• 1
  • 2
2024-09-10, 10:24
Medlem
Sun Rulers avatar
Från Foto till Hobby!

/Moderator
Citera
2024-09-11, 01:45
Medlem
HipToBeSquares avatar
På vilket sätt skiljer sig en drönare från t.ex. en RC-helikopter som funnits på marknaden i över 50 år utan krav på licens. Om inte RC-helikoptrar har licensplikt, varför skaffar man inte en sådan?
Citera
2024-09-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag tog drönarkortet i samband med att jag köpte min första drönare av en modell där kortet krävs. Detta var för cirka 5 år sen.

Inte för att sätta eventuellt kaffe i strupen men behöver du inte förnya kortet då?

Jag tog mitt drönarkort i år och det gäller 5 år står det.

Själva testet.. Ja.. man behöver inte vara så påläst iaf
Citera
2025-03-04, 23:00
Medlem
Amanites avatar
Pingar tråden.

Nu skrivs det ju att förslag om juridisk sanktion är ute på remiss men att det tidigast kan bli tal om straffpåföljd för att flyga utan drönarkort den 31 juli i år.

Detta verkar ju i så fall betyda att det således INTE skulle var straffbart fram tills dess. Finns det något fall där någon faktiskt blivit dömd för detta (utan att det handlar om exempel med direkt vårdslös flygning över 120 m, utom synhåll, nära skyddsobjekt eller direkt över folkmassor där det föreligger allmän fara ifall nått går fel?

Jag har då inte hittat något.
Citera
2025-03-12, 16:54
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Inte för att sätta eventuellt kaffe i strupen men behöver du inte förnya kortet då?

Jag tog mitt drönarkort i år och det gäller 5 år står det.

Tack för påpekandet!

Ja, mitt drönarkort gäller också i 5 år. Jag kollade när jag tog det. Det var 2021. Så 2026 måste jag förnya det.
Citera
2025-03-18, 20:52
Medlem
Drönare under 250 g behöver väl ingen licens?

De flesta drönareglerna är väl acceptabla. Men det där med spridningstillstånd är ju en fullständigt idiotisk lag. Det gör det omöjligt att livesända eller lägga ut video och foto snabbt efter en händelse.

Fattar inte varför Sverige är så extremt byråkratiskt och nojigt på detta området. Otroligt fånig lag som främst verkar vara till för att inte visa hemliga skyddsobjekt för ryssen o dyl. Som om de som vill inte kan ta reda på det mycket enkelt ändå, istället drabbar det vanligt folk.

Skulle inte denna lag avskaffas? Tror knappt någon följer den. Men det finns ju såklart risk att någon nitisk figur anmäler. Vad blir de juridiska konskekvenserna om man bryter mot den?

Hur är det med att flyga över privat tomt på typ 100 m höjd utan att direkt filma privat tomt för att förflytta drönare från Punkt A till B?

I USA får man flyga betydligt friare än i EU. Livesända är OK. Används ofta vid naturkatastrofer, bränder, stormar, tornados av stormchasers och journalister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in