RUBY verkar ligga där hon ligger ankrad. Det händer nog inget på ett bra tag nu kan man tro.
Det verkar som att världens sjöfart går på högvarv just nu.
Många fartyg passerar Engelska Kanalen varje dygn.
Hamnen i Las Palmas på Kanarieöarna har tydligen en hög rotation på godset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gaspodin
Vad som gäller jordbruksprodukter skiver EU:
"Sanktionerna blockerar inte export av och transaktioner som rör livsmedel och jordbruksprodukter."
Detta innebär att "Vem som helst kan köpa och transportera livsmedel och gödselmedel som kommer från Ryssland."
https://www.consilium.europa.eu/sv/p...bruksprodukter.
Är detta ett hål i sanktionerna som vi bör täppa till?
Presonligen anser jag att det finns sp många andra hål i sanktionerna, som är betydligt viktigare att åtgärda.
Sedan har jag en susning (rätta mig om jag har fel) att lägga sanktioner på jordbruksprodukter, skulle strida mot internationell lag.
EU ligger inte i krig med Ryssland. Eller rättare sagt EU är ingen stat eller land, och kan i princip ändå inte förklara krig mot Ryssland ändå.
De enskilda medlemsländerna kan ju göra det i och för sig, eller tillsammans.
Vore det krig så vore det förstås logiskt att all handel upphör mellan de krigförande länderna.
Det blir ju logiskt orimligt att upprätthålla en fungerande handel då, även om det skulle handla om viktiga varor, se nedan (*)
Jag anser dock att det är ett bra beslut att undanta dessa jordbruksprodukter och konstgödning från sanktionerna. Annars så skulle skördarna gå rent åt h-e och stå och ruttna ute på höstfälten.
Det lönar ju sig inte att ta in skörden om det inte finns köpare, typ.
Som det var på Lenins och Stalins tid i Sovjetunionen på 1920-/1930-talen att bägge ägnade sig åt stora folkomflyttningar . Med resultatet att det saknades arbetskraft och hästar på många jordbruk, och skördarna fick ruttna på fälten när senhösten och vintern kom.
Hösten 2023 så skördade både Ryssland och Ukraina förhållandevis stora skördar av tex vete och spannmål. Så detta så kallade spannmålsavtal har varit värdefullt så här långt.
Pandemin ställde ju också till det med att priserna i vissa regioner steg för snabbt.
Men visst är det på något vis EUs eget fel att inte gardera sig mot brist på konstgödsel som tillverkas inom EU ? Man kan faktiskt använda energin i kolkraften istället för gas, att tillverka konstgödsel av.
Men det skall väl mycket till för att Tyskland skulle återstarta många kolkraftverk för detta ändamål.
Plus att man kann egentligen med en kemisk trollerilåda omvandla kolet till tex användbar metangas.
Just Ammoniumnitrat kräver relativt mycket energi att tillverka. Först tillverkas ammoniak. Denna ammoniak oxideras med luftens syre till salpetersyra. Salpetersyran och ammoniaken kombineras och bildar Ammoniumnitrat som är ett neutralt och lättlösligt salt.
Det är ett av de allra effektivaste kvävegödselmedlen som finns. Det är bara Urea, urinämne som är jordbrukstekniskt sett något effektivare.
Men mycket håller på att hända på denna fronten. Den främsta och mest lovande metoden är att konstruera små konstgödningskorn som släpper ut gödningen lite långsammare. Släpps den ut för snabbt så kan rottrådarna brännas. Eller att näringsämnena tvättas ut med det första regnet.
(*) Det ryktades att Tyskland exporterade vissa läkemedel till andra länder under WW2, som så småningom också hamnade hos de länder som var i krig med Tyskland.
Tyskland var nämligen stora på många läkemedel, och kanske inte så konstigt eftersom tysk kemiindustri hade vuxit enormt sedan upptäckten/uppfinnandet av de nya beständiga färgämnena på 1800-talet.