Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 15:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Flera i min familj har solklart ADHD, i generationer tillbaka på pappas sida.
Min bror har diagnostiserats i vuxen ålder, då han arbetade med missbruksvård och själv var missbrukare.
Jag är inte på samma tydliga sätt som dom men har koncentrationssvårigheter och hamnar i svackor av negativt tänkande osv. Jag har själv lärt mig hitta verktyg och kan hantera det bra när det blir knas och behöver ingen kontakt med vården.
Jag har dessutom solklart dyslexi men även här har jag själv lärt mig skriva osv men har fortfarande svårigheter med läsning osv. något jag skulle kunna tänka mig att även kolla upp framöver.

Men, finns det några testar för ADHD (eller liknande) och dyslexi man kan hitta och göra själv, utan att kontakta vården mm?
Även om det inte ger en helt full bild av något vore det väldigt intressant att börja där.
Dessutom vore det intressant att få min pappa att göra nåt ADHD-test, men han skulle aldrig erkänna att han har det och därför inte heller ta upp det med vården
Han är den mest självklara i familjen och har behandlats för "psykiska besvär" när han var ung, innan ADHD var "uppfunnet" vilket idag kanske inte alls hade varit psykiska besvär utan just ADHD.
Samma med min dyslexi. Nåt sånt fanns inte när jag gick i skolan utan man behövde bara extraundervisning och blev lite dumförklarad.

Någon som vet några undersökningar på nätet, eller har nåt man kan få ta del av och testa själv?
Jag är medveten att det inte ger en professionell diagnos men kanske en liten början.

Edit. Hittade några på Psykologitest.nu/
Men bör finnas fler.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2024-09-11 kl. 16:30.
Citera
2024-09-11, 16:09
Medlem
Inhale82s avatar
Jag tror nog ändå att du borde genomgå en ordentlig utredning inom vården.
Man diagnoseras alldeles för lättvindligt på random tester på nätet och det kan visa fel.

Du får bättre hjälp inom vårdsystemet, du får rätt medicin (om du behöver) som hjälper dig att klara av vardagen och du får bättre förståelse för varför du gör vissa grejer, varför du reagerar som du gör och hur du enklast hanterar detta.

Jag har flera närstående som mått skitkasst i ovetskap varför, som sedan fått hjälp och som nu mår mycket bättre.
Citera
2024-09-11, 16:16
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Jag tror nog ändå att du borde genomgå en ordentlig utredning inom vården.
Man diagnoseras alldeles för lättvindligt på random tester på nätet och det kan visa fel.

Du får bättre hjälp inom vårdsystemet, du får rätt medicin (om du behöver) som hjälper dig att klara av vardagen och du får bättre förståelse för varför du gör vissa grejer, varför du reagerar som du gör och hur du enklast hanterar detta.

Jag har flera närstående som mått skitkasst i ovetskap varför, som sedan fått hjälp och som nu mår mycket bättre.
Jag mår bra! Och när det kommer perioder av nedstämdhet osv så hanterar jag det bra.
Jag behöver ingen medicin då vardagen fungerar bra, men jag känner att jag inte alltid får klara tankar, har bra koncentration osv.
För dyslexin har jag klarat mig bra hela livet men stör mig på att jag inte grejar att läsa böcker, har svårt att förstå det jag läser, har svårt att koncentrera mig när jag läser, läser fel på ord och meningar, blandas bokstäver och ord osv. Jag klarar inte heller av att ta in från tex ljudböcker osv.
Men jag mår bra! Och jag skulle inte vilja ha medicin för något av detta.
Jag kan tänka mig att kolla upp det men inte just nu utan vill börja lite själv.
Dessutom (som jag skrev) skulle jag vilja testa min pappa. Han skulle aldrig gå iväg för att göra några tester osv.
Jag förstår att tester på nätet bara är just tester på nätet och inte ställer diagnoser. Men det kan vara intressant ändå.

Jag mår bra, har ingen stress över något och är stark i psyket. Så har det alltid varit.
Men jag kan ha lärt mig hantera saker själv och därför rätat ut hur jag skulle kunna varit.
Citera
2024-09-11, 16:43
Avstängd
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Flera i min familj har solklart ADHD, i generationer tillbaka på pappas sida.
Min bror har diagnostiserats i vuxen ålder, då han arbetade med missbruksvård och själv var missbrukare.
Jag är inte på samma tydliga sätt som dom men har koncentrationssvårigheter och hamnar i svackor av negativt tänkande osv. Jag har själv lärt mig hitta verktyg och kan hantera det bra när det blir knas och behöver ingen kontakt med vården.
Jag har dessutom solklart dyslexi men även här har jag själv lärt mig skriva osv men har fortfarande svårigheter med läsning osv. något jag skulle kunna tänka mig att även kolla upp framöver.

Men, finns det några testar för ADHD (eller liknande) och dyslexi man kan hitta och göra själv, utan att kontakta vården mm?
Även om det inte ger en helt full bild av något vore det väldigt intressant att börja där.
Dessutom vore det intressant att få min pappa att göra nåt ADHD-test, men han skulle aldrig erkänna att han har det och därför inte heller ta upp det med vården
Han är den mest självklara i familjen och har behandlats för "psykiska besvär" när han var ung, innan ADHD var "uppfunnet" vilket idag kanske inte alls hade varit psykiska besvär utan just ADHD.
Samma med min dyslexi. Nåt sånt fanns inte när jag gick i skolan utan man behövde bara extraundervisning och blev lite dumförklarad.

Någon som vet några undersökningar på nätet, eller har nåt man kan få ta del av och testa själv?
Jag är medveten att det inte ger en professionell diagnos men kanske en liten början.

Edit. Hittade några på Psykologitest.nu/
Men bör finnas fler.

Det finns en hel hög likartade diagnoser, du klarar inte av att särskilja bland dem själv.

Ställ dig i kö vid din vårdcentral.
Citera
2024-09-12, 00:54
Medlem
Vill bara nämna att ett flertal "Youtube-läkare" menar att sluta med socker/snabba kolhydrarer kan hjälpa många personer med ADHD (och liknande diagnoser).
Rent generellt kan man nog också säga att kostens inverkan på den mänskliga hjärnan är klart undrskattad och att vi i västvärlden äter alldeles för mycket sötsaker/ skräpmat/processad mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in