Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-09-12, 23:02
Medlem
En ny bok av Joe Conason: ”The longest con. How grifters, swindlers and frauds hijacked American conservatism”.

Trumpväljarna är så lurade. Ska man skratta eller gråta. Fattar inte att man kan va så korkad.

Den här boken borde alla i USA läsa. Men frågan är om Kamala vinner om folk då långsamt börjar inse att demokraterna är ett rätt bra parti trots allt?

Eller blir det tvärtom då MAGA-rörelsen blir allt mer uppskrämda och skänker bort allt de har och äger?

Vilket tror ni är mest troligt??

Läs gärna den utmärkta artikeln som handlar om hjärntvätt i 70 år av republikaner och hur man fått dem att skänka pengar och skänka ännu mer pengar och skänka pengar tills man inget har kvar.

Citat:
Ytligt sett slutade McCarthy-eran i skam och förnedring för Roy Cohn och senatens anti-kommunistiska utredningskommitté, men verktygen som utvecklades för skrämselpropaganda och finansiering var effektiva och lukrativa, och levde vidare. De fyllde upp Rick Perlsteins mejlkorg 2012, och i dag styrs utskicken direkt från det republikanska nationella kommittékontoret, sedan Donald Trump lyckats placera sin svägerska Lara Trump i toppen av verksamheten.
Jävlar vad de dribblar in pengar. Lara är gift med Eric. Hon såg sin väg där till ekonomisk självständighet. Hon är lysande.

Citat:
Ur detta uppstår 00-talets Tea Party-rörelse. Vad som såg ut som en gräsrotsrörelse styrdes enligt Joe Conason av samma gamla kedjebrevsmaffia, nu med bröderna Kochs politiska maskin i ryggen.
Kedjebrevsmaffia var ordet.
Citat:
Det var följaktligen ingen slump att Donald Trumps politiska karriär började just där, i samma konspirationsteori, när han lanserade ”birther”-lögnen om Obamas födelsebevis. Vid sin sida hade han redan från början Roger Stone, den ökända politiska konsulten som skolades av Richard Nixon under Watergate, sammanfördes med Trump 1979 (av Roy Cohn, förstås) och myntade 2020-statskupparnas ”Stop the steal!”-slogan inför valet 2016.
Trump trallar rätt in i processen och frågan är om han riktigt fattat att han är utnyttjad av de här republikanerna? Jag tror att Trump tycker att han är bäst.

Citat:
Donald Trump var Roger Stones drömkandidat. En ”idiot” med demagogisk råtalang och ett oslagbart trumfkort: efter 15 år som programledare för realityserien ”The apprentice” visste hela USA vem han var. Och inte nog med det, tv-publiken trodde att presentationen av honom var sann: att dokusåpastjärnan Trump ägde ”nästan varenda byggnad i New York” och var ”USA:s rikaste man”.
Trump var toppenbäst för ändamålet. Roger Stone la sin plan och puttade in Trump i det hela. Och alla samlar pengar som gräsrötterna skickar för de är så uppskrämda.
Citera
2024-09-13, 12:13
Medlem
klybans avatar
Under donalds och nu med false social, så har det nått en nivå som är svårt bisarr.
Men man ser en utmattning i bidragandet och man får känslan av att det som sekter brukar göra och laka ur sina medlemmars ekonomi.
Att det nu verkar tagit stopp för en del.

Och sen är den komisk också på false social och hur de ska köpa den sista kepsen hela tiden.
Går det så dåligt för dom så ingen ens vill köpa den heller?
Citera
2024-09-13, 12:29
Medlem
Ja det är ofattbart hur önskvärt det är för den yttersta högern att skiljas ifrån sina surt förvärvade pengar. Det handlar ju om en omvänd Robin Hood princip; ”att ge ifrån de fattiga, till de redan rika”.

Som en jämförelse kan sägas att jag av nyfikenhet svarade på ett nyhetsbrev ifrån Kuddmannen, sedan dess har jag fått mellan ett och tre mail om dagen i ”found raising” syfte. Alla med domedags texter, typ om jag inte omedelbart betalar in en summa pengar så går världen, eller åtminstone Kuddmannens del av världen under omedelbart.
Citera
2024-09-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Ja det är ofattbart hur önskvärt det är för den yttersta högern att skiljas ifrån sina surt förvärvade pengar. Det handlar ju om en omvänd Robin Hood princip; ”att ge ifrån de fattiga, till de redan rika”.

Som en jämförelse kan sägas att jag av nyfikenhet svarade på ett nyhetsbrev ifrån Kuddmannen, sedan dess har jag fått mellan ett och tre mail om dagen i ”found raising” syfte. Alla med domedags texter, typ om jag inte omedelbart betalar in en summa pengar så går världen, eller åtminstone Kuddmannens del av världen under omedelbart.

Jag tror jag missade länken, den här mycket bra. https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/

Citat:
Hotet mot demokratin i USA har bokstavligen kommit som ett brev på posten.

Radikaliseringen av det republikanska partiets väljarbas sägs ibland ha börjat på Facebook, eller på forumsajter som Reddit och 4chan, men den har snarare plingat till i inboxen.

Miljontals partitrogna republikaner, främst äldre, får varje dag tio till femton skrämmande propagandamejl som förklarar vilka katastrofer de står inför om de inte röstar på Trump, skänker pengar till Trump och sprider evangeliet om frälsaren Trump vidare.

Det här är recept, att skrämma upp gamla och rädda och tala om för dem att de måste skänka pengar annars så kommer landet att bli som Venezuela på steroider.

Trump samlade ihop 300 miljoner dollar för juridiskt se till att åtala för valfusket men han använde inte en dollar till det. För han vet ju självklart att det inte var valfusk.

Valfusk är en del av receptet. Det ska påstås att demokration är hotad, skänk pengar, jag menar allt går ju ut på att skänka pengar. I länken ovan finns hela historien om att detta pågått i 70 år.

Och MAGA-rörelsen är de sista som görs skräckslagna till den grad att de skänker bort pengar till folk som stoppar dem i sina fickor trots att de redan är ultra-rika.
Citera
2024-09-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Under donalds och nu med false social, så har det nått en nivå som är svårt bisarr.
Men man ser en utmattning i bidragandet och man får känslan av att det som sekter brukar göra och laka ur sina medlemmars ekonomi.
Att det nu verkar tagit stopp för en del.

Och sen är den komisk också på false social och hur de ska köpa den sista kepsen hela tiden.
Går det så dåligt för dom så ingen ens vill köpa den heller?

De har lakat ur deras ekonomi i 70 år: https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/ Hotet mot demokratin i USA har bokstavligen kommit som ett brev på posten men nu är det mejl och DM.

De görs skräckslagna till den milda grad de ger bort sina pengar till ultrarika och rika människor. För de är rädda att ekonomin inte kommer att finnas kvar.
Citera
2024-09-13, 13:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
En ny bok av Joe Conason: ”The longest con. How grifters, swindlers and frauds hijacked American conservatism”.

Trumpväljarna är så lurade. Ska man skratta eller gråta. Fattar inte att man kan va så korkad.

Den här boken borde alla i USA läsa. Men frågan är om Kamala vinner om folk då långsamt börjar inse att demokraterna är ett rätt bra parti trots allt?

Eller blir det tvärtom då MAGA-rörelsen blir allt mer uppskrämda och skänker bort allt de har och äger?

Vilket tror ni är mest troligt??

Läs gärna den utmärkta artikeln som handlar om hjärntvätt i 70 år av republikaner och hur man fått dem att skänka pengar och skänka ännu mer pengar och skänka pengar tills man inget har kvar.

Jävlar vad de dribblar in pengar. Lara är gift med Eric. Hon såg sin väg där till ekonomisk självständighet. Hon är lysande.

Kedjebrevsmaffia var ordet.
Trump trallar rätt in i processen och frågan är om han riktigt fattat att han är utnyttjad av de här republikanerna? Jag tror att Trump tycker att han är bäst.

Trump var toppenbäst för ändamålet. Roger Stone la sin plan och puttade in Trump i det hela. Och alla samlar pengar som gräsrötterna skickar för de är så uppskrämda.
Det är därför folk röstar på Trump.
Han är varken republikan eller demokrat.

Han är Trump.
Citera
2024-09-13, 13:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
De har lakat ur deras ekonomi i 70 år: https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/ Hotet mot demokratin i USA har bokstavligen kommit som ett brev på posten men nu är det mejl och DM.

De görs skräckslagna till den milda grad de ger bort sina pengar till ultrarika och rika människor. För de är rädda att ekonomin inte kommer att finnas kvar.
Det är jag med på helt klart, men tycker lite det nått nivåer som rätt mycket över toppen nu.
Sen är ju det ett problem att dessa pengarna går till donalds privatekonomi också och betala hens advokatkostnader och säkert hela/delar av skadestånden också.

Att inte det gör dom arg att de betalar för donalds personliga brott och förtal, det är så fascinerande att se.
Citera
2024-09-13, 13:15
Medlem
Citat:
Jag tror jag missade länken, den här mycket bra. https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/

Det här är recept, att skrämma upp gamla och rädda och tala om för dem att de måste skänka pengar annars så kommer landet att bli som Venezuela på steroider.

Trump samlade ihop 300 miljoner dollar för juridiskt se till att åtala för valfusket men han använde inte en dollar till det. För han vet ju självklart att det inte var valfusk.

Valfusk är en del av receptet. Det ska påstås att demokration är hotad, skänk pengar, jag menar allt går ju ut på att skänka pengar. I länken ovan finns hela historien om att detta pågått i 70 år.

Och MAGA-rörelsen är de sista som görs skräckslagna till den grad att de skänker bort pengar till folk som stoppar dem i sina fickor trots att de redan är ultra-rika.

Fantastiskt bra och insiktsfull artikel.
Citera
2024-09-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Det är därför folk röstar på Trump.
Han är varken republikan eller demokrat.

Han är Trump.

Men den här artikeln som jag länkat till ovan i ett inlägg visar ju att Trump liksom de före honom skickar ut mejl och DM till folk framför allt äldre 10 -15 ggr om dagen och talar om hur demokratin kommer snart att försvinna och andra skrämmande scenarion och de ber om pengar för att ordna upp detta. Pengar som de stoppar i fickorna för alla scenarier är fiktiva.

Så man går in för att intensivt skrämma upp folk för att man vill ha deras pengar till sin egen livsstil.

Citat:
”Det är elderly abuse, misshandel av äldre”, kommenterade ex-kongressledamoten Adam Kinzinger, bortmobbad från Republikanerna 2022, i en intervju med ”The Bulwark Podcast” den 18 juli, och beskrev det egna partiets viktigaste väljarkommunikation som en pengatiggande hjärntvätt och skrämselpropaganda som får pensionärer att autogirera bort sina sparpengar och välja Maga-konspirationer framför familjen, i förtvivlan över att deras barn och barnbarn inte förstår att ”Nancy Pelosi är djävulen”.

Samtidigt invände Kinzinger mot föreställningen att förändringen gått fort. ”Den har pågått i decennier”, sa han, ”från Rush Limbaugh till Fox News, från kedjebrev till e-mails”.
https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/

Och jag tror att en del här inne på detta forum är lurade om demokratin försvinner, yttrandefriheten försvinner, och i USA kommer de efter alla vapen, det är det ena och det andra skrämmande som det talas om. Men det är bara påhitt, ett enkelt påhitt för att folk ska skänka pengar. Pengarna går till familjen Trump egna fickor för deras eget liv ska bli ännu mer fantastiskt med alla pengar som ramlar in.

Citat:
i dag styrs utskicken direkt från det republikanska nationella kommittékontoret, sedan Donald Trump lyckats placera sin svärdotter Lara Trump i toppen av verksamheten.
Citera
2024-09-13, 13:41
Avstängd
Citat:
Men den här artikeln som jag länkat till ovan i ett inlägg visar ju att Trump liksom de före honom skickar ut mejl och DM till folk framför allt äldre 10 -15 ggr om dagen och talar om hur demokratin kommer snart att försvinna och andra skrämmande scenarion och de ber om pengar för att ordna upp detta. Pengar som de stoppar i fickorna för alla scenarier är fiktiva.

Så man går in för att intensivt skrämma upp folk för att man vill ha deras pengar till sin egen livsstil.

https://www.dn.se/kultur/kjell-haglu...jebrevsmaffia/

Och jag tror att en del här inne på detta forum är lurade om demokratin försvinner, yttrandefriheten försvinner, och i USA kommer de efter alla vapen, det är det ena och det andra skrämmande som det talas om. Men det är bara påhitt, ett enkelt påhitt för att folk ska skänka pengar. Pengarna går till familjen Trump egna fickor för deras eget liv ska bli ännu mer fantastiskt med alla pengar som ramlar in.
Jag tvivlar på att Trump sitter och mailar tiggarbrev.
Citera
2024-09-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Jag tvivlar på att Trump sitter och mailar tiggarbrev.

Han har naturligtvis någon som sköter det åt honom.

Han samlade in 300 miljoner dollar för att som han sa ta itu med valfusket 2020 juridiskt. Han la inte ner en dollar på det utan stoppade allt i egen ficka.

Steve Bannon åkte fast när han var ute i en lyxjakt och hade varit där i ett par veckor och åkt runt och mått bra. Han lurade pengar av folk. We Build the wall hette det, men pengarna hamnade i hans egna fickor och han hade en lång skön semester för pengarna. Trump benådade Steve för han skulle få lura folk i fred.

"We Build the Wall", där pengar samlades in för att bygga en mur längs USA:s gräns mot Mexiko. Kampanjen påstod att alla insamlade medel skulle gå direkt till murbyggandet, men det avslöjades senare att Bannon och flera andra inblandade hade använt en stor del av pengarna för personliga utgifter.

I augusti 2020 åtalades Bannon och andra för att ha lurat donatorer genom att använda insamlade medel för personlig vinning. Bannon hävdade sin oskuld och fallet väckte stor uppmärksamhet. Han benådades senare av Trump strax innan dennes ämbetsperiod tog slut i januari 2021.
Citera
2024-09-13, 14:04
Avstängd
Citat:
Han har naturligtvis någon som sköter det åt honom.

Han samlade in 300 miljoner dollar för att som han sa ta itu med valfusket 2020 juridiskt. Han la inte ner en dollar på det utan stoppade allt i egen ficka.

Steve Bannon åkte fast när han var ute i en lyxjakt och hade varit där i ett par veckor och åkt runt och mått bra. Han lurade pengar av folk. We Build the wall hette det, men pengarna hamnade i hans egna fickor och han hade en lång skön semester för pengarna. Trump benådade Steve för han skulle få lura folk i fred.

"We Build the Wall", där pengar samlades in för att bygga en mur längs USA:s gräns mot Mexiko. Kampanjen påstod att alla insamlade medel skulle gå direkt till murbyggandet, men det avslöjades senare att Bannon och flera andra inblandade hade använt en stor del av pengarna för personliga utgifter.

I augusti 2020 åtalades Bannon och andra för att ha lurat donatorer genom att använda insamlade medel för personlig vinning. Bannon hävdade sin oskuld och fallet väckte stor uppmärksamhet. Han benådades senare av Trump strax innan dennes ämbetsperiod tog slut i januari 2021.
Som sagt, folk röstar på Trump för att han är Trump.

Men jag tror du kan vara lugn, Kamala kommer vinna.
Senast redigerad av tworiders 2024-09-13 kl. 14:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in