• 6
  • 7
2024-09-16, 08:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Hur mycket är det rimligt att låna till en bil?
100k kan väl inte vara så svårt att få låna?
Citera
2024-09-16, 10:06
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur mycket är det rimligt att låna till en bil?

Jag skulle påstå att det beror på huruvida man behöver den för att tjäna sitt uppehälle och hur mycket det är man tjänar.

Att betala 10tkr i räntor på 80tkr över tre år är väl helt ok för att ta sig till sin 500tkr årslön? Men uppenbarligen är det inte fallet här, för TS har haft den lönen i minst ett år enligt UC. TS har på den tiden klarat av att lägga undan 20tkr. Här är någon som borde lära sig att inte leva från hand till mun, och därför skulle må bra av att spara ihop till bilen.

Skulle bilen snarare vara en icke nödvändig lyxvara man vill unna sig, så menar jag av princip att det aldrig är rimligt att låna till den.
Citera
2024-09-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Skulle bilen snarare vara en icke nödvändig lyxvara man vill unna sig, så menar jag av princip att det aldrig är rimligt att låna till den.

Beror väl på vad man får för ränta och vad man har för avkastning på sitt kapital?

Det kan vara mer fördelaktigt att låna än att sälja av tillgångar.

Ringahals3 fråga är verkligen en "hur långt är ett snöre"...
Citera
2024-09-16, 10:24
Medlem
Citat:
Jag blir helt paff av sådant här.

Om du på ett år har gått från en inkomst på 14tkr till 32tkr i månaden efter skatt (från 200tkr till 500tkr i året före skatt), hur svårt skall det då vara att spara ihop till 100tkr?

Är din inkomst beroende av en bil så köp en Honda Civic eller något sådant för 10tkr som du kör med i fem månader medans du sparar ihop till bilen du egentligen vill ha.
Det är långt från Topic.
Ämnet handlar om att man numera inte kan köpa beg. bil på avbetalning baserat på inkomsten man har (visa lönespec) utan man måste ha historik 3 år ca 300 000 kr+
Nya bilar går ofta bra baserat på lön nu samt bolån.
Detta är en ändring som gjordes 2022 och förklaringen till varför billiga bilars efterfrågan ökat så mycket.
Citera
2024-09-16, 10:35
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Beror väl på vad man får för ränta och vad man har för avkastning på sitt kapital?

Det kan vara mer fördelaktigt att låna än att sälja av tillgångar.

Jag tror inte du förstår konceptet ”av princip”. Svaret är alltså fortfarande aldrig.

Jag slutar inte sluta häpnas i denna tråden. Arbitrage mot en belånad begagnad bil till 100tkr för att bygga förmögenhet? Du behöver ha lånat till en McLaren och samtidigt pricka in en väldigt säker bull-börs en längre period för att det skall löna sig.
Citera
2024-09-16, 11:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Det är långt från Topic.
Ämnet handlar om att man numera inte kan köpa beg. bil på avbetalning baserat på inkomsten man har (visa lönespec) utan man måste ha historik 3 år ca 300 000 kr+
Nya bilar går ofta bra baserat på lön nu samt bolån.
Detta är en ändring som gjordes 2022 och förklaringen till varför billiga bilars efterfrågan ökat så mycket.

Men är det regelverk som ändrats eller är det så att kreditgivarna själva beslutat detta? Om det är regelverk så får du engagera dig politiskt om du vill ha förändring - något som troligen blir svårt då sittande regering försöker stävja skuldsättningen, inte underlätta den..

Om det är kreditgivarna själva så får du bara gilla läget, det är långivaren som sätter villkoren sålänge de inte bryter mot svensk lag.
Citera
2024-09-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Men är det regelverk som ändrats eller är det så att kreditgivarna själva beslutat detta? Om det är regelverk så får du engagera dig politiskt om du vill ha förändring - något som troligen blir svårt då sittande regering försöker stävja skuldsättningen, inte underlätta den..

Om det är kreditgivarna själva så får du bara gilla läget, det är långivaren som sätter villkoren sålänge de inte bryter mot svensk lag.
Till att börja med. Jag har inget emot eller tycker något om detta alls. Jag har bara fått fram infon och därav tråden.
Som jag förstått det har regelverket ändrats på något sätt och sedan har bankerna infört de här ändringarna 2022. Exakt vilka paragrafer och beslut vet jag inte och jag är mer än nöjd nu med att ha fått fram infon ö h t.
Detta var det ingen som visste något om på Flashback för några veckor sedan. I alla fall ingen som skrev om det vad jag sett .
Citera
2024-09-16, 11:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Till att börja med. Jag har inget emot eller tycker något om detta alls. Jag har bara fått fram infon och därav tråden.
Som jag förstått det har regelverket ändrats på något sätt och sedan har bankerna infört de här ändringarna 2022. Exakt vilka paragrafer och beslut vet jag inte och jag är mer än nöjd nu med att ha fått fram infon ö h t.
Detta var det ingen som visste något om på Flashback för några veckor sedan. I alla fall ingen som skrev om det vad jag sett .

Då är det knappast regelverk från staten utan snarare branschöverrenskommelse vilket iof kan vara ganska vettigt då utlåningen varit allt för våghalsig länge. Du får väl göra som alla andra utan kapital verkar göra, leasa bil?
Citera
2024-09-16, 12:41
Medlem
Citat:
Då är det knappast regelverk från staten utan snarare branschöverrenskommelse vilket iof kan vara ganska vettigt då utlåningen varit allt för våghalsig länge. Du får väl göra som alla andra utan kapital verkar göra, leasa bil?

Ok jag fick uppfattningen att även regelverk från staten ändrats. Men om du vet mer så är det så. Då är det en "slient" branschöverenskommelse som gjordes 2022 och inget sades naturligtvis till allmänheten så nu får alla kundtjänster ett helvete med att förklara att inget är som förr när man ringer och ska köpa bil på avbetalning och reglerna ändrats.

Ja jag har inga synpunkter whatso.. om det är vettigt då utlåningen varit för våghalsig. Jag kan väl tycka att om man är lite noggrann och väljer ganska korta avbetalningsplaner och man måste lägga 20% kontant så är det inte några stora våghalsigheter inblandat visserligen men bankerna har väl mest tjänat pengar på de våghalsiga med 0% kontant och dyra bilar och kom på att de fuskade med lönespecar.

"Du får väl göra som alla andra utan kapital verkar göra, leasa bil"
Nja jag personligen har köpt cash nu en bil för 50 000. Tråden handlade om att marknaden förändrats så att folk ska slippa göra samma upptäckt som jag och veta detta innan.

Det är väldigt vilseledande att bankerna efterfrågar inkomsten 2024 och inte undrar över inkomsten 2022 och 2023. Sen tar de en UC och det visar sig att de inte bryr sig om inkomsten 2024 överhuvudtaget sålänge inte 2022 och 2023 överstiger 300 000 kr. Det blir väldigt förvirrande och ohederligt då det tas kreditupplysning när det inte skulle.
Detta är helt självklart sen när man ringer dem att 2022 och 2023 inkomsten ska överstiga 300 000 kr.
Dock är det total tystnad om det på deras hemsidor. Där pratar man bara om inkomsten 2024. Om de hade velat vara tydliga och det är så enkelt och samma sak gäller överallt så varför inte skriva ut det från början.
Obs! för att få lån behöver du inkomst 3 år 300 000 /år som man gör med betalningsanmärkning. Man får inte ha betalningsanmärkning står ofta.

Förr var det ju ännu värre. Då skrev de inte ut att man inte fick ha betalningsanmärkning och sen avslog de såklart pga det och det kom som en kalldusch för den som sökte lån och inte visste detta. Då klagade många på att de borde säga det från början så inte ens kreditvärdighet blir ännu sämre med förfrågan som aldrig borde gjorts.
Då ändrade bankerna på reglerna och det tycker jag verkligen de borde göra nu också.

PS. Jesus se vad det har blivit av mig nu sitter och fjantar om konsumenters rättigheter. Jag har alltid trott jag var företagare och kapitalist i hjärtat. Visserligen med varierande framgångar men ändå. DS.
Citera
2024-09-16, 12:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ok jag fick uppfattningen att även regelverk från staten ändrats. Men om du vet mer så är det så. Då är det en "slient" branschöverenskommelse som gjordes 2022 och inget sades naturligtvis till allmänheten så nu får alla kundtjänster ett helvete med att förklara att inget är som förr när man ringer och ska köpa bil på avbetalning och reglerna ändrats.

Anledningen att jag inte tror på ändrad lagstiftning är att detta hade man hört om då massor av gaffelpellar hade gått bananaz om förändringen.. Det går alltid ut pressmeddelanden från regeringen vid sådana förändringar och detta hade Garanterat hamnat på löpsedlarna.
Citera
2024-09-16, 13:26
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår konceptet ”av princip”. Svaret är alltså fortfarande aldrig.

Jag slutar inte sluta häpnas i denna tråden. Arbitrage mot en belånad begagnad bil till 100tkr för att bygga förmögenhet? Du behöver ha lånat till en McLaren och samtidigt pricka in en väldigt säker bull-börs en längre period för att det skall löna sig.

Självklart beror det på vilken ränta lånet har. T.ex Tesla erbjuder 0,00% ränta på billån på en ny Model Y. Står du fast vid ditt påstående, är det fortfarande dumt att låna till bilen om man oavsett ska köpa den? Ibland är principer bara ett annat ord för tjurskallig.
Citera
2024-09-16, 13:38
Medlem
Citat:
Anledningen att jag inte tror på ändrad lagstiftning är att detta hade man hört om då massor av gaffelpellar hade gått bananaz om förändringen.. Det går alltid ut pressmeddelanden från regeringen vid sådana förändringar och detta hade Garanterat hamnat på löpsedlarna.
Jag är inne på samma linje. Väldigt intressant att hela branschen gjort denna stora förändring samtidigt utan att säga något
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in