• 1
  • 2
2024-09-16, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Absolut. Oxy och alvedon kan ersätta citodon. Citodon ansågs vara en mildare opioid förr åtminstone, och delvis fortfarande.
vilket är att föredra utav --citodon eller oxy vid moderat kronisk smärta tycker du ?
Senast redigerad av chunky000 2024-09-16 kl. 22:50.
Citera
2024-09-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragor
Så oxy-tabletter är alltså "tyngre" o starkare och mer beroendeframkallande än morfin-tabletter?
Men betyder detta isåfall att oxy-tabletterna nödvändigtvis har bättre smärtstillande effekt än morfin-tabletterna?
Den smärtstillande effekten är väldigt individuell, hos vissa individer kan det vara helt utebliven på det ena medan det andra fungerar jättebra.
När det gäller beroende, så är det inte bara den fysiska aspekten utan också den mentala. Morfin, heroin och opium har varit känt sedan urminnes tider, varenda tant med ett trädgårdsland vet minsann vad den där papavern är för någon blomma. Detta gör i sin tur att bara ordet morfin förknippas med något negativt och farligt, de flesta som får tag på det är medvetna om att det kan vara skadligt och det finns de som vägrar ta det fastän de har det tillgängligt med recept. Oxy å andra sidan har inte alls samma rykte, är lättare att få utskrivet och ger dessutom en mental välbefinnandekänsla som många inte upplever på morfin. Därför sänks garden och man är villig och har möjlighet att trycka i sig desto fler.
Citera
2024-09-16, 23:05
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Låter tveksamt att psykiatrin skulle skriva ut smärtstillande opioider? Trodde inte det var aktuellt vid behandling av psykiatriska sjukdomstillstånd alls. Bara genuint nyfiken då det låter aningen skumt.

Jag skrev att morfin används begränsat inom psykiatrin, hur förskrivningen ser ut kan jag inte svara på. Detta är vad en smärtkonsult sagt, eftersom att expertisen har använts på Sveriges största sjukhus bedömer jag den som trovärdig.
Citera
2024-09-16, 23:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
vilket är att föredra utav --citodon eller oxy vid moderat kronisk smärta tycker du ?
Kronisk smärta kan jag inte tillräckligt om för att ge en rekommendation. Dessutom är det inte riktigt topic för denna diskussionen

Men citodon tappar mark och oxy vinner. Om det är bra eller inte kan jag inte utvärdera.
Citera
2024-09-17, 09:30
Medlem
Man skriver hellre ut oxy än morfin p g a att oxy inte sliter lika hårt på njurarna.
Citera
2024-09-17, 10:50
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpo50
Man skriver hellre ut oxy än morfin p g a att oxy inte sliter lika hårt på njurarna.

Både oxikodon och morfin har inte någon större negativ påverkan på njurarna. Utgår man ifrån hur njuren påverkas så är dessa milda mot njuren jämfört med övriga läkemedel som NSAID-preparat och diklofenak.
Citera
2024-09-17, 12:29
Medlem
Jag är relativt ung och var relativt nära döden för ett par veckor sedan. Jag fick 14 oxynorm utskrivet efter operationen. Det verkar dock som att du får oxynorm när det inte nödvändigtvis behöver gå snabbt. Ambulansen och akuten körde fentanyl och morfin rakt in i kroppen.
Citera
2024-09-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Jag är relativt ung och var relativt nära döden för ett par veckor sedan. Jag fick 14 oxynorm utskrivet efter operationen. Det verkar dock som att du får oxynorm när det inte nödvändigtvis behöver gå snabbt. Ambulansen och akuten körde fentanyl och morfin rakt in i kroppen.
14 st 5 mg kapslar du fick utskrivet?
Citera
2024-09-17, 19:50
Medlem
Fler biverkningar av de gamla tror jag.
Citera
2024-09-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Jag skrev att morfin används begränsat inom psykiatrin, hur förskrivningen ser ut kan jag inte svara på. Detta är vad en smärtkonsult sagt, eftersom att expertisen har använts på Sveriges största sjukhus bedömer jag den som trovärdig.

Tack för svar, det var precis det jag undrade
Citera
2024-09-18, 08:24
Dom skriver ut lågdos oxy. Morfin i armen om du behöver akut smärtlindring inom vården.
Citera
2024-09-19, 19:44
Medlem
Histaminfrisättningen är större med Dolcotin vs Oxycotin.

Du får högre smärtlindring kontra bieffekt.

Har bekant läkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in