2024-09-30, 02:00
Medlem
OBS RUBY gick för ett tag sedan med drygt 7 knops fart. Men har precis saktat ner på riktigt låg fart.
Och hon ser ut att vara på väg in i ett annat ankringsområde just nu.

Alltså rakt på en av de lediga platserna i detta ankringsområde.
8 andra fartyg ligger ankrade där.
Om hon kommer att ankra själv, eller ha hjälp av ankarfartyget KAMARINA
det verkar lite svårt att se just nu.

RUBY:
https://www.vesselfinder.com/?imo=9626390
Senast redigerad av DrSvenne 2024-09-30 kl. 02:32.
Citera
2024-09-30, 13:28
Medlem
https://youtu.be/tEH-yY-NSJY?si=Aenosn8yemFcMF1o

Kanske är sen på bollen?
Citera
2024-09-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
https://youtu.be/tEH-yY-NSJY?si=Aenosn8yemFcMF1o

Kanske är sen på bollen?

Tack !!
Ett mycket bra litet videoklipp om RUBY, tycker att det täcker det väsentligaste.

Speakern glömmer dock att denna konstgödning är en laglig transport eftersom den ingår
i det så kallade spannmålsavtalet som innefattar bland annat konstgödning.
Ryssland har alltså all rätt att exportera denna.

Intressant faktiskt att speakern spekulerar att gödningen ligger i säckar.
Vanligen 25 eller 50 kg per styck.

I så fall så ska det nog skickas till Afrika i kanske mindre båtar avsedda för mindre
hamnar på Afrikas västkust.

Kl 0803 imorse så ankrade hon precis utanför det ordinarie ankringsområdet,
i Engelska Kanalen.

Någon som vet om Kanarieöarna har en så pass stor upplagsplats att de
kan lägga upp allt, eller ?

Om man läser på Wikipedia har hamnen i Las Palmas hela 16 kilometers längd på kajerna.
Så att det skulle saknas plats där har jag svårt att tro ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Las_Palmas

RUBY är ju knappt 200 meter långt, och tar upp bara en 1/80-del av kajerna.
Citera
2024-09-30, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Ha ha, jaså?

https://www.vinachem.com.vn/content/...-in-march.html

Citat:
Europe’s Fertilizer Producers Sound Alarm Over Big Imports From Russia

June 7, 2024

Two years ago, many European fertilizer plants were forced to close, squeezing supplies of essential crop nutrients and making them more expensive for local farmers.

Now, the industry is fretting over large imports — specifically from Russia. Roughly a third of the European Union’s urea imports come from the country, Eurostat data show, and last year’s volumes were near a record.

https://www.bloomberg.com/news/newsl...ts-from-russia

https://www.bloomberg.com/news/newsl...ts-from-russia

Citat:
‘Russian fertiliser is the new gas’ for Europe, top producer warns

30/04/2024

Europe is “sleep walking” into becoming dependent on Russian fertiliser, just as it did with gas, says one of the largest producers of crop nutrients.

Nitrogen fertilisers, which are important to plant growth, are made using natural gas and Russia is exporting more of it to Europe, replacing some of the gas banned by the EU, said Svein Tore Holsether, chief executive of Yara International, one of the world’s largest producers of nitrogen-based mineral fertilisers.

https://www.luxtimes.lu/europeanunio.../12412409.html

Visst är det så. EU-byråkratiin har förstört för sig själva med att sätta för stränga bestämmelser på sådan kemisk industri som konstgödning ändå är. När man ska tillverka konstgödning så finns det ingen ersättning för billig energi såsom gas. Som i de flesta fall är det bästa energislaget för ändamålet.
Norge kan i och för sig använda elström istället, för de har gott om det.
Ett annat land som också kan komma att producera konstgödning är faktiskt Island konstigt nog.
De har extremt mycket potentiell vattenkraft att utnyttja.
Citera
2024-09-30, 22:51
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Intressant faktiskt att speakern spekulerar att gödningen ligger i säckar.
Vanligen 25 eller 50 kg per styck.
Om man läser på Wikipedia har hamnen i Las Palmas hela 16 kilometers längd på kajerna.
Så att det skulle saknas plats där har jag svårt att tro ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Port_of_Las_Palmas

RUBY är ju knappt 200 meter långt, och tar upp bara en 1/80-del av kajerna.
Då det inte verkar röra sig om färdigt konstgödsel utan råmaterialet ammoniumnitrat, så tvivlar jag på att ammoniumnitratet är säckat. Det vore också lite udda att säcka över 20.000 ton AN, för att sedan bulklasta det på ett fartyg som Ruby. Ruby är mer lämpad för lös bulklast.

Om man antar att lasten är lös bulk så är den inte lämplig att lossa i Las Palmas containerterminal, oljeterminalen vore jävligt olämplig.
När jag tittar på google maps så kan jag faktiskt inte se var i Las Palmas ett 183m fartyg skulle kunna lossa 20.000 ton lös ammoniumnitrat. Fast det kanske finns någon tanke att läktra över lasten till mindre fartyg, eller så kanske lasten är säckad trotts allt.
Senast redigerad av HobbyHitler 2024-09-30 kl. 22:54.
Citera
2024-09-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Då det inte verkar röra sig om färdigt konstgödsel utan råmaterialet ammoniumnitrat, så tvivlar jag på att ammoniumnitratet är säckat. Det vore också lite udda att säcka över 20.000 ton AN, för att sedan bulklasta det på ett fartyg som Ruby. Ruby är mer lämpad för lös bulklast.

Om man antar att lasten är lös bulk så är den inte lämplig att lossa i Las Palmas containerterminal, oljeterminalen vore jävligt olämplig.
När jag tittar på google maps så kan jag faktiskt inte se var i Las Palmas ett 183m fartyg skulle kunna lossa 20.000 ton lös ammoniumnitrat. Fast det kanske finns någon tanke att läktra över lasten till mindre fartyg, eller så kanske lasten är säckad trotts allt.

I det länkade videoklippet sägs ju att RUBY har egna kranar ombord, plus att det finns ganska många lastrum i fartyget. ANet ligger alltså inte i en enda binge.

Nej, det verkar som att de har slagit det ur hågen med att segla till Las Palmas.
Kanske att de bara ska bunkra där, och vidare till Sydamerika.
De är storförbrukare där nämligen.
All majs, sockerrör, sojabönor och annat behöver
kvävegödsel.
AN är ren kvävegödsel och en av de billigaste produkterna. NPK brukar bli avsevärt dyrare.
NPK är det mest använda i Norden.
AN kan också duga till gödning av vissa typer av skogar förstås.
Tex Eukalyptus, som mest går till pappersmassa.
Skogar behöver sällan Calcium, Fosfor och Kalium, utan bara kväve.
De har så bra rötter ändå.

Gödningen sprids med helikopter över skogarna, därför finns 300 kg säckar.
Helikoptrarna kan i regel inte lyfta 600 kg.
Finns inslag på Discovery hur de bär sig åt, och det är mkt riktigt AN som sprids på det viset.

Säckad konstgödning är vanlig i Afrika, Indien, Thailand och Australien bara för att ta några exempel.
Det kan alltså röra sig om 300/600 kg säckar ?

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler

Jag tror det är färdiggjorda prills som de har i lastrummet. Avsedda att spridas direkt med traktorn.
Prills är alltså små korn, Möjligt att de vakuumtorkas i ett sprejtorn ?
Senast redigerad av DrSvenne 2024-10-01 kl. 00:07.
Citera
2024-10-01, 06:40
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Visst är det så. EU-byråkratiin har förstört för sig själva med att sätta för stränga bestämmelser på sådan kemisk industri som konstgödning ändå är. När man ska tillverka konstgödning så finns det ingen ersättning för billig energi såsom gas. Som i de flesta fall är det bästa energislaget för ändamålet.
Norge kan i och för sig använda elström istället, för de har gott om det.
Ett annat land som också kan komma att producera konstgödning är faktiskt Island konstigt nog.
De har extremt mycket potentiell vattenkraft att utnyttja.
Varför skulle EU tillverka konstgödsel när Ryssland får fram en billigare produkt.
FYI är framställde av konstgödsel någon form av raketforskning, dessutom är konstgödsel undantaget från sanktionerna.
Citera
2024-10-01, 07:49
Medlem
bokis29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspodin
Varför skulle EU tillverka konstgödsel när Ryssland får fram en billigare produkt.
FYI är framställde av konstgödsel någon form av raketforskning, dessutom är konstgödsel undantaget från sanktionerna.

Att inte vara beroende av Ryssland är det första jag tänker på, finns ingen anledning och göda Putins Ryssland.
Citera
2024-10-01, 07:59
Medlem
Citat:

Därför att EU gjort sig beroende av rysk gas och rysk konstgödning på ett sätt som inte är "nyttigt" för EU, läs nedanstående länkade post med artikel och citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TVBIE
Ha ha, jaså?

/.../

https://www.luxtimes.lu/europeanunio.../12412409.html

Citat:
Russian fertiliser is the new gas’ for Europe, top producer warns
30/04/2024

Europe is “sleep walking” into becoming dependent on Russian fertiliser, just as it did with gas, says one of the largest producers of crop nutrients.

Nitrogen fertilisers, which are important to plant growth, are made using natural gas and Russia is exporting more of it to Europe, replacing some of the gas banned by the EU, said Svein Tore Holsether, chief executive of Yara International, one of the world’s largest producers of nitrogen-based mineral fertilisers.
Tja, jag vet inte, Klart att du har rätt med att Ryssland tillverkar billigt konstgödsel och då kan man lika gärna köpa av dem. Men så resonerar inte "EUs analytiker," tydligen ?

Tja vi får hoppas att detta löser sig framöver ?
EU har helt virrat bort sig med att kapa den ryska gasen och gnäller sedan för att EU inte kan producera egen konstgödning till samma pris.
Något åt det hållet i alla fall
Citera
2024-10-01, 16:41
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokis29
Att inte vara beroende av Ryssland är det första jag tänker på, finns ingen anledning och göda Putins Ryssland.

Citat:
Därför att EU gjort sig beroende av rysk gas och rysk konstgödning på ett sätt som inte är "nyttigt" för EU, läs nedanstående länkade post med artikel och citat:

Tja, jag vet inte, Klart att du har rätt med att Ryssland tillverkar billigt konstgödsel och då kan man lika gärna köpa av dem. Men så resonerar inte "EUs analytiker," tydligen ?
Vad som gäller jordbruksprodukter skiver EU:
"Sanktionerna blockerar inte export av och transaktioner som rör livsmedel och jordbruksprodukter."
Detta innebär att "Vem som helst kan köpa och transportera livsmedel och gödselmedel som kommer från Ryssland."
https://www.consilium.europa.eu/sv/p...bruksprodukter.

Är detta ett hål i sanktionerna som vi bör täppa till?
Presonligen anser jag att det finns sp många andra hål i sanktionerna, som är betydligt viktigare att åtgärda.
Sedan har jag en susning (rätta mig om jag har fel) att lägga sanktioner på jordbruksprodukter, skulle strida mot internationell lag.
Citera
2024-10-02, 03:00
Medlem
RUBY verkar ligga där hon ligger ankrad. Det händer nog inget på ett bra tag nu kan man tro.

Det verkar som att världens sjöfart går på högvarv just nu.
Många fartyg passerar Engelska Kanalen varje dygn.
Hamnen i Las Palmas på Kanarieöarna har tydligen en hög rotation på godset.

Citat:
Vad som gäller jordbruksprodukter skiver EU:
"Sanktionerna blockerar inte export av och transaktioner som rör livsmedel och jordbruksprodukter."
Detta innebär att "Vem som helst kan köpa och transportera livsmedel och gödselmedel som kommer från Ryssland."
https://www.consilium.europa.eu/sv/p...bruksprodukter.

Är detta ett hål i sanktionerna som vi bör täppa till?
Presonligen anser jag att det finns sp många andra hål i sanktionerna, som är betydligt viktigare att åtgärda.
Sedan har jag en susning (rätta mig om jag har fel) att lägga sanktioner på jordbruksprodukter, skulle strida mot internationell lag.

EU ligger inte i krig med Ryssland. Eller rättare sagt EU är ingen stat eller land, och kan i princip ändå inte förklara krig mot Ryssland ändå.
De enskilda medlemsländerna kan ju göra det i och för sig, eller tillsammans.
Vore det krig så vore det förstås logiskt att all handel upphör mellan de krigförande länderna.
Det blir ju logiskt orimligt att upprätthålla en fungerande handel då, även om det skulle handla om viktiga varor, se nedan (*)

Jag anser dock att det är ett bra beslut att undanta dessa jordbruksprodukter och konstgödning från sanktionerna. Annars så skulle skördarna gå rent åt h-e och stå och ruttna ute på höstfälten.
Det lönar ju sig inte att ta in skörden om det inte finns köpare, typ.

Som det var på Lenins och Stalins tid i Sovjetunionen på 1920-/1930-talen att bägge ägnade sig åt stora folkomflyttningar . Med resultatet att det saknades arbetskraft och hästar på många jordbruk, och skördarna fick ruttna på fälten när senhösten och vintern kom.

Hösten 2023 så skördade både Ryssland och Ukraina förhållandevis stora skördar av tex vete och spannmål. Så detta så kallade spannmålsavtal har varit värdefullt så här långt.
Pandemin ställde ju också till det med att priserna i vissa regioner steg för snabbt.

Men visst är det på något vis EUs eget fel att inte gardera sig mot brist på konstgödsel som tillverkas inom EU ? Man kan faktiskt använda energin i kolkraften istället för gas, att tillverka konstgödsel av.
Men det skall väl mycket till för att Tyskland skulle återstarta många kolkraftverk för detta ändamål.
Plus att man kann egentligen med en kemisk trollerilåda omvandla kolet till tex användbar metangas.

Just Ammoniumnitrat kräver relativt mycket energi att tillverka. Först tillverkas ammoniak. Denna ammoniak oxideras med luftens syre till salpetersyra. Salpetersyran och ammoniaken kombineras och bildar Ammoniumnitrat som är ett neutralt och lättlösligt salt.

Det är ett av de allra effektivaste kvävegödselmedlen som finns. Det är bara Urea, urinämne som är jordbrukstekniskt sett något effektivare.

Men mycket håller på att hända på denna fronten. Den främsta och mest lovande metoden är att konstruera små konstgödningskorn som släpper ut gödningen lite långsammare. Släpps den ut för snabbt så kan rottrådarna brännas. Eller att näringsämnena tvättas ut med det första regnet.

(*) Det ryktades att Tyskland exporterade vissa läkemedel till andra länder under WW2, som så småningom också hamnade hos de länder som var i krig med Tyskland.
Tyskland var nämligen stora på många läkemedel, och kanske inte så konstigt eftersom tysk kemiindustri hade vuxit enormt sedan upptäckten/uppfinnandet av de nya beständiga färgämnena på 1800-talet.
Citera
2024-10-02, 06:53
Medlem
Gaspodins avatar
Citat:
RUBY verkar ligga där hon ligger ankrad. Det händer nog inget på ett bra tag nu kan man tro.

Det verkar som att världens sjöfart går på högvarv just nu.
Många fartyg passerar Engelska Kanalen varje dygn.
Hamnen i Las Palmas på Kanarieöarna har tydligen en hög rotation på godset.

EU ligger inte i krig med Ryssland. Eller rättare sagt EU är ingen stat eller land, och kan i princip ändå inte förklara krig mot Ryssland ändå.
De enskilda medlemsländerna kan ju göra det i och för sig, eller tillsammans.
Vore det krig så vore det förstås logiskt att all handel upphör mellan de krigförande länderna.
Det blir ju logiskt orimligt att upprätthålla en fungerande handel då, även om det skulle handla om viktiga varor, se nedan (*)

Jag anser dock att det är ett bra beslut att undanta dessa jordbruksprodukter och konstgödning från sanktionerna. Annars så skulle skördarna gå rent åt h-e och stå och ruttna ute på höstfälten.
Det lönar ju sig inte att ta in skörden om det inte finns köpare, typ.

Som det var på Lenins och Stalins tid i Sovjetunionen på 1920-/1930-talen att bägge ägnade sig åt stora folkomflyttningar . Med resultatet att det saknades arbetskraft och hästar på många jordbruk, och skördarna fick ruttna på fälten när senhösten och vintern kom.

Hösten 2023 så skördade både Ryssland och Ukraina förhållandevis stora skördar av tex vete och spannmål. Så detta så kallade spannmålsavtal har varit värdefullt så här långt.
Pandemin ställde ju också till det med att priserna i vissa regioner steg för snabbt.

Men visst är det på något vis EUs eget fel att inte gardera sig mot brist på konstgödsel som tillverkas inom EU ? Man kan faktiskt använda energin i kolkraften istället för gas, att tillverka konstgödsel av.
Men det skall väl mycket till för att Tyskland skulle återstarta många kolkraftverk för detta ändamål.
Plus att man kann egentligen med en kemisk trollerilåda omvandla kolet till tex användbar metangas.

Just Ammoniumnitrat kräver relativt mycket energi att tillverka. Först tillverkas ammoniak. Denna ammoniak oxideras med luftens syre till salpetersyra. Salpetersyran och ammoniaken kombineras och bildar Ammoniumnitrat som är ett neutralt och lättlösligt salt.

Det är ett av de allra effektivaste kvävegödselmedlen som finns. Det är bara Urea, urinämne som är jordbrukstekniskt sett något effektivare.

Men mycket håller på att hända på denna fronten. Den främsta och mest lovande metoden är att konstruera små konstgödningskorn som släpper ut gödningen lite långsammare. Släpps den ut för snabbt så kan rottrådarna brännas. Eller att näringsämnena tvättas ut med det första regnet.

(*) Det ryktades att Tyskland exporterade vissa läkemedel till andra länder under WW2, som så småningom också hamnade hos de länder som var i krig med Tyskland.
Tyskland var nämligen stora på många läkemedel, och kanske inte så konstigt eftersom tysk kemiindustri hade vuxit enormt sedan upptäckten/uppfinnandet av de nya beständiga färgämnena på 1800-talet.

Som du skriver har EU energi nog att tillverka konstgödsel på egen hand.
Problemet är att energin köps på en fri marknad och priset på konstgödsel skulle bli därefter.
Även om energifrågan var löst, så tror jag inte att EU har kapacitet att tillverka konstgödsel på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in