2024-09-09, 16:56
Medlem
RebuildSwedens avatar
Nu blev man ju rädd att däcket ska smälla när jag läser om era erfarenheter. Det är just en biltemacykel jag har införskaffat

Jag väger 90+ kg så då gäller det att pumpa max då
Citera
2024-09-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Nu blev man ju rädd att däcket ska smälla när jag läser om era erfarenheter. Det är just en biltemacykel jag har införskaffat

Jag väger 90+ kg så då gäller det att pumpa max då

Eftersom du varken skriver vad du väger eller hur breda däck du har så går det inte att beräkna hur mycket du ska pumpa. Det är långt ifrån säkert att du bör pumpa maximalt tillåtna tryck såvida du inte ska cykla i en velodrom på helt slätt underlag. Använd istället kalkylatorn jag länkade. Är inte underlaget helt jämt så kommer rullmotståndet öka när man pumpar stenhårt. Med rätt tryck så kan däcket absorbera många ojämnheter, vilket ger lägre rullmotstånd och det gör även färden behagligare.
Citera
2024-09-09, 17:45
Medlem
RebuildSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Eftersom du varken skriver vad du väger eller hur breda däck du har så går det inte att beräkna hur mycket du ska pumpa. Det är långt ifrån säkert att du bör pumpa maximalt tillåtna tryck såvida du inte ska cykla i en velodrom på helt slätt underlag. Använd istället kalkylatorn jag länkade. Är inte underlaget helt jämt så kommer rullmotståndet öka när man pumpar stenhårt. Med rätt tryck så kan däcket absorbera många ojämnheter, vilket ger lägre rullmotstånd och det gör även färden behagligare.

Jag har inte all information som behövs för att fylla i kalkylatorn korrekt, därför har jag inte gjort det än. På hemsidan står det "Däck 40-622 mm" och hjulstorlek 28".
Citera
2024-09-09, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RebuildSweden
Jag har inte all information som behövs för att fylla i kalkylatorn korrekt, därför har jag inte gjort det än. På hemsidan står det "Däck 40-622 mm" och hjulstorlek 28".

Saknar du cykelns vikt? Räkna med ca 15 kg för en "damcykel", kanske lite mer.

Däck 40-622 mm betyder 40 mm bred och diametern är 700C enligt fransk storlek.
Däcktyp: "Mid-Range casing buty tube" är kanske det som är närmast "vanligt" däck+slang.
Viktdistribution: "Mountain Bikes" är nog närmast "damcykel". Eventuellt är det ännu större del av vikten på bakhjulet, vilket i sådant fall betyder att man kan öka trycket bak något, och minska trycket fram.
Senast redigerad av Hominem 2024-09-09 kl. 17:54.
Citera
2024-09-09, 18:25
Medlem
RebuildSwedens avatar
Citat:
Saknar du cykelns vikt? Räkna med ca 15 kg för en "damcykel", kanske lite mer.

Däck 40-622 mm betyder 40 mm bred och diametern är 700C enligt fransk storlek.
Däcktyp: "Mid-Range casing buty tube" är kanske det som är närmast "vanligt" däck+slang.
Viktdistribution: "Mountain Bikes" är nog närmast "damcykel". Eventuellt är det ännu större del av vikten på bakhjulet, vilket i sådant fall betyder att man kan öka trycket bak något, och minska trycket fram.

Okej, ska titta. Tack
Citera
2024-09-09, 21:00
Medlem
Knivur-273s avatar
Det står jävligt mycket enkelt i upprest tryck på sidan av däcket. Mina ganska feta däck, 622 x 47 har ett maximalt lufttryck av ~3,5 bar eller ~50 PSI. Smalare däck har ett högre maximalt och lämpligt lufttryck, men allt står så enkelt på sidan i upphöjd skrift i gummit på däcket för alla att läsa så enkelt.

Alla är märkta på samma vis.

Det är bara att titta och läsa, såvida man ej är blind , efterbliven, eller analfabet, men i det första fallet vore det väl svårt att cykla ?
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-09 kl. 21:37.
Citera
2024-09-10, 00:02
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag blir mycket förvånad över frågan om lufttryck i cykeldäck, för det står ju klart i text på sidan av däcket.
Ibland ett intervall, ibland maximalt.

Om du inte vet skillnaden mellan Bar, Kpa (kilopascal) eller PSI (Pounds per Square Inch), så är det mycket enkelt att slå upp vid en unit-conversion-site.

1 Bar = ett normalt atmosfärstryck vid havsytan.

Ofta används 1 Bar som övertryck dock, vilket förvirrar många personer, vilket egentligen betyder 2 Bar absoluttryck.

Tre eller fyra Bar övertryck är vanligt i cykeldäck, dvs. fyra eller fem Bar absoluttyck.

Så 1 Bar är egentligen ett tomt däck, eftersom 1 Bar är vårt normala lufttyck på jorden, eller 1013 kiloPascal.

På Planeten Mars, skulle du uppskatta 1 Bar för dina Lungor och blod, fanns det 20 % syrgas och 80 % Kvävgas.
Senast redigerad av Knivur-273 2024-09-10 kl. 00:30.
Citera
2024-09-10, 07:49
Medlem
Millediablos avatar
Pumpa till 80-85% av det på däcket rekommenderade trycket. Lägre om du har kvalitetsdäck. Ett lättrullat däck ska inte pumpas till maximalt tryck då du förlorar däckets egenskaper att rulla över ojämnheter.
Citera
2024-09-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Pumpa till 80-85% av det på däcket rekommenderade trycket. Lägre om du har kvalitetsdäck. Ett lättrullat däck ska inte pumpas till maximalt tryck då du förlorar däckets egenskaper att rulla över ojämnheter.

Det blir fel när du kalla maximal tryck för "rekommenderat tryck", Inga vettiga tillverkare rekommenderar att man pumpar till det maximala trycket. Och 80% av maximalt tryck är troligen också alldeles för mycket. Men visst man kan pumpa till 80% och sedan släppa ut luft tills det är lagom mjukt (sjunker ner 15% av däckshöjden när man sitter på cykeln).
Citera
2024-09-13, 11:29
Medlem
30psi eller runt 2 bar later helt OK for 40mm-dack.
Marker du att du har genomslag sa pumpa i lite mer luft. Tycker du att du kanner underlaget for mycket sa slapp ut lite luft. Det ar inte rocket science. Var dock inte radd for att INTE ha hart pumpade dack. Det blir, som nagon tidigare sagt (Hominem?), en mycket trevligare och behagligare fard. Pumpa inte maxtryck! Jag brukar pa landsvagscyklar eller rattare sagt landsvagscykeldack ta sikte pa den undre rekommenderade gransen.
Citera
2024-09-24, 15:30
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Det blir fel när du kalla maximal tryck för "rekommenderat tryck", Inga vettiga tillverkare rekommenderar att man pumpar till det maximala trycket. Och 80% av maximalt tryck är troligen också alldeles för mycket. Men visst man kan pumpa till 80% och sedan släppa ut luft tills det är lagom mjukt (sjunker ner 15% av däckshöjden när man sitter på cykeln).
Absolut men 15% av däckhöjden är omöjligt att mäta ffa själv men också för en medhjälpare.
Det jag egentligen menar är att inte pumpa däcket till siffran på däcket då det i princip alltid är för mycket. Däremot är det lättare att som du säger släppa ut vartefter.

Jag misstänker och tror att majoriteten av cykeldäck i Sverige är av ganska dålig kvalitet och dessa kräver ett högre tryck än kvalitetsdäck som kan köras på löjligt låga tryck med utmärkt resultat.
Citera
2024-09-24, 18:14
Medlem
Ju fetare däck, desto mindre tryck.
Men det är en smaksak, hårt pumpat går förstås lättare, men det blir väldigt stötigt.
Och lätt pumpat kan ge genomslag med punka som följd. Sedan din vikt, högre tryck bak än i framhjulet.
Detta lär du dej med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in