindrutan en varm dag och låter den stekas av solen och bilvärmen så blir den otroligt mycket godare. Fettet smälter, smaken kommer verkligen fram, och korven får en helt annan konsistens.
Skinnet knastrar verkligen till när man tar ett bett.

Det funkar riktigt bra med andra korvar i samma stil, som Kabanoss med ost t.ex. Det är vrålande gott.

Någon annan som använder bilen för matlagning?
Brukar ni värma upp ölkorven innan ni äter den?
Tack för tipset! Detaaa med varm ölkorv skall testas. 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in