Resultat: Hostar du egen hemmaserver?
Ja
62,12%
41 röster
Nej
10,61%
7 röster
Nej, men har gjort tidigare.
16,67%
11 röster
Nej, men kanske kommer göra det.
10,61%
7 röster
2024-09-23, 18:59
Medlem
Har fått för mig att detta blivit ganska ovanligt, dvs att folk hostar en egen server hemma. Var inte detta extremt vanligt för 10-20 år sedan?

Den jag kör hemma nu körs i en virtuell burk med Ubuntu Server på, och kör exempelvis

Mediaserver: Jellyfin
Open Source och gratis. Med tillägg blir den helt okej.

Media-requester Jellyseerr
Smidigt att kunna gå in på mobilen och se om det släppts något nytt, och sätta på en nedladdning.

Utökad funktionalitet för mediaservern: Sonarr/Radarr/Prowlarr
Får notiser om filmsläpp och nya serier , automatisk nedladdning mm...

Chatt-server: Matrix Synapse

Youtube utan reklam: Invidious

Googla utan google: SearXNG

Dela filer: Nextcloud

Egen hemsida för servern med allt samlat på ett ställe: nginx

Ni som ändå hostar en server, vad har ni på den?
Senast redigerad av Fcuko 2024-09-23 kl. 19:02.
Citera
2024-09-23, 19:03
Medlem
NFCs avatar
Mediaserver: SMB

Media-requester: Bara ett mongo utan liv skulle sitta och vänta på att något släpps. Vill jag se något så ser jag det, och om det inte finns så hur skulle jag då möjligen vilja se det. Jag kollar inte på reklam eller TV så att det är någon bög som sagt att "I oktober så släpps senaste Bögkalaset med Harald Troitiger", det skiter jag i och har förmodligen inte ens hört.

Utökad funktionalitet för mediaservern: Windows

Chatt-server: IRC

Youtube utan reklam: Gratis premium

Googla utan google: 4get.ca

Dela filer: Torrents
Citera
2024-09-23, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Mediaserver: SMB

Media-requester: Bara ett mongo utan liv skulle sitta och vänta på att något släpps. Vill jag se något så ser jag det, och om det inte finns så hur skulle jag då möjligen vilja se det. Jag kollar inte på reklam eller TV så att det är någon bög som sagt att "I oktober så släpps senaste Bögkalaset med Harald Troitiger", det skiter jag i och har förmodligen inte ens hört.

Utökad funktionalitet för mediaservern: Windows

Youtube utan reklam: Gratis premium

Googla utan google: 4get.ca

Dela filer: Torrents

Kul att fler ändå kör egen server. Gällande media-requester håller jag självklart inte alls med. Ganska smidigt att kunna lägga in en automatiskt nedladdning av en film som går på bio som man vill, och få den nedladdad så fort den finns i den kvalitet man önskar, och då få en notis i signal eller annan app att den är nedladdat. Eller för den delen om det är någon serie man följer och få nya avsnitt nedladdade automatiskt.
Citera
2024-09-23, 19:41
Medlem
tantrs avatar
Nej, har gjort förr. Men nu hostar jag databaser externt hos webbhotell. Så jävla mycket skönare.
Citera
2024-09-23, 20:33
Medlem
gummi-bands avatar
Emby på debian, kört i 7 år - bara funkar 😅
Citera
2024-09-23, 20:54
Medlem
Jag kör en linuxserver med bl.a apache2 (hemsida), dhcpd, tftpd (används för nätverksbootning), bind (dns-server, både som resolver för mitt lokala nätverk men den hanterar även frågor från internet för min .se-domän), postfix, dovecot och roundcube (mailserver, imapserver + webmail), samba (fildelning), mysql (för mail samt för dataloggning för en hemmasnickrad applikation), openvpn (dels för fjärrinloggning men har också en vpn-session uppsatt med en vps-server som agerar sekundär DNS för min domän samt backup-MX), eggdrop samt lite annat smått och gott.

Kör även denna burk (en HP EliteDesk G2 800 mini) som NAT-router för min fiberuppkoppling. Fungerar mycket bra.
Citera
2024-09-23, 22:56
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kör (numer) bara Plex samt Sonarr, Radarr, Bazarr och Prowlarr samt qBittorrent+Gluetun.
Tidigare allt möjligt (web, email, file etc) men det har jag flyttat till externa betaltjänster av olika slag.
Citera
2024-09-23, 23:22
Medlem
Kraftigt customiserad Nextcloud på Ubuntu Server OS, för fildelning både i jobb och privat, både över LAN och WAN http/webdav. Bästa jag provat (testat typ 20 st servermodeller). Lite långsam i utvecklingen, stel i customizing och buggigt stöd för tredjeparts pluginmoduler men väldigt smidig överlag.

Jitsi för Conferencing, dvs andra personer behöver bara gå till en URL i webbläsaren, inget konto bara skriv in givet lösenord, sen sätter det igång självt. Funkar alltid, oavsett apparat.

Gillar överlag när det är så enkelt så en femåring fattar själv, direkt, utan instruktion.

Hyrde Nextcloud från serverhall utomlands tidigare. Att betala 600kr 1 månad för att dom skulle initiera servern, visst. Men 600kr i månaden löpande, för nåt som bara rullar på? Njae.
Köpte egen mac mini, och installation och customisering tar ett par dagar, tre i värsta fall, plus ytterligare småfixar i kanske en dryg vecka efter launch. Server hardening och tester tar mest tid. Men allt det är ju engångsjobb. När man fått ordning så behöver man inte göra nånting alls sen, strular aldrig, står bara och går i bakgrunden. Kändes onödigt att paya 600 i månaden för det.
Senast redigerad av Robbinist 2024-09-24 kl. 00:12.
Citera
2024-09-23, 23:23
Medlem
Flash-Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Har fått för mig att detta blivit ganska ovanligt, dvs att folk hostar en egen server hemma. Var inte detta extremt vanligt för 10-20 år sedan?

Totalt tvärtom, fler vill hoppa av big data och väljer därför att hosta sin egen data.
Self hosting och FOSS växer och är idag stort (jämför med tidigare), kvaliten. utvecklingen och engagemanget från utvecklare är mycket större nu än för 20 år sedan.

https://selfh.st <- This week in selfhosted, nyheter.
https://selfh.st/apps/ <- Selfhosting (mest FOSS) bibliotek
Citera
2024-09-23, 23:44
Medlem
NFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Beck
Totalt tvärtom, fler vill hoppa av big data och väljer därför att hosta sin egen data.
Self hosting och FOSS växer och är idag stort (jämför med tidigare), kvaliten. utvecklingen och engagemanget från utvecklare är mycket större nu än för 20 år sedan.

https://selfh.st <- This week in selfhosted, nyheter.
https://selfh.st/apps/ <- Selfhosting (mest FOSS) bibliotek
Mycket bra första få inlägg på kontot, fortsätt så. Jag är själv en seriös Flashbackare som siktar på hög kvalité.
Citera
2024-09-24, 13:33
Medlem
Mediaserver: Plex

Youtube utan reklam: Premium ( betalar för att jag har all min musik via youtube listor samt använder det varje dag)

Googla utan google: Min egen Ai - baserad på ChatGPT

Dela filer: Torrent

Sen Hostar jag även Virtuella datorer åt folk så som streaming maskiner och discord-streaming bots

Samt att jag Hostar egen Ai

När det kommer till hemsidehosting / databaslagring köper jag istället för att ha på egen.

Burk 1 för Plex/fildelning Specs: 8 cores 32gb ddr3 2060 grafikkort och 10 tb lagring
Burk 2 För Ai och VM Specs: 12 cores 64 gb DDR 4 3060 grafikkort och 4 tb lagring
Senast redigerad av Cosmiczeen 2024-09-24 kl. 13:45.
Citera
2024-09-24, 14:32
Medlem
Fräckt!
Om jag skulle vilja ha en egen cloud. Finns det någon sätt att på ett så smidigt sätt som möjligt utan en massa andra appar eller dylikt att få det att fungera ungefär som Google Cloud eller Apple så mobilen synkar foton, filer, kontakter osv automatiskt? alltså sömlöst utan andra appar eller är det Nextcloud man ska köra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in