Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-05, 21:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det var goda besked för ditt Os, men dåliga för Fortect.
Stängde faktiskt aldrig av Fortect utan provade att köra på utan.

Hur som helst:
Citat:
Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

Så något verkar det ha varit. Tack för tipset.
Citera
2024-09-05, 21:52
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Oavsett om sfc hittar fel eller ej, starta om datorn och skriv sedan in följande i CMD: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. Sedan Enter. När det är klart, starta om och kör sfc igen.

Posta resultaten av dessa 3 nämnda.
Det eventuella problemet bör ha blivit fixat. Om inte så är en reparationsinstallation nödvändig.
Ok, tittar på detta imorgon dock då jag behöver sova om jag ska orka jobba imorgon.
Citera
2024-09-05, 21:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Stängde faktiskt aldrig av Fortect utan provade att köra på utan.

Hur som helst:

Så något verkar det ha varit. Tack för tipset.

Du behöver starta om datorn efter sfc-skanningens avslut vid reparation. Alltid.
Kör Dism ändå för djupare koll.
Citera
2024-09-05, 21:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ok, tittar på detta imorgon dock då jag behöver sova om jag ska orka jobba imorgon.

Samma här - godnatt.
Citera
2024-09-06, 09:15
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Oavsett om sfc hittar fel eller ej, starta om datorn och skriv sedan in följande i CMD: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. Sedan Enter. När det är klart, starta om och kör sfc igen.

Posta resultaten av dessa 3 nämnda.
Det eventuella problemet bör ha blivit fixat. Om inte så är en reparationsinstallation nödvändig.
Jag kör alltid en chkdsk /f /r först när fel av den här typen dyker upp.
Citera
2024-09-06, 10:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag kör alltid en chkdsk /f /r först när fel av den här typen dyker upp.

Det och ett filgranskande är 2 goda vanor, samt några till, för att få en smidig upplevelse av Windows över tid. Windows handlar mycket om att skaffa sig goda vanor för ett oproblematiskt användande av detsamma.
Citera
2024-09-06, 11:03
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Här gissas det hejvilt och ofta alldeles fel!

Det TS troligtvis har drabbats av är en trasig profil, vilket du lättare drabbas av om du alltid logger in med ett administrativt konto än om man loggar in med ett standard-konto och har det administrativa kontot "vid sidan av" (förutsatt att inte filsystemet/disken är defekt).

För att lösa problemet läs under rubriken: ÅTGÄRDA EN SKADAD ANVÄNDARPROFIL i denna länk: https://support.microsoft.com/sv-se/windows/fels%C3%B6ka-problem-med-inloggning-i-windows-298cfd5f-df1f-c66b-36ad-f2a61a73baad

Och program som sägs "rensa i registret, göra datorn snabbare, härda datorn" etc. är alltid rena bluff-produkterna.. Läs t.ex. vad Microsoft själva säger i frågan om registerrensare:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/microsoft-support-policy-for-the-use-of-registry-cleaning-utilities-0485f4df-9520-3691-2461-7b0fd54e 8b3a#:~:text=Microsoft%20does%20not%20support%20th e%20use%20of%20registry,and%20install%20programs%2 0from%20publishers%20that%20you%20trust.

Alla som använder denna typ av program är grundlurade och riskerar att få seriösa problem med sin dator tack vare dessa rensare.
Citera
2024-09-07, 21:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hur går det?
Citera
2024-09-08, 14:33
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Hur går det?
Glömde bort detta helt då det blev en dek att göra, men kan i alla fall rappoirtera att datorn fungerar perfekt sin reparationen.
Citera
2024-09-08, 15:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Glömde bort detta helt då det blev en dek att göra, men kan i alla fall rappoirtera att datorn fungerar perfekt sin reparationen.

Låter ju bra!
Om det ändå skulle vara något fel, så gäller infon i inlägg #12.

Kvar står bara att förstå varför det vart fel så det inte händer igen. Registerrensning eller en dålig avinstallation, t.ex, kan ha orsakat det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in