2024-09-10, 15:23
Medlem
Sökte för en tid sedan jobb som kriminalvårdare! Blev bara ett par dagar efter uppringd och fick intervju via Skype. Redan då sa dom att de var försenade med processen! Konstigt att mina referenser redan gett svar, men ingen återkoppling alls o ingen information om att referenser skulle kontaktas.
Nu ca 3 veckor senare har jag inte fått någon återkoppling.
Någon som vet hur det funkar, avvaktar dom tills sista intervjun är hållen innan dom skickar ut automatiska mail om man inte går vidare eller kan man vänta sig att det sker löpande under processen? Känns ju drygt att vänta om dom redan intervjun efter mig har en bättre lämpad kandidat!
Citera
2024-09-10, 15:45
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisavkkarlsson94
Sökte för en tid sedan jobb som kriminalvårdare! Blev bara ett par dagar efter uppringd och fick intervju via Skype. Redan då sa dom att de var försenade med processen! Konstigt att mina referenser redan gett svar, men ingen återkoppling alls o ingen information om att referenser skulle kontaktas.
Nu ca 3 veckor senare har jag inte fått någon återkoppling.
Någon som vet hur det funkar, avvaktar dom tills sista intervjun är hållen innan dom skickar ut automatiska mail om man inte går vidare eller kan man vänta sig att det sker löpande under processen? Känns ju drygt att vänta om dom redan intervjun efter mig har en bättre lämpad kandidat!

Sker väl en säkerhetsprövning? Kan vara Säpo som slöar och har en stor hög att ta sig igenom efter att de varit på semester.
Citera
2024-09-10, 15:50
Medlem
Aha då är jag med , trodde att man i säkerhetsklass 3 enbart skulle ha säkerhetsintervju , kontroll av brotts o misstankeregister! Längsta rekryteringsprocess jag varit med om!
Citera
2024-09-10, 16:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisavkkarlsson94
Aha då är jag med , trodde att man i säkerhetsklass 3 enbart skulle ha säkerhetsintervju , kontroll av brotts o misstankeregister! Längsta rekryteringsprocess jag varit med om!
Finns två saker som tar tid i rekryteringar till myndigheter och extra relevant för Kriminalvården m fl...

1. Det ska fattas beslut om anställning, beslutet fattas på ett chefskollegium. Det kan ta flera veckor minst.
2. Du ska klara säkerhetsprövningen, i ditt fall görs den av din anställande chefs chef. Det hela innebär en intervju och slagning i MR/BR.

Beslut om anställning kan inte fattas utan att du klarat prövningen (vilket inte är något problem sålänge du inte är dömd sedan tidigare, betalningsanmärkningar som försvunnit och förseelser är helt okej).

Lycka till!
Citera
2024-09-10, 19:45
Medlem
Dottern sökte och fick jobb inom kriminalvården i somras, det tog nog två-tre veckor innan hon fick svar. Kan tänka mig att om det är en tillsvidaretjänst att det tar lite längre tid.
Citera
2024-09-10, 23:04
Medlem
Ge det lite tid, de kommer att återkomma.
Citera
2024-09-11, 00:06
Medlem
Skriver du ut dina referenser direkt på cv? Det tycker jag inte att du ska göra. Istället ska det komma sist i en process och arbetsgivare be om det.
Citera
2024-09-11, 19:21
Medlem
Nej såklart skriver jag inte mina referenser på cv!
Vid intervjutillfället jag hade bad rekryteraren om att jag skulle maila över dessa vilket jag då gjorde! Referenserna fick ju svara på något digitalt formulär!
Citera
2025-05-06, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Finns två saker som tar tid i rekryteringar till myndigheter och extra relevant för Kriminalvården m fl...

1. Det ska fattas beslut om anställning, beslutet fattas på ett chefskollegium. Det kan ta flera veckor minst.
2. Du ska klara säkerhetsprövningen, i ditt fall görs den av din anställande chefs chef. Det hela innebär en intervju och slagning i MR/BR.

Beslut om anställning kan inte fattas utan att du klarat prövningen (vilket inte är något problem sålänge du inte är dömd sedan tidigare, betalningsanmärkningar som försvunnit och förseelser är helt okej).

Lycka till!

Om man har betalningsanmärkningar och sitter hos kronofogden. Kan man ändå få anställning hos kriminalvården eller är det helt kört då? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in