2024-09-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det visar ju vilken värld du lever i.
Socialkontoret delar inte ut pengar på löpande band, trots att du är fattig, om du nu trodde det.

Sänkt inkomstskatt för alla i sverige som jobbar (fortfarande majoritet) är bra för svenska invånare.
Så är det bara. Man kan ju inte vara förbannad på de som har det bra, det hjälper föga de mest utsatta.
Om sosseriet hade försökt hjälpa de mest utsatta hade de gjort det för länge sedan.
Citera
2024-09-21, 11:06
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Luciabeslutet
Öppna era hjärtan
"öppna era hjärtan" ledda till vår första feministiska regering S+MP och åren 2014-2020 är troligen de värsta jag varit med om på mina 60 år i Sverige.
Citera
2024-09-21, 11:08
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubben2024
Sänkt inkomstskatt för alla i sverige som jobbar (fortfarande majoritet) är bra för svenska invånare.
Så är det bara. Man kan ju inte vara förbannad på de som har det bra, det hjälper föga de mest utsatta.
Om sosseriet hade försökt hjälpa de mest utsatta hade de gjort det för länge sedan.
Att vara Höger är att fokusera på att skapa så mycket rikedom som möjligt för så många som möjligt.

Att vara Vänster är att fokusera på att fördela så mycket rikedom som möjligt från de rika.

Världshistorien visar vad som fungerar bäst.
Citera
2024-09-21, 12:26
Medlem
Jag tar mediciner dagligen och gjort det senaste 10-15 åren. Herregud säger jag bara! Ni som inte är bekanta med detta område, myndigheter etc. Är skonade från ett träsk i svenska systemet och bland våra politiker. Jag personligen har alltid haft det gott ställt och även fått hjälp av min familj ekonomiskt kring dessa saker. Så jag har överlevt, men jag har upplevt de tydliga förändringarna som skett över alla dessa år och svenska medborgare kan inte kan förstå att denna verklighet förekommer i Sverige.

Först och främst, Sverige är en stor läkemedelsexportör internationellt och ser ni över vår nationella import & export statistik så kommer ni just hitta den kategorin på den listan. Sveriges läkemedelsmarknad är ett träsk att dyka ner i om man vill det. Bara förra året gjorde de vinster på 60-70 miljarder. Sedär!

För det andra, så beblandar svenska politiker sig i dessa frågor och tar beslut kring läkemedel som väldigt ofta väcker irritation och motstånd av våra läkare runtom i landet. Som givetvis aldrig får någon medieuppmärksamhet men går att hitta på nätet. De har ingenting att säga till om. Och anledningen till varför de tar dessa beslut? Ekonomiskt. Inte medicinskt. Tex tar de bort subventionerna från vissa läkemedel så att de inte ingår i högkostnadsskyddet. Jag har en av dessa mediciner som de valde att ta bort subventionen på för 3 år sedan. Så även fast jag har betalat och uppnått högkostnadsskyddet på 2850 kr/år betalar jag 800 kr i månaden för en burk. Vilket ger mig en årskostnad på 9600 kr extra. Så jag betalar 12 450 kr om året för mediciner. Jag vet att många som tar livsviktiga mediciner också har blivit drabbade och de medicinerna är ännu dyrare. Och då kanske några tänker: ”Nej, men inte skulle väl Sverige göra nåt sånt?” Jodå, det skulle vi. Tro det eller ej!

För det tredje, till den som tog upp att Socialtjänsten/Försäkringskassan skulle betala ut nåt bidrag för mediciner som om det skickades ut i flingpaketen… Nej, också en romantiserad bild av Sverige där man förväntar sig att skyddsnätet ska ta hand om oss medborgare om det behövs. Mer troligt att den som begår brott och inte gör nån nytta för samhället erbjuds hjälp än den stackars pensionären eller ensamstående föräldern som kämpar ekonomiskt.

Sist men inte minst, jag är uppvuxen bland den högre klassen om jag ska uttrycka mig så. Och jag kan verkligen inte förstå medelklass svenskar som röstar borgligt/höger. Visserligen har den andra sidan inte gjort dunder i vissa frågor. Men de gör 100x mer för den generella svensken än vad borgligheten gör och någonsin kommer göra. Alla problem med sjukvård, skola, läkemedel/apotek osv… som nämnts här i tråden är ett resultat utav borglig politik & beslut på 90-talet och som även togs ännu längre under Reinfeldts tid. Privatiseringar & nedmontering av välfärden. Givetvis vill inte Uffe vända sig till sina kompisar i läkemedelsindustrin och reglera den spelplanen där de tillåts göra hundratals miljarder i vinster, så han ger sina medborgare konsekvenserna istället. Där några hundralappar faktiskt kan göra stor skillnad för vissa. Detsamma när det gäller skola, lärare, sjuksköterskor osv… Men läkemedel ska man ta för att man behöver eller måste. Inte för att kapitalister ska göra vinster.
Citera
2024-09-21, 12:46
Medlem
Lite fakta för alla som inte kan tänka själva.

2016 (Stefan Löfvens regering): Under Stefan Löfvens regering höjdes gränsen för högkostnadsskyddet för läkemedel. År 2016 justerades det till 2 200 kronor, vilket innebar en ökning på 400 kronor jämfört med den tidigare nivån. Syftet var att säkerställa en hållbar finansiering av läkemedelssystemet och att hantera de ökade läkemedelskostnaderna.

2019 (Stefan Löfvens regering): Ytterligare justeringar gjordes under Stefan Löfvens regering 2019, då högkostnadsskyddet höjdes till 2 350 kronor.
Citera
2024-09-21, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag ser EN som påstod sig vara förbannad över att gynnas av budgeten. Så om denna EN verkligen är förbannad så är det lätt åtgärdat. Faktum är dock att denna EN inte talar sanning.

Om du inte vill blanda in person så borde du inte delge ge mig dina personliga känslor
Vart har jag delgett några personliga känslor? Är du så korkad att du tror att jag kommer påverkas av att få betala hela summan på ett bräde ÄVEN i fortsättningen. Du är nog dum på riktigt.
Citera
2024-09-21, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Vänta här nu. Jag gynnas också av budgeten, men jag kan ändå tycka att både jag och många andra klarar oss utan skattesänkning. Kan det vara så svårt att förstå? I ett tryggt samhälle slipper man vara lika rädd för att bli slaktad på öppen gata. Eller ska vi alla stänga in oss i gated communities?
För idioter finns det ingen gråskala mellan svart och vitt.
Jag har i en annan tråd skrivit att vi, inte jag utan VI, har runt 15 000 över per månad. Självklart tjänar vi bra men vi lever även ekonomiskt. I den tråden är jag emot att jag ska få sänkt skatt och självklart haglar det kommentarer att jag som kommunistiskt svin kan betala in extra. Ingen idiot fattar utan behöver få allt förklarat i detalj.
I detta fall kommer jag fortfarande gå plus på skattesystemet samtidigt som den stora massan som är med och bla betalar MINA mediciner (kan bara för att reta pöbeln meddela att sambon har samma medicinering) är de som förlorar mest på denna budget.
Räknar man in alla försämringar och ökade kostnader vill jag påstå att de flesta som hyllar det hela i slutänden är förlorare.
Jag som exempel var en förlorare när Alliansen började med jobbskatteavdragen då jag hade ett helt annat jobb då. Det handlade om egenavgifter som inte är procent utan faktiska kronor.
Citera
2024-09-21, 14:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ60
Vart har jag delgett några personliga känslor?

När du sa att du var förbannad, såklart

Skulle inte det vara en personlig känsla?
Citera
2024-09-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
SD betraktas redan som pesten hos många som förr såg sig som äkta Svärjevänner.
Utomlands har folk alltid röstat SD nu för tiden här hör man ingen som säger något positivt om SD.

Åkesson bör nog halshuggas. Eller förlåt jag menade kanske mer avsättas som ledare för ett parti som går mot sin egen död.

SD väljer hellre belöna SVT s chefer med hög lön och fortsatt invandring. Var det verkligen detta de gick på val med dessa löften år 2022?

De sänkte Akassan, sjukförsäkringen och sedan tandvården och nu medicinerna? MEN de behöll invandringen och fortsatt fri tandvård för negrerna. Är ni som röstade SD nöjda nu med vad ni ställt till med?

Jag höll på skriva ett svar innan jag insåg du är det största trollet på Flashback just nu. Alltid en bedrift.

Men faktum är ju att SD i den nationella opinionen ligger stabilt kring 20% , trots allt gnäll man ser både på Flashback och Samnytt och andra sajter för surgubbar och extremister.

Tråden handlar om varför de därför gick så dåligt i EU valet.
Citera
2024-09-21, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag höll på skriva ett svar innan jag insåg du är det största trollet på Flashback just nu. Alltid en bedrift.

Men faktum är ju att SD i den nationella opinionen ligger stabilt kring 20% , trots allt gnäll man ser både på Flashback och Samnytt och andra sajter för surgubbar och extremister.

Tråden handlar om varför de därför gick så dåligt i EU valet.

Största Trollet??
Det är ju du som är troll och kör med lögner.
Sista mätningen så hade SD gått ner till 17 % under sommaren.
Ja det går att googla.

Så trenden har vänt och sd backar just nu. Men såna som du begriper nog inte varför de gör det ändå. Ni är för tröga helt enkelt.

Ja löften han höjde också medicinerna och högkostnadsskyddet. Det var just därför som folk tröttnade på S och gick till M och SD som sade de stod på den lille arbetande svenskens sida.
Nu visade det sig att SD inte var mycket snällare än S och att de fortsätter höja priset.
Men ni svenskar förstår fortfarande inte varför SD går back?

När jag var hemma senast i Sverige i vintras så hör jag totalt helt andra åsikter än vad jag hört innan. Folk kvar skitförbannad på Sverigedemokraterna och Åkessons politik.
Allt från vapenägare till pensionärerna till de som ville ha stopp på invandrare till Sverige.

Det var även detta gänget som vi sitter i regeringen nu som lovade ta hand om gängen.
Tycker ni att det känns som den fete Strömmer gjort något bra jobb där?

Hälsningar största Trollet.
Men det jag säger är sanning och det vet ni innerst inne om.

Sd backar och efter detta nya sveket med medicinerna så tror ni att SD skall återigen närma sig 20 % ???
Så dumma kan ni ju inte bara vara väl?
Citera
2024-09-21, 14:40
Medlem
Dom som har det ”svårt” kan ju lyfta på sketan och ta ett extrajobb på helgerna. Man behöver inte vara ledig varje helg.
Citera
2024-09-21, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
"öppna era hjärtan" ledda till vår första feministiska regering S+MP och åren 2014-2020 är troligen de värsta jag varit med om på mina 60 år i Sverige.

Känns det bättre, säkrare och tryggare nu då är 2024 med en borgerlig regering med SD?

Sossarna var ingen höjdare. Men dessa borgare som sitter här nu har aldrig någonsin varit sämre på styre ett land någonsin genom tiderna som Expressen skrev om för ett litet tag sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in