• 2
  • 3
2024-09-08, 06:48
Bannlyst
Kan förstå vad OP menar, händer då och då
Citera
2024-09-08, 08:51
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Började den tanken för att du ville lura dig själv att det var OK att inte somna för att inte känna press? För jag tror inte att man kan lura sig själv. Den måste vara helt ärlig.

Jag tycker mest om att sitta bekvämt och vila. Tror rätt många soffisar är sådana.

Exakt, jag började den tanken för att jag (liksom alla andra) trodde att det var någonting "fruktansvärt" att inte kunna somna 🙂

Att lura sig själv är inga svårigheter, det gör vi alla hela tiden. Ibland är det bra, ibland dåligt. Gällande sönnlöshet tror jag det är destruktivt att lura sig själv att det är en stor katastrof att inte somna. Då mår man ju bara ännu sämre.

Men menar du att jag hade mått bättre av att ligga vaken hela natten och tänka "fan jag måste somna, fan jag måste somna"?

Jag menar att man mår bättre om man släpper paniken och försöker njuta av vilan. Då somnar man också snabbare. Det säger väl sig självt, att det är omöjligt att somna om man har panik och ångest? 😅

Den här tråden handlar inte om att sitta och vila hela dagarna framför TV:n, utan frågan gäller hur man hanterar sömnlöshet om NÄTTERNA. Två helt olika saker.
Citera
2024-09-08, 11:00
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
1. De flesta måste sova på natten eftersom de jobbar på dagen. Att endast få en timmes sömn är inte tillräckligt.

2. Nej, det är inte samma sak. När man sover så bearbetar hjärnan dagens intryck och arbetar aktivt för skapa nya minnen. REM-sömnen, det vill säga när vi drömmer, är också extremt viktigt för hjärnan och uppkommer egentligen bara efter att vi sovit ett antal timmar.

1. Det funkar bra att jobba dagen efter. Det enda som hände var att jag var lite mer lättirriterad än vanligt. Jag var inte trött & mådde inte dåligt.

2. Jag har aldrig sagt att det är samma sak.
Citera
2024-09-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Allas hjärnor behöver sömn, men man kan skapa en vila som är otroligt nära kvalitativ sömn om man bara ligger stilla, blundar och slappnar av - samtidigt som man tänker på sköna och trevliga saker.

Jag snackar ABSOLUT inte om att vara hög på tjack, för då vilar man ju inte utan både hjärta och hjärna går på högvarv - och om man då inbillar sig att man "vilar" så beror det på att man är så hög så att man inte fattar vad vila är för något.

Att inducera tillfällig insomnia är ganska enkelt. Använd fantasin bara. Men återigen: det inkluderar INTE att vara hög på droger i det här fallet.

Jo jag förstår vad du menar, men hjärnan utför inte samma processer som när du sover, när du vilar.
Citera
2024-09-11, 15:22
Medlem
Ja du jävligt mysigt.
Varenda natt i år efter år.
Och inte fan är du utvilad efter att ha sovit 1-2 tim på morgonen.
Du och jag är inte samma art.
Kul att du kan ligga och njuta så, antar att du inte har mycket stress vare sig i kroppen eller hjärnan, grattis på riktigt.
Jag har på allvar börjat överväga att vara ute varenda natt hädanefter eftersom jag ändå inte sover utan bara blir mer och mer galen.
Bättre göra något konstruktivt....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in