2024-09-14, 14:34
Bannlyst
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/xiaomi/xiaomi-redmi-13c-4128g-navy-blue/1032700.14647/

Är det vanligt att man bara får USB sladden och inte självaste kontakten som går in i väggen nu för tiden?

Jag har ett par gamla äldretyp samsung, andersson, men vet inte om de kommer ladda den snabbt? Vilken behöver jag för att ladda snabbt på denna? Verkar inte finnas någon för USB A utan det är väl USB c typ?
Citera
2024-09-14, 14:36
Medlem
DyngSmElls avatar
Ja.

Men trist att Redmi följt trenden dom höll i länge.
Citera
2024-09-14, 14:53
Medlem
Ja både iPhone & de flesta android-tillverkare kör i samma spår tyvärr, förr "ingick" både laddare och hörlurar.

Såhär står det på samsungs hemsida
"Eftersom vi vill minimera den påverkan som våra produkter har på miljön medföljer inte hörlurar eller laddare i förpackningen."

Löjligt att de försöker få det som att de skall verka vara så miljövänliga som möjligt men det är vinst-marginalerna de är ute efter såklart.

OnT: Ikea har prisvärda laddare tror serien heter "SJÖSS
30W USB-laddare med 1 port, snabbladdning Även märket "Sandström" har prisvärda laddare och de fungerar utmärkt för mina behov.
Senast redigerad av pokaj 2024-09-14 kl. 15:03.
Citera
2024-09-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musulman
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/xiaomi/xiaomi-redmi-13c-4128g-navy-blue/1032700.14647/

Är det vanligt att man bara får USB sladden och inte självaste kontakten som går in i väggen nu för tiden?

Jag har ett par gamla äldretyp samsung, andersson, men vet inte om de kommer ladda den snabbt? Vilken behöver jag för att ladda snabbt på denna? Verkar inte finnas någon för USB A utan det är väl USB c typ?

De flesta mobiltelefoner säljs idag utan medföljande laddare och lurar, och det ger oss egentligen bara fördelar om folk tänker efter.

Citat:
Ursprungligen postat av pokaj
Ja både iPhone & de flesta android-tillverkare kör i samma spår tyvärr, förr "ingick" både laddare och hörlurar.

"Eftersom vi vill minimera den påverkan som våra produkter har på miljön medföljer inte hörlurar eller laddare i förpackningen."

Löjligt att de försöker få det som att de skall verka vara så miljövänliga som möjligt men det är vinst-marginalerna de är ute efter såklart.

30W USB-laddare med 1 port, snabbladdning Även märket "Sandström" har prisvärda laddare och de fungerar utmärkt för mina behov.

Om du inte begriper att det faktiskt ger en klart mindre påverkan på miljön så behöver du nog läsa på och ta dig en funderare på det.

På vilket sätt skulle det bli mindre miljöpåverkan om mobilerna såldes med både laddare och lurar med i kartongerna…?

Saken är den att när väldigt många ändå redan har kompatibla laddare hemma, och ofta vill välja själv vilka lurar de vill ha, så blev ofta dessa medföljande bara liggande oanvända. Men vi, köparna, måste ändå betala för att de tillverkats, och transporteras jorden runt. Det gör ju även att kartongen med mobilen blir större vilket ökar transportbehovet och utsläppen. Fundera t ex hur mycket material, tillverkning och transportkostnader som Apple kan spara när de numera kan ha kartonger till mobilerna som är mindre än hälften så stora som förr.

Så det är i princip win win för både tillverkare miljön och oss kunder, om köper våra lurar utan en massa medföljande tjafs som för väldigt många bara blir liggande oanvänt.
Bättre då att bara de som verkligen behöver, kan få välja själva exakt vilken laddare eller hörlur de vill ha, och köpa dessa själva, istället för att betala för sådana som följer med när de ändå inte vill ha dessa.
Citera
2024-09-14, 15:21
Medlem

Inte märkvärt iaf eller har du fakta på att de gör det?

De tillverkar lika många laddare om inte mer än för flera år sedan när dem ingick, så miljöverkan blir det samma bara att man får köpa det löst istället för att få allt i "ett paket"
Eftersom laddare har en tendens att börja glappa innan mobilens livscykel är förbrukad så är det snålt & tråkigt att det inte ingår laddare när man köper en ny enhet, brukar oftast få köpa till en laddare när jag köper nytt ändå, kommer alltid snabbare laddning, trådlös-laddningsteknik etc så om man vill hänga med i svängarna så får man likt förbannat köpa ny ändå.

Fram tills nyligen hade iPhone sina skit thunderbolt laddare så bytte man android -> iphone eller tvärtom så måste man ändå köpa en ny laddare eller om man gick från en gammal android med usb a eller b till usb c.

Edit stavfel.
Senast redigerad av pokaj 2024-09-14 kl. 15:26.
Citera
2024-09-14, 15:36
Bannlyst
Citat:

De tillverkar lika många laddare om inte mer än för flera år sedan när dem ingick, så miljöverkan blir det samma bara att man får köpa det löst istället för att få allt i "ett paket"
Eftersom laddare har en tendens att börja glappa innan mobilens livscykel är förbrukad så är det snålt & tråkigt att det inte ingår laddare när man köper en ny enhet, brukar oftast få köpa till en laddare när jag köper nytt ändå, kommer alltid snabbare laddning, trådlös-laddningsteknik etc så om man vill hänga med i svängarna så får man likt förbannat köpa ny ändå.

Fram tills nyligen hade iPhone sina skit thunderbolt laddare så bytte man android -> iphone eller tvärtom så måste man ändå köpa en ny laddare eller om man gick från en gammal android med usb a eller b till usb c.

Edit stavfel.
Håller med.

Det där med miljön är bullshit.
Citera
2024-09-14, 15:41
Medlem
Lag i EU för att främja klimatet. Att sedan konsumenternas plånbok förintas bryr de sig inte om. Som om man skulle sälja skor utan skosnöre och bilar utan däck.
Citera
2024-09-14, 15:48
Medlem
Citat:

Edit stavfel.

Ok, du kräver fakta av mig men häver själv ur dig en drös påståenden utan fakta…..

Nej, man måste inte alls byta laddare hit o dit för att man hoppar mellan iPhone och andra mobiler, därför att i princip alla kan laddas med samma laddare (laddaren är den ”klump” man sätter i vägguttaget…) men i vissa fall kan man behöva ha rätt laddkabel.
Men alla Apples laddkablar med USB-A i ena änden, kan användas med alla laddare som har USB-A ut. Samma sak med de laddkablar som har UCB-C, de kan användas med i princip alla laddare som har USB-C ut.

Så lite i för för dig, med lite mer tyngd än dina egna påståenden…

Här kan du läsa att Apple säger sig ha sparat en massa på att inte skicka med laddare och lurar,Mich en jämförelse vilken skillnad detta gör bara på kartongernas storlek.

https://www.gizchina.com/2022/04/25/apple-claims-to-save-550000-tons-of-ore-by-removing-the-charger/

https://screenrant.com/apple-iphone-12-charger-environmental-impact-benefits-explained/

https://www.phonearena.com/news/apple-saved-billions-removing-accessories-from-boxes_id139005

https://www.youtube.com/watch?v=FCsXApa4Aow

För övrigt så har jag kört med iPod laddare och laddkablar sen 2003, och iPhones laddare och laddkablar sen 2008 och hittills har ingen original Apple av dessa gått sönder, alla funkar än idag. Aldrig glappat vare sig i lurar eller laddare.

Så, kan du nu kontra med lika mycket info som styrker dina påståenden du gjorde…?

Om du ändå tycker du behöver köpa laddare så kan du ju nu sen Apple drog igång detta, själv välja exakt vilken laddare du vill ha, samt lurar, är inte det bra….? Istället för att få med nåt och betala för det fast det kanske inte är just det du ville ha…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2024-09-14 kl. 15:56.
Citera
2024-09-14, 15:48
Medlem
Raggarspinns avatar
De flesta hushåll har redan en eller flera "laddare" vilket gör att en medlevererad "laddkontakt" ofta är onödigt.
Inte får man med en tankstation, pumphandtag eller snabbladdare om man köper en bil eller!
Citera
2024-09-14, 15:52
Medlem
Citat:

Visst, men hur många laddare behöver du?

Jag har nog 20st, så jag behöver verkligen inte en till.
Citera
2024-09-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
De flesta hushåll har redan en eller flera "laddare" vilket gör att en medlevererad "laddkontakt" ofta är onödigt.
Inte får man med en tankstation, pumphandtag eller snabbladdare om man köper en bil eller!
Nog fan får man med en laddaladd om man köper elbil.
Citera
2024-09-14, 16:04
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Nog fan får man med en laddaladd om man köper elbil.
Ingen aning. Vet inte vad en "laddaladd" är men själv har jag inte fått varken tankstation, pumpslang eller snabbladdare när jag köpt ny bil. Möjligt att det medföljer en laddsladd när man köper en elbil för att kunna ansluta till laddstolpe men laddstolpen ingår inte vad jag vet. Ungefär som vid köp av mobiltelefon. Laddsladd medföljer men ingen laddare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in