2024-09-21, 21:50
Medlem
Om jag tex köper en drönare med kamera och kör med utan tillstånd/licens från min takterrass på taket med noll insyn på mitt lägenhetshus mitt i stan, hur ska jag bli påkommen? Vad blir isåfall konsekvenserna, tvekar på att dom skjuter ner en drönare mitt i stan?

Eller krävs det tillstånd/licens för att överhuvudtaget kunna starta drönaren?
Citera
2024-09-21, 22:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns en drös av regler. Mest att tänka på borde vara att inte flyga filma där det är skyddsobjekt, inte heller vid stora tillställningar som festivaler och dylikt. Det verkar vara dessa som lagen bryr sig mest om sett till straff.
Citat:
Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste du registrera dig som operatör om drönaren eller modellflygplanet som du flyger utomhus
https://www.transportstyrelsen.se/sv...narflygguiden/

Jag menar det är ju lätt hänt att man tex skulle vilja filma över kungliga slottet. Det vore jättebra bilder! Sedan missar man det faktumet att detta är klassat som skyddsobjekt och polis och även militär kommer bli inblandade att hitta dig...
Senast redigerad av Zaedrews 2024-09-21 kl. 22:07.
Citera
2024-09-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns en drös av regler. Mest att tänka på borde vara att inte flyga filma där det är skyddsobjekt, inte heller vid stora tillställningar som festivaler och dylikt. Det verkar vara dessa som lagen bryr sig mest om sett till straff.

Jag menar det är ju lätt hänt att man tex skulle vilja filma över kungliga slottet. Det vore jättebra bilder! Sedan missar man det faktumet att detta är klassat som skyddsobjekt och polis och även militär kommer bli inblandade att hitta dig...

Jo, men om man man bara flyger i stan där det inte är några skyddsobjekt? Hur ska dom få tag på drönaren eller ännu svårare hitta var den som kör den är?
Citera
2024-09-21, 22:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cataniaa
Jo, men om man man bara flyger i stan där det inte är några skyddsobjekt? Hur ska dom få tag på drönaren eller ännu svårare hitta var den som kör den är?

Sett till Arlanda fick de inte fast någon. Osäkert dock om det var drönare ens där. Men annars har de fått fast många som flugit just över skyddsobjekt. Men det är nog mera att de hittat personen som förmodligen ovetande stått öppet med sin kontroll.

Men sett till din fråga om kamera. Så lagen gäller detsamma om du satt upp en fast övervakningskamera:
https://www.imy.se/verksamhet/kamera...g-med-dronare/

Sedan kan man hävda och kanske få gehör att kameran används inte för att filma någon person. Utan för att navigera. Men i grunden är lagen densamma. För att göra det helt lagligt i stan, måste du alltså först ansöka och få flera tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in