2024-09-06, 16:06
Medlem
Vilka mediciner kan behandla detta tillstånd?
Citera
2024-09-06, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Vad är det du menar specifikt? Är du apatisk?

Jag skulle inte kalla det ett tillstånd utan mer hur man är. Har läst mycket om detta. Skapade även en tråd nyligen och jag undrar om du är apatisk om du kan gå in där och svara?

Till vilken grad är du apatisk?
Citera
2024-09-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejhejpadej
Vad är det du menar specifikt? Är du apatisk?

Jag skulle inte kalla det ett tillstånd utan mer hur man är. Har läst mycket om detta. Skapade även en tråd nyligen och jag undrar om du är apatisk om du kan gå in där och svara?

Till vilken grad är du apatisk?

Vart är din tråd? Jag är sängliggande, inget driv. Brutal anhedoni
Citera
2024-09-06, 16:12
Avslutad
Tar du några mediciner just nu? Skulle tro att i princip alla mediciner förvärrar apati... Speciellt SSRI. Försök äta nyttigt och rör dig i naturen...
Citera
2024-09-06, 16:17
Bannlyst
Citat:
Vart är din tråd? Jag är sängliggande, inget driv. Brutal anhedoni
(FB) Kan apatiska människor känna adrenalin och en känsla av att försvara sig själva?

Detta är min tråd jag skulle vara väldigt tacksam om vi kunde föra en diskussion. Skulle du kunna svara på trådstarten?
Citera
2024-09-06, 17:15
Medlem
Undrar du över anhedoni - eller apati generellt?
Anhedoni är oförmåga att uppleva glädje och njutning. Apati är oförmåga att känna några känslor alls. För anhedoni kan dopaminergiska ämnen hjälpa. Livsstil, diet m.m. kan påverka. Vagusnervstimulering kan hjälpa.
Citera
2024-09-06, 17:56
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Man brukar behandla det med förtäckta hot om misär och hemlöshet så det finns inte riktigt någon etablerad farmakologisk behandling. Får du loss någon passande diagnos kan du få t.ex. SSRI eller stimulanter.
Citera
2024-09-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Man brukar behandla det med förtäckta hot om misär och hemlöshet så det finns inte riktigt någon etablerad farmakologisk behandling. Får du loss någon passande diagnos kan du få t.ex. SSRI eller stimulanter.

Kan verkligen ssri hjälpa anhedoni?
Citera
2024-09-06, 18:13
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Kan verkligen ssri hjälpa anhedoni?

Nej, det tror jag inte. Mitt intryck är att stimulanter inte heller gör det, men det är liksom anekdotiskt och baserat på ett väldigt litet och självmedicinerande urval.
Citera
2024-09-06, 23:47
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Tjack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in