2024-09-26, 00:22
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Sant. Jag tror att det är en del som vill vara till lags, för att inte skapa friktion. Men samtidig är det ett behov av att kontrollera, att jag vill sitta i förarsätet
Om andra kontaktar dig så sitter du ju inte i förarsätet?

Jag skulle lära mig att säga nej istället och se vad som händer och vips så har du mer tid. Den tiden kan du använda för att filosofera vad du ska göra. Vara mer närvarande i familjen eller börja en ny hobby? Nya lärdomar kan till och med bidra till nya tankar och idéer i ens "gamla liv" och uppgradera det.

Citat:
Kanske, eftersom jag tog upp det är det inte uteslutet. Det som säger emot är att andra söker sig till mig, inte tvärt om, men det kanske är nåt jag missar.
Sen att jag känner så oerhört starkt för mina närmaste, men själva grejen att jag skulle kunna offra vem eller vad som helst för deras sak kanske är ett symtom, inte en motsägelse?
Eftersom allt serveras på ett guldfat till dig så har du inte lärt dig att "tacka" för det arbete som andra människor ger dig. På något sätt blir det kanske en paradox som du säger där man inte känner sig värd det man får och därför känner på det sättet? Känslor är inte onda eller goda utan de kommer till och stannar ett tag och ibland har man en egen resa att försöka förstå. Ibland förstår man inte eller så tar det väldigt lång tid.

Citat:
Du är nog närmre svaret än du tror. Vi sitter i våra medelklasspalats med påhittade problem, där mitt är att jag kommer för bra överens med folk. Det låter helt jävla efterblivet när man säger det högt.

Mänskligheten är verkligen efterbliven, och jag är sure as shit en pusselbit av det 😂

Meditation kanske är en lösning, har hittills varit för rastlös för att fullfölja. Men ja, kontemplation är något jag försöker jobba med
Japp. Vi sitter alla i samma båt. Bara att acceptera det som de gamla Grekerna och deras livsfilosofi: stoicism.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in