Flera i min familj har solklart ADHD, i generationer tillbaka på pappas sida.
Min bror har diagnostiserats i vuxen ålder, då han arbetade med missbruksvård och själv var missbrukare.
Jag är inte på samma tydliga sätt som dom men har koncentrationssvårigheter och hamnar i svackor av negativt tänkande osv. Jag har själv lärt mig hitta verktyg och kan hantera det bra när det blir knas och behöver ingen kontakt med vården.
Jag har dessutom solklart dyslexi men även här har jag själv lärt mig skriva osv men har fortfarande svårigheter med läsning osv. något jag skulle kunna tänka mig att även kolla upp framöver.
Men, finns det några testar för ADHD (eller liknande) och dyslexi man kan hitta och göra själv, utan att kontakta vården mm?
Även om det inte ger en helt full bild av något vore det väldigt intressant att börja där.
Dessutom vore det intressant att få min pappa att göra nåt ADHD-test, men han skulle aldrig erkänna att han har det och därför inte heller ta upp det med vården
Han är den mest självklara i familjen och har behandlats för "psykiska besvär" när han var ung, innan ADHD var "uppfunnet" vilket idag kanske inte alls hade varit psykiska besvär utan just ADHD.
Samma med min dyslexi. Nåt sånt fanns inte när jag gick i skolan utan man behövde bara extraundervisning och blev lite dumförklarad.
Någon som vet några undersökningar på nätet, eller har nåt man kan få ta del av och testa själv?
Jag är medveten att det inte ger en professionell diagnos men kanske en liten början.
Edit. Hittade några på
Psykologitest.nu/
Men bör finnas fler.