2024-09-19, 23:03
Medlem
Den årliga höstsnuvan börjar krypa sig fram och nu måste man återigen ut och införskaffa sig en drös dyrt jävla trams som fungerar ibland. Jag har hört rykten om att till exempel Coca Cola ska hjälpa mot slem och halsont men nu är det så att jag inte har något sådant då jag inte dricker läsk. Däremot dricker jag Renat vilket det finns mycket av hemma och som i min hjärna bör ha liknande om inte bättre effekt.
Har någon erfarenhet av detta? Kan brännvin avhjälpa igensatta slemhinnor och halsont? Jag kan själv testa och återkomma med resultat.
Citera
2024-09-19, 23:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JAGHARONTIBALLEN
Coca Cola ska hjälpa mot slem och halsont men nu är det så att jag inte har något sådant då jag inte dricker läsk. Däremot dricker jag Renat vilket det finns mycket av hemma och som i min hjärna bör ha liknande om inte bättre effekt.

Utveckla gärna hur tankegångarna gick där.
Citera
2024-09-19, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Utveckla gärna hur tankegångarna gick där.

Att coca cola ska hjälpa har jag hört av familj och vänner under åren. Jag antar att det har med kolsyran att göra. Kolsyra bränner lite i halsen och brännvin bränner ännu mer.
Citera
2024-09-19, 23:32
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Att coca cola ska hjälpa har jag hört av familj och vänner under åren. Jag antar att det har med kolsyran att göra. Kolsyra bränner lite i halsen och brännvin bränner ännu mer.

Testat att köra brännvinet i SodaStreamern? Effekten lär skena iväg värre än nians gångertabell.
Citera
2024-09-20, 00:15
Medlem
Freebss avatar
Citat:
Den årliga höstsnuvan börjar krypa sig fram och nu måste man återigen ut och införskaffa sig en drös dyrt jävla trams som fungerar ibland. Jag har hört rykten om att till exempel Coca Cola ska hjälpa mot slem och halsont men nu är det så att jag inte har något sådant då jag inte dricker läsk. Däremot dricker jag Renat vilket det finns mycket av hemma och som i min hjärna bör ha liknande om inte bättre effekt.
Har någon erfarenhet av detta? Kan brännvin avhjälpa igensatta slemhinnor och halsont? Jag kan själv testa och återkomma med resultat.
Om jag inte minns fel så kunde man förr i tiden hämta ut "stärkande" på apotek. Efter att man hade varit sjuk, eller om det var medans.
Vet dock inte om det var sprit eller porter öl.
Citera
2024-09-20, 01:14
Avslutad
Citat:
Brännvin kan ju omöjligt ha samma effekt som klorin på slemhinnorna. Tänk åt andra hållet då: vad finns det för risker med att dricka brännvin när man är förkyld?

Brännvinet påverkar leukocyterna negativt. Leukocyter är avgörande för immunförsvaret. Immunförsvaret är det som bekämpar infektioner. Din förkylning är en infektion.

Ju mer alkohol du dricker, desto längre tid är du förkyld.

Trust me bruh, jag har truckkort D och vet vad jag pratar om.

Edit: Är väl kanske bäst att ta det positiva på en gång:

Alkohol har en smärtlindrande effekt och dessutom blir det jävligt mycket roligare att vara förkyld. Dessutom får man vara ledig från jobbet fler dagar.

Fördel alkohol alltså, är min proffesionella bedömning.
Senast redigerad av WP52 2024-09-20 kl. 01:20.
Citera
2024-09-20, 01:20
Bannlyst
Knarkar fisk och D-vitamin. Aldrig sjuk, aldrig förkyld.
Citera
2024-09-20, 02:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Kryddat brännvin och olika likörer har ju kommit till som medicin. Vet inte vad det har för effekt, men någonting positivt borde det ju vara om det nu användes som medicin i hundratals år.
Citera
2024-09-20, 07:39
Medlem
MissNyckels avatar
Citat:

Prova en hutt Fernet-Branca.

Det är en italiensk fruktig spritdryck.
Den är eldig och har en mycket bitter kryddsmak, främst av pepparmynta.

Drycken innehåller även malörtbitterhet som man kan känna i eftersmaken. Fernet-Branca dricks oftast rent, som återställare, magmedicin eller digestif efter maten.
(står det på nätet)

Det smakar skit enl. mig men har en bekant som tar en hutt även vid förkylning. 🤧
Citera
2024-09-20, 07:44
Medlem
MissNyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Kryddat brännvin och olika likörer har ju kommit till som medicin. Vet inte vad det har för effekt, men någonting positivt borde det ju vara om det nu användes som medicin i hundratals år.

Ja, jag hört att Fernet-Branca ska va något av en mirakelkur.
Tror det var Italienska munkar som framställ likören 🤔🤷‍♀️
Citera
2024-09-20, 18:09
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Samma med iglar och demonutdrivning - måste funka för så har man gjort i flera hundra år.

Alkohol stärker inte immunförsvaret, tvärtom. Däremot kan det säkert kännas bättre efter något stärkande.
Citera
2026-08-05, 08:47
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem