Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Varför ä MC en sak?
För att det är vackrare ljud generellt. Utanför mig körde det regelbundet förbi en äldre scooter nattetid, en Lambretta eller liknande från 50 eller 60 talet, tvåtaktare men med lite större motorvolym. Det var verkligen fågelsång för örat när det karaktäristiska tvåtaktsljudet piskade mot fasaderna i sommarnatten.
Samma sak med dom som kör lite tyngre prestandamaskiner, det är lite som när fåglarna vaknar till liv under våren, sen kan man följa hur ljudet utvecklas över sommaren och hur dom framåt hösten håller i och varvar ur mer på varje växel. Man hör på varvtalen vilken månad vi är inne i.
Allt utblandat med det klassiska stompet från 1340cc som genom sin ojämna tändföljd leverera det erkänt vackra unika Harley-ljudet. Tjof, tjof, tjofeti, tjof, tjofeti, tjofeti, tjof, tjofeti, tjof, tjof, tjof. Rytmiskt och oregelbundet på samma gång. Svårslagen symfoni.
När jag ser att grannen är i färd med att starta upp sin Ducati brukar jag dra stegen lite efter mig i hopp om att han ska få igång den innan man nått porten, så att kroppen kan absorbera så mycket ljud och vibrationer som möjligt.
Har man riktig tur kan man några gånger per år bli omkörd på cykelbanan av en gammal Puch Dakota eller liknande som tillsammans med trimljuddämpare och doften av tvåtaktsolja utlöser en minneskavalkad som håller i sig i timmar.
Nu får man snart gå och vänta sex månader igen innan det finns något fint att lyssna på. Till råga på allt riskerar man dagligen att bli ihjälkörd av alla ljudlösa eldrivna skotrar och cyklar.