2024-09-05, 16:11
Medlem
Hej,

Har precis betalat av ett blanch lån på 150 tusen. Cashade allt direkt.

När uppdateras kreditvärdet, syns detta för framtiden om 5 år att jag haft lånet etc och med tanke på att jag faktiskt betalt av lånet stärker detta mitt kreditvärdering då jag visat att jag kan betala av lån jag tagit?

Tack för hjälp, är osäker på hur Sverige ser ut eftersom avbetalning av lån innebär bättre kredit i andra länder
Citera
2024-09-05, 16:21
Medlem
Ska du söka lån i USA eller? "Creditscore" är inget man använder sig i Sverige för våra taxerade inkomster är inte hemliga.
Citera
2024-09-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ska du söka lån i USA eller? "Creditscore" är inget man använder sig i Sverige för våra taxerade inkomster är inte hemliga.

Nej, jag vet men det borde väl vara något som en låneförmedlare tittar på om man haft lån och betalt av?
Citera
2024-09-05, 16:50
Medlem
Citat:
Jo, det finns faktiskt kreditvärdighetsindex i Sverige. Vet inte om det heter så men det finns.
Citera
2024-09-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Tack för hjälp, är osäker på hur Sverige ser ut eftersom avbetalning av lån innebär bättre kredit i andra länder
Man kan se kredithistorik för ett år tillbaka (UC). Dock syns inte alla lån och krediter.

Ju mer i lån desto svårare att få nya.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jo, det finns faktiskt kreditvärdighetsindex i Sverige. Vet inte om det heter så men det finns.
UC Score.
UC-Score är ett mått på din kreditvärdighet. Alla privatpersoner, enskilda näringsidkare, företag eller verksamheter som har förmågan att betala räkningar i tid och undvika betalningsanmärkningar är kreditvärdiga. Med vår tjänst Kreditkollen kan privatpersoner ta reda på sitt UC-Score.
https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kreditupplysning/vad-ar-ett-uc-score/
Senast redigerad av Stiffinger 2024-09-05 kl. 16:53.
Citera
2024-09-05, 16:54
Medlem
Citat:

Där har du fel. Det finns kreditupplysningsföretag som samlar in en massa annan information förutom taxerad inkomst och sammanfattar den i en kreditvärdighetsbedömning. Kan vara en skala mellan 1-10, en grövre bedömning typ låg/medel/hög, etc. Redan beviljade krediter, skuldsättning, betalningssanmärkningar, ärenden hos kronofogen, etc., spelar in. Omfånget kan variera, och om du ska ta ett lån eller skaffa kreditkort är omfånget nog större än om du bara vill betala med faktura, etc. Även om det inte kallas "creditscore" och fungerar precis som i USA är det något liknande. Dock har varje kreditupplysningsföretag sitt eget sätt att räkna och bedöma kreditvärdigheten – har inte full koll på hur det fungerar i USA, men tror det kan vara mer standardiserat där.
Citera
2024-09-05, 16:55
Medlem
Citat:

Jag vet att det finns, bara av den orsaken om du ska låna pengar utomlands där länder inte får ta del av dessa uppgifter i Sverige.

Ingen som använder sig av sådant i Sverige, då man redan kan se följande saker.
Din taxerade inkomst
Befintlig belåning
Kreditansökningar
Betalningsanmärkningar

Creditscore existerar bara för länder där sådan information är hemlig. eller bara tillgänglig för kunden.
Citera
2024-09-05, 17:03
Medlem
Citat:
Jag vet att det finns, bara av den orsaken om du ska låna pengar utomlands där länder inte får ta del av dessa uppgifter i Sverige.

Ingen som använder sig av sådant i Sverige, då man redan kan se följande saker.
Din taxerade inkomst
Befintlig belåning
Kreditansökningar
Betalningsanmärkningar
Av dessa parametrar får man en procentsats hur stor möjlighet man har att kunna ta ett nytt lån och kunna betala tillbaka alla.
Citera
2024-09-05, 17:10
Medlem
Citat:
Av dessa parametrar får man en procentsats hur stor möjlighet man har att kunna ta ett nytt lån och kunna betala tillbaka alla.

Fortfarande så använder sig inte bankerna av "creditscore" när du söker lån i Sverige.

Har blivit alldeles för mycket hysterisk kring creditscore när man ser reklam på tv varannan timme om det. När ingen använder sig av det
Citera
2024-09-05, 17:13
Medlem
Citat:
Fortfarande så använder sig inte bankerna av "creditscore" när du söker lån i Sverige.

Har blivit alldeles för mycket hysterisk kring creditscore när man ser reklam på tv varannan timme om det. När ingen använder sig av det
https://kreditkollen.info/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwreW2BhBhEiwAavLwfMAIbF XdtKEzMx1iYUJT3Jb_y3XoSFaHBGI_-CLywVBICaIEiVEBfBoC4cgQAvD_BwE

Citat:
Kreditbetyget baseras på skalan 0-999, där 745-999 är utmärkt, 635-744 mycket bra, 559-634 bra, 455-558 mindre bra och 1-454 svag
Citera
2024-09-05, 17:22
Medlem
Citat:
https://kreditkollen.info/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwreW2BhBhEiwAavLwfMAIbF XdtKEzMx1iYUJT3Jb_y3XoSFaHBGI_-CLywVBICaIEiVEBfBoC4cgQAvD_BwE

Systemet med “credit score”, verkar vara en större grej i USA än vad det är i Sverige. Resonemanget som lyfts fram är att du börjar bygga upp i din kreditvärdighet genom att beviljas kreditkort och betala på dessa i tid, vilket ska visa för bankerna att du kan anförtros lån utan alltför stor risk.

Vilket hela creditscore är uppbyggt på. Desto fler lån du har haft, desto mer du har betalat av dem desto högre "score" har du.

Ingen bank i Sverige ser det som en positiv grej att man har haft många krediter.
Så därför använder dom sig inte av det systemet.
Citera
2024-09-05, 17:25
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Hej,

Har precis betalat av ett blanch lån på 150 tusen. Cashade allt direkt.

När uppdateras kreditvärdet, syns detta för framtiden om 5 år att jag haft lånet etc och med tanke på att jag faktiskt betalt av lånet stärker detta mitt kreditvärdering då jag visat att jag kan betala av lån jag tagit?

Nej, du får inga fördelar av att ha haft och betalat av lån på det vis som sker i USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in