2026-05-17, 21:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Konstigt då att jag i USA så många gånger har lånat kompisars bilar, som har varit bekräftat försäkrade med mig som förare, med svenskt körkort.

Det kan hända att det finns försäkringsbolag som godtar sånt. Progressive brukar vara bäst när det gäller sånt. Jag menar bara att man inte bör utgå från det utan att man måste kolla. Bilförsäkringen är ytterst registrerad i varje delstat så det kan vara skillnad mellan delstater också, så att det blir olika policy beroende på vilken stat den försäkrade bor.

Jag tvivlar på att mexikanare kan köra runt i USA hur länge som helst bara för att de har någon landsman som står som försäkringsbulvan åt dem.
Citera
2026-05-17, 21:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är det särskilt svårt att som svenskt ta utländskt körkort? Jag har ett minne av en numera död galning/vän till föräldrarna som hade tagit körkort där borta i samband med någon längre resa.

Själva uppkörningen och teorin är väldigt lätt. Och det HAR funnits luckor - nyligen har det ju framkommit att människor hemmahörande i u-länder hittat delstater där de till och med kunnat få "non resident" körkort för lastbil till och med. Men nu (om inte förr) täpps dessa luckor igen. Om det mot förmodan finns kvar så är de inte allmänt kända, man får nog fråga en flyktingsmugglare isåfall (sök på spansktalande immigration lawyer på mindre byråer).
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in