Citat:
Ursprungligen postat av
ledigpolis
Är man för sjuk för att stå till arbetsmarknadens förfogande ska man vara sjukskriven.
Precis!
Det är därför försäkringskassan blivit hårdare i sina kontroller och har regeln att man inte får åka utanför EU som sjukskriven. Det är också därför den som sitter i rullstol får åka på semester om inte semestern försvårar den vård personen behöver för att kunna återgå i arbete. Med andra ord kan jag åka på semester inom EU med en bruten och gipsad handled om det inte stör rehabiliteringen och jag mår bra av det för jag kan ändå inte använda handen.
Psykisk ohälsa kan vara mångårigt och om läkare då säger att det inte stör behandlingen och kanske till och med är bra, så är det ju inget problem.
Att rötägg finns är ingen nyhet men att anse att sjuka människor inte får åka på semester är bara dumt. De har samma rättigheter som andra, men med vissa begränsningar. I det aktuella fallet var det en helt annan sak eftersom den sjukskrivne uppenbart klarade av sånt som den ansetts för dålig för och personen hade då också antagligen även lyckats lura sin läkare.