2024-09-23, 16:31
Medlem
Hej,
Har fått en laddbox, oanvänd i låda, en Easee Home (den som säljstoppades), och överväger att montera den på landet, själv. Har en vän som är ackrediterad elektriker som kan göra själva installationen men är ju egentligen inte något svårt i sig.

Tänkte givetvis använda en extern jordfelsbrytare för boxen.

Frågan är om jag lyckas få igång den via appen och dylikt, trots att den är säljstoppad. Jag menar ponera att man köper en fastighet med berörd box redan installerad, så måste ju nya ägaren kunna komma åt den.

Vill inte höra om vad som man får och inte får. Fått boxen gratis och kan få den installerad av ackrediterad elektriker gratis. Kan jag således få den monterad på huset gratis så är det win win
Citera
2024-09-23, 17:15
Medlem
Varför vill man använda en produkt som har brister i den tekniska konstruktionen?
Vad händer om huset brinner ner? Gäller försäkringar?
Dumsnålt.
Citera
2024-09-23, 17:18
Medlem
JohannesSnajdares avatar
_Vill_ man verkligen montera den om den är säljstoppad??
Fanns väl en anledning till att den stoppades antar jag?
Citera
2024-09-23, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Varför vill man använda en produkt som har brister i den tekniska konstruktionen?
Dumsnålt.

Det är lugnt, ha har ju en ackrediterad elektriker!

TS, när olyckan är framme och det kommer fram att du installerat en produkt som har säljstopp pga brister lär det bli ganska tråkig stämning. men men, dina pengar, ditt liv.

Jag tror inte appen är på något sätt låst för de som bor i Sverige så det borde gå bra. Värsta fall bara att installera en VPN och köra via ett land som fungerar så är det inga problem. Sådant går att kringgå.
Citera
2024-09-23, 20:33
Medlem
bees avatar
Här står varför den stoppades

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/energi/elbil/easee-laddbox-for-elbilar-stoppas--brister-i-sakerhet/
Citera
2024-09-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Här står varför den stoppades

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/energi/elbil/easee-laddbox-for-elbilar-stoppas--brister-i-sakerhet/

Och här står det varför din länk är rena smörjan, rykande färskt från hästens mun:

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2024/nytt-beslut-i-easee-arendet/
Citera
2024-09-24, 03:43
Medlem
Med andra ord ok. Med extern jordfelsbrytare så är det dubbel livrem.

Tänkte inte plocka ut 3-fas 16A heller. Utan 10A enfas. Således inga risker för höga temperaturer
Citera
2024-09-24, 14:01
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AP1975
Med andra ord ok. Med extern jordfelsbrytare så är det dubbel livrem.

Tänkte inte plocka ut 3-fas 16A heller. Utan 10A enfas. Således inga risker för höga temperaturer
Det är inte användningsförbud på redan installerade Easee Home. Inte ens utan jordfelsbrytare. Bara säljstopp.

Jag har jordfelsbrytare bakom min som varit i drift i 2 år nu och en sådan rekommenderas som extra skydd.
Citera
2024-09-24, 21:43
Medlem
Alltså borde min ”fulinstallation” kunna gå under radarn som om den alltid suttit där.

Skönt att slippa betala 7000kr för en box med installation.
Citera
2024-09-24, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Dumsnålt.
Det går att enkelt åtgärda med extern utrustning. Knappast dumsnålt.

Varför skulle det börja brinna med extern jordfelsbrytare och lastfrånskiljare?
Och om så då brinner det ner pga annan anledning.

Försäkring gäller såklart inte. Men skador på fordonet är det man bör vara nervös över om något. Men risken är väldigt liten.
Citera
2024-09-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det är inte användningsförbud på redan installerade Easee Home. Inte ens utan jordfelsbrytare. Bara säljstopp.

Jag har jordfelsbrytare bakom min som varit i drift i 2 år nu och en sådan rekommenderas som extra skydd.
Har du länk på en sån jordfelsbrytare?
Citera
2024-09-25, 23:31
Medlem
Tänkt att installera med extern jordfelsbrytare. Kommer enbart plocka 10A ut boxen, enfas.

Behöver inte mer.
Brandrisken förefaller minimal. Än mindre med 10A i effektuttag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här