Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-05, 18:46
Medlem
Nihennas avatar
Jag startade om datorn, och precis när jag kom till inloggningsskärmen dök det upp ett felmeddelande om att något inloggningsprogram hade problem med min profil.

Jag tryckte på OK och såg att min profilbild var borta och loggade in. Nu har datorn skapat en helt ny profil. Programmen som jag har installerat finns kvar, men allt mitt personliga som mappar, bilder och filer är borta!

Hur kan jag fixa detta? Hjälper en systemåterställning eller behöver jag göra något annat?

Edit: Jag kan hitta många av mina gamla filer i c:/användare/ThinkPad, så filerna verkar finnas kvar, men hur kan jag komma tillbaka till min gamla profil?
Citera
2024-09-05, 18:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag startade om datorn, och precis när jag kom till inloggningsskärmen dök det upp ett felmeddelande om att något inloggningsprogram hade problem med min profil.

Jag tryckte på OK och såg att min profilbild var borta och loggade in. Nu har datorn skapat en helt ny profil. Programmen som jag har installerat finns kvar, men allt mitt personliga som mappar, bilder och filer är borta!

Hur kan jag fixa detta? Hjälper en systemåterställning eller behöver jag göra något annat?

Edit: Jag kan hitta många av mina gamla filer i c:/användare/ThinkPad, så filerna verkar finnas kvar, men hur kan jag komma tillbaka till min gamla profil?

Använd en återställningspunkt.

Annars, sök på korrupt användarprofil för lösning.
Citera
2024-09-05, 18:55
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Använd en återställningspunkt.

Annars, sök på korrupt användarprofil för lösning.
Provar att återställa direkt. Ville inte göra något alls innan någon givit något slags svar så jag inte förstör mer, men jag gör det nu.

Edit: men va fan. En omstart hjälpte efter att 5 omstarter inte hjälpt. Nu är jag tillbaka i min profil. Vad händer?
Citera
2024-09-05, 18:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Provar att återställa direkt. Ville inte göra något alls innan någon givit något slags svar så jag inte förstör mer, men jag gör det nu.

Det ska inte förstöra, bara lösa, är det tänkt.

Vid färdigställd aktion, kör genast en sfc /scannow, d.v.s filgranskaren för att kolla Os:ets status.
Citera
2024-09-05, 21:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Edit: men va fan. En omstart hjälpte efter att 5 omstarter inte hjälpt. Nu är jag tillbaka i min profil. Vad händer?

Kör sfc /scannow.
Du kan ha ett defekt Os.
Citera
2024-09-05, 21:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Kör sfc /scannow.
Du kan ha ett defekt Os.
Jag har ett program som heter Fortect som ska skanna och reparera skador i registret osv. Räcker det eller bör jag köra detta kommando ändå?

Edit: Körde. Såg kommandotolken blinka till men inget mer.
Citera
2024-09-05, 21:19
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag har ett program som heter Fortect som ska skanna och reparera skador i registret osv. Räcker det eller bör jag köra detta kommando ändå?

Edit: Körde. Såg kommandotolken blinka till men inget mer.

Öppna den som Admin.
Citera
2024-09-05, 21:22
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Öppna den som Admin.
Samma även då. det blinkar bara till.
Citera
2024-09-05, 21:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Samma även då. det blinkar bara till.

Då har du problem med ditt Os.

Avinstallera Fortect och prova öppna CMD efter det.
Citera
2024-09-05, 21:26
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Då har du problem med ditt Os.

Avinstallera Fortect och prova öppna CMD efter det.
När jag kör direkt via CMD så fungerar kommandot. Nu är scanningen igång.
Citera
2024-09-05, 21:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det var goda besked för ditt Os, men dåliga för Fortect.
Citera
2024-09-05, 21:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Oavsett om sfc hittar fel eller ej, starta om datorn och skriv sedan in följande i CMD: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth. Sedan Enter. När det är klart, starta om och kör sfc igen.

Posta resultaten av dessa 3 nämnda.
Det eventuella problemet bör ha blivit fixat. Om inte så är en reparationsinstallation nödvändig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in