2024-09-19, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det är det jag redan gör, är dock trött på att behöva ringa och vänta flera dagar extra för varje paket. Tänkte mer på kreativa lösningar där jag blir kvitt problemet en gång för alla.
Ja jag förstår. Men finns väl inte så mycket mer du kan göra antar jag dårå 🫤

Men när man beställer så brukar det ju finnas några leverans alternativ som val. Du råkar inte vara snabb i fingrarna då och själv väljer paketbox som leverans alternativ istället för utlämningsställe?
Citera
2024-09-19, 16:42
Medlem
Citat:
BankID har jag. Jag använder enbart jobbtelefonen, och har en ganska restriktiv app-policy från vår MDM som blockerar många tredjepartappar, inklusive denna skit från iBoxen. Att köpa en ny telefon för att kunna ta emot paket känns som en jävligt omständig lösning, när min jobbtelefon gör 99,9 % av vad jag behöver.

Förståeligt eftersom jobbtelefoner är väldigt säkerhetsklasasde beroende på område. Dock undrar jag, vad är det för app? Jag har tagit emot DHL-paket och de kommer rätt. Har aldrig behövt, eller ens hört om, en app för något moment.
Citera
2024-09-19, 16:47
Medlem
Citat:
Inte en dum idé, problemet med det är att vissa paket också levereras med posten direkt i brevlåda, och jag tror inte DHL-ombudet är så suget på att ta emot dem. Hade jag kunna veta vad som kommer till DHL i Sverige hade det varit enklare, men det känns svårt att förutse.

En möjlighet kan då vara att använda en Post Restante-adress hos Posten. Förhoppningsvis går DHL-paket till den adressen till ett ombud istället för paketbox.

Förresten när du kontaktat DHL om att få ditt paket, har du frågat om möjligheten att lägga en permanent spärr så att inga av dina paket går till paketbox? Det skulle generera mindre jobb även för DHL att skicka dem direkt till ombud.
Citera
2024-09-19, 16:47
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Förståeligt eftersom jobbtelefoner är väldigt säkerhetsklasasde beroende på område. Dock undrar jag, vad är det för app? Jag har tagit emot DHL-paket och de kommer rätt. Har aldrig behövt, eller ens hört om, en app för något moment.

Appen är inte från DHL själv, den kommer från tredje part:
iBoxen.se/app

Om de levererar dit har du ingen kontroll över, det beror enbart på var du bor, vilket är min frustration.
Citera
2024-09-19, 16:51
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ja jag förstår. Men finns väl inte så mycket mer du kan göra antar jag dårå 🫤

Men när man beställer så brukar det ju finnas några leverans alternativ som val. Du råkar inte vara snabb i fingrarna då och själv väljer paketbox som leverans alternativ istället för utlämningsställe?

Om man beställer från svensk handlare och själv har valt DHL går det ibland välja vart paketet ska gå. Ofta går det dock bara till närmsta ombud, och dit räknas tyvärr paketboxar. Mitt problem är dock när jag beställer från utlandet, då är DHL bara den sista i ledet av flera logistikföretag, och då går det absolut inte att välja.
Citera
2024-09-19, 16:59
Citat:
Om man beställer från svensk handlare och själv har valt DHL går det ibland välja vart paketet ska gå. Ofta går det dock bara till närmsta ombud, och dit räknas tyvärr paketboxar. Mitt problem är dock när jag beställer från utlandet, då är DHL bara den sista i ledet av flera logistikföretag, och då går det absolut inte att välja.
Aha ok har missat att det gällde från utlandet oxå.
Citera
2024-09-19, 17:43
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Du ska inte kunna kräva att någon installerar en app för att kunna ta emot ett paket.
Jag kan förstås ställa upp krav på de som vill handla av mig. Uppskattar du inte dessa fraktvillkor får du handla av någon annan eller låta bli.
Citera
2024-09-19, 17:48
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
kom in tjugohundratalet din jävla dinosaurie
det växer ju fan mossa på dig
Jag irriterar mig också på företag som vill att man ska installera deras app för att man använder deras tjänster en gång om året. När det gäller Instabox går det bra att få en PIN-kod på SMS. Någon enstaka gång kanske man behöver legitimera sig med Bank-ID, men det är en app de flesta ändå redan har.

Appar är OK om det är en tjänst man använder ofta. Då kanske man faktiskt har nytta av den och kan stå ut med det extra utrymmet appen tar på telefonen.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2024-09-19 kl. 17:54.
Citera
2024-09-19, 17:55
Medlem
Finns det postombud på det stället där dom lämnar paket i boxarna? Jag har ingen app.
Men jag får sms att paket finns att hämta där, knallar dit till postombudet (Ica) och säger koden från sms.
Sedan skriver dom ut ett kvitto med en QR-kod som jag använder på en avläsare på postboxen för att få ut paketet därifrån.
Citera
2024-09-19, 18:05
Medlem
HBTKuks avatar
Kontakta dem och förklara att du saknar bankID och modern telefon.
Citera
2024-09-19, 18:22
Medlem
Klickar du i ombud så går det väl inte till en paketbox. åtminstone inte här.
Citera
2024-09-19, 18:51
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Klickar du i ombud så går det väl inte till en paketbox. åtminstone inte här.

DHL räknar skåp som ombud också, så det stämmer inte. Vid internationella leveranser är dessutom DHL sällan ansvariga för hela kedjan, utan tar över i Sverige. Då går det inte att välja ombud ändå, eftersom avsändaren bokar frakten med sitt lokala logistikföretag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in