Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Ruby blev manöverodugligt utanför Bergen och bogserades av AmberII till sin nuvarande plats vid Norges sydspets. Danska myndigheter har gått ut med att fartyget behöver lots och bogsering om det ska gå genom Stora Bält mot Litauen - som i sin tur ställer krav på att lasten måste lossas innan skeppet når hamn. Ruby måste inkomma med beställning till danska lotsen 18 timmar innan avgång om den vill ha hjälp.
Alltså, Danska myndigheter har sagt att de behöver lots betyder inte samma sak som att det finns tvingande lagstiftning som säger att fartyget måste ta det.
För (om jag inte klantar mig rejält) så gäller fortfarande internationell lag som säger att dina handelsfartyg har rätt att passera genom ett annat lands territorial vatten så länge de inte för med sig krigsmateriel etc. Så Danskarna kan givetvis banna fartyget från sina hamnar osv, men om de skulle gå in och med vapenmakt stoppa fartyget så räknas det nog i internationell rätt som en blockad, vilket som jag tidigare nämnde är en krigshandling. (Är möjligen det Ryssarna hoppas ska hända, då kan de ju peka på hur de blir "anfallna" av det onda väst...)
Så för dem är de win-win om danskarna stoppar fartyget så kan de få material till sin propaganda, om danskarna inte stoppar fartyget så ser väst svaga ut och förtroendet för det egna landet (Danmark) går ned.
För min del hoppas jag att de stoppar fartyget, men vill påpeka att det inte heller är problemfritt.