Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Haha nu är inte allt tränarens fel men jag undrar lite vad folk i HV71 och Jönköping trodde de skulle få när AB skrev på? Jag är gnagare och är inte alls förvånad över den mediokra säsongen. AB har aldrig trollat med trupper och tar man en titt på hans fyra säsonger i AIK är det 3 mediokra säsonger och en OK säsong där man dock föll platt i slutspelet när man borde gått längre än en kvartsfinal mot Mora som man slagit 4 ggr under säsongen.
AB har inte lyckats i AIK, så förstår inte varför han fick head coach jobbet i Hv71 med allt vad det innebär och sitsen de befinner sig i.
Han säger rätt saker i intervjuer och... ja det är typ det. Folk verkar tycka det räcker med att han är "ärlig" och skön i intervjuer. Folk verkar glömma resultaten.
AB kan absolut bli en bra tränare i framtiden, jag ställer mig inte frågandes till det. Jag är kritisk till hur 4 mediokra säsonger i AIK ledde till HC jobb i Hv71. Då får man faktiskt vara med på att resultaten leder till en bottenplats.
Helt enig. AIK hade aldrig bra siffror under hans år och det fanns egentligen ingenting att ta från hans tid där som tydde på att det skulle vara någon framtida stortränare.
Hans sista och enda bra säsong hade AIK en osannolik skotteffektivitet och ett ännu mer osannolikt målvaktsspel där man hade seriens två bästa målvakter statistiskt. Vet inte hur många matcher man hade där man förlorade skotten med mer än hälften men ändå vann med två, tre mål.
Han har helt klart överhypeats för att han varit ”hård” och poserande sagt rätt saker.
Det har gjort att han fått mycket folk i media bakom sig som konstant hyllar allt han gör även när det handlar om att bänka sin bästa spelare i en match man ligger under i och hela laget är lika dåligt. Samma sak som samma mediemänniskor sågar NHL-tränare för när de gör så mot svenskar.