Citat:
Ursprungligen postat av
PyjamasXL
Gjorde inte nazisterna tvl av tjockisarna?
Citat:
Ursprungligen postat av
brakfesten009
Tjockisarna frsvann i tvlkokerierna.
Nej, det r en myt att det skulle ha kokas tvl industriellt av judar eller andra mnniskor av nazisterna. Det r dremot belagt att det frekom experimentell framstllning av mindre mngder tvl i vilka man anvnt mnskliga substanser. Detta hnde i Danzig under ledning av Dr Spanner, men dessa tvlar kom i princip aldrig ut utanfr den aktuella institutionen fr anatomi utan anvndes fr t ex rengring i dessa lokaler.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kanastra
Tjockisar vet jag inte, men alla filmer p nr rddade judar kom till Sverige s var alla normalviktiga och sg friska ut.
Du framfr en ren lgn, d det finns filmer som visar fakta, att det inte alls var alla som sg friska och normalviktiga ut.
Saken var den att nazisterna ansg skandinaver som rasrena, ariska, s generellt sett hade de skandinaver som suttit fngslade i nazisternas lger haft det relativt bra och t ex bl a ftt matpaket via Rda Korset, s dessa sg hyfsat friska och ok ut. Men det kom ven andra fngar med dessa bussar som inte var skandinaver, och de hade behandlats helt annorlunda av nazisterna, och var extremt utmrglade.
Du kan lsa hela historien om Rda Korsets rddningsaktion med de vita bussarna i lnken, mycket intressant lsning, och p sidan 13-14 str det jag frklarade ovan
https://www.rodakorset.se/siteassets...ktion-wwii.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard09
Eller blev upptna av bjrnar och rnar, det sprutade geishar av blod, eller s motionerades de smala i runkmaskinerna, sedan blev de lampskrmar. Har jag glmt ngon myt?
Mnga myter fanns/finns det ja, och det r i de flesta fall uppdiktade eller hlls vid liv och torgfrs av frintelsefrnekare med syfte att sprida tvivel om frintelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Curt Hson
Den bilden r inte frn Auschwitz eller ens ngot alls av nazisternas totalt ver 40 000 lger de hade inom sitt kontrollerade omrde. Bilden r hgs sannolikt frn ett ryskt fnglger i gulagsystemet, SS-personal har knappast sdan mssor mer rysstjrna i pannan.