2024-10-05, 16:13
Medlem
Vem är det som driver denna stämningsansökan?
Citera
2024-10-05, 16:45
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus

Staten Sverige som representeras av åklagaren.
Citera
2024-10-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom

Ja det har jag förstått, men vem är åklagaren, torde vara offentlig handling så namnet finns?
Citera
2024-10-05, 17:05
Avslutad
Berörs forumet flashbacks existens av domen för detta?
Citera
2024-10-05, 17:34
Medlem
-Grillo-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parmenideswannabe
Berörs forumet flashbacks existens av domen för detta?
Tror inte Admin ger upp forumet helt bara för det blir förbjudet att säga typ "neger", men absolut kan han tvingas införa hårdare censurerings-regler. Nåja, han får svara själv, jag bara gissar...
Citera
2024-10-05, 17:36
Avslutad
Jag tycker detta är så oerhört tråkigt. Lämna Flashback ifred. Tycker det är enormt viktigt att forumet bevaras som det är nu. Visst är det störigt med alla troll och mentalt sjuka människor men vill inte offra forum-friheten för att bli av med fåtalet idioter.
Citera
2024-10-05, 20:19
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag tycker detta är så oerhört tråkigt. Lämna Flashback ifred. Tycker det är enormt viktigt att forumet bevaras som det är nu. Visst är det störigt med alla troll och mentalt sjuka människor men vill inte offra forum-friheten för att bli av med fåtalet idioter.

Som jag ser det så är det positivt att det testas var gränsen går. Nu har Staten Sverige en möjlighet att visa exakt var de står och vilken nivå av yttrandefrihet som ska råda i landet. Kör på säger jag, vi stresstestar det hela. Vi stresstestar det hela vägen ända upp till HD.

Vad vi än sen tycker om svaret/utfallet så har staten svarat och berättat för oss vad som gäller.
Senast redigerad av Carlbom 2024-10-05 kl. 20:22.
Citera
2024-10-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nils Funcke funderar över om aktörer vid en fällande dom skulle behöva dubbelt så många moderatorer.

Frågan är kanske vad som kommer hända eller grävas av alla andra "BBS":er inom riket. För är Flashback en BBS så är alla andra forum eller alla andra ställen där du i praktiken kan ha en diskussion eller lämna kommentarer. Allt från X/Twitter och Facebook till Telegram osv. I någon mening är möjligen deras "censur" kanske lite hårdare eller bättre. Men som sagt följderna är nog hårdare än det möjliga straffet för Flashback i sig.
Citera
2024-10-05, 22:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Som jag ser det så är det positivt att det testas var gränsen går. Nu har Staten Sverige en möjlighet att visa exakt var de står och vilken nivå av yttrandefrihet som ska råda i landet. Kör på säger jag, vi stresstestar det hela. Vi stresstestar det hela vägen ända upp till HD.

Vad vi än sen tycker om svaret/utfallet så har staten svarat och berättat för oss vad som gäller.

Jag ser på saken dystrare. Visserligen är det glädjande och riktigt om domstolen friar som de bör göra. Men redan att dras inför domstol innebär en stor risk för att den som utsätts för det blir försiktig och självcensurerar utöver vad som krävs.

Det var därför åklagarens plikt att faktiskt bara åtala om det absolut är klart att det är uppenbart att det rör sig om hets mot folkgrupp enligt lagparagrafen och absolut klart att inte ansvariga har gjort vad som är rimligt att kräva av en mindre aktör som driver en elektronisk anslagstavla.

Som det nu är tämligen klart driver åklagaren istället det här målet i stort sett i syfte att pröva gränserna likt det du beskriver.

Men att testa gränser är inte kompatibelt med lagen som ju faktiskt klart säger att det skall gå en bra bit över gränsen för att vara straffbart. Åklagaren gör ju därför fel i att testa gränsen i något slags tjänstenit, då det enligt lagen inte alls är en gräns som skall testas.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1998112-om-ansvar-for-elektroniska_sfs-1998-112/

Vad som skäligen kan krävas gällande att ta bort meddelande med uppenbart lagbrott ligger helt klart en bra bit ifrån var gränsen mellan hets mot folkgrupp och laglig åsikt går och det är alltså rimligen inget bra åtal att testa ”gränser” med hjälp av.
Citera
2024-10-05, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
TT skriver om åtalet idag.
Artikeln finns publicerad i ett flertal medier.

Flashback-vd åtalad för andras hets
https://www.svd.se/a/pPGy4V/flashback-vd-atalad-for-andras-hets
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63XO8W/flashback-vd-atalad-for-andras-hets
https://www.di.se/nyheter/flashback-vd-atalad-for-andras-hets/
https://tt.omni.se/flashback-vd-atalad-for-andras-hets/a/XjdXeE

admin

Antag att åtalet går igenom, straff utdöms och Flashback tvingas strypa det verkligt fria ordet. Vad är planen då?

Kan man flytta sajten utomlands igen?
Citera
2024-10-06, 07:31
Medlem
Det blir väl som reddit att vissa ord automatiskt censureras eller inlägget slängs om ord upptäckts

Newspeak...
Citera
2024-10-06, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus

Citat:

Nån som har koll på statsvetenskapen/juridiken hur det går till?

Nån hör av sig till DO och så är det igång, men ingenting polisanmäls utan man stämmer?
Samma tillvägagångsätt som den där högerkillen som har stämt extremt många för förtal, namn?

Stå upp för sverige fallet ledde till fällande dom, oklart även där vem som stod bakom
Intressant att facebook gick fria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in