Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Då är det knappast regelverk från staten utan snarare branschöverrenskommelse vilket iof kan vara ganska vettigt då utlåningen varit allt för våghalsig länge. Du får väl göra som alla andra utan kapital verkar göra, leasa bil?
Ok jag fick uppfattningen att även regelverk från staten ändrats. Men om du vet mer så är det så. Då är det en "slient" branschöverenskommelse som gjordes 2022 och inget sades naturligtvis till allmänheten så nu får alla kundtjänster ett helvete med att förklara att inget är som förr när man ringer och ska köpa bil på avbetalning och reglerna ändrats.
Ja jag har inga synpunkter whatso.. om det är vettigt då utlåningen varit för våghalsig. Jag kan väl tycka att om man är lite noggrann och väljer ganska korta avbetalningsplaner och man måste lägga 20% kontant så är det inte några stora våghalsigheter inblandat visserligen men bankerna har väl mest tjänat pengar på de våghalsiga med 0% kontant och dyra bilar och kom på att de fuskade med lönespecar.
"Du får väl göra som alla andra utan kapital verkar göra, leasa bil"
Nja jag personligen har köpt cash nu en bil för 50 000. Tråden handlade om att marknaden förändrats så att folk ska slippa göra samma upptäckt som jag och veta detta innan.
Det är väldigt vilseledande att bankerna efterfrågar inkomsten 2024 och inte undrar över inkomsten 2022 och 2023. Sen tar de en UC och det visar sig att de inte bryr sig om inkomsten 2024 överhuvudtaget sålänge inte 2022 och 2023 överstiger 300 000 kr. Det blir väldigt förvirrande och ohederligt då det tas kreditupplysning när det inte skulle.
Detta är helt självklart sen när man ringer dem att 2022 och 2023 inkomsten ska överstiga 300 000 kr.
Dock är det total tystnad om det på deras hemsidor. Där pratar man bara om inkomsten 2024. Om de hade velat vara tydliga och det är så enkelt och samma sak gäller överallt så varför inte skriva ut det från början.
Obs! för att få lån behöver du inkomst 3 år 300 000 /år som man gör med betalningsanmärkning. Man får inte ha betalningsanmärkning står ofta.
Förr var det ju ännu värre. Då skrev de inte ut att man inte fick ha betalningsanmärkning och sen avslog de såklart pga det och det kom som en kalldusch för den som sökte lån och inte visste detta. Då klagade många på att de borde säga det från början så inte ens kreditvärdighet blir ännu sämre med förfrågan som aldrig borde gjorts.
Då ändrade bankerna på reglerna och det tycker jag verkligen de borde göra nu också.
PS. Jesus se vad det har blivit av mig nu sitter och fjantar om konsumenters rättigheter. Jag har alltid trott jag var företagare och kapitalist i hjärtat. Visserligen med varierande framgångar men ändå. DS.