2024-09-05, 16:37
Moderator
Kyrpators avatar
Vi prövar med ett annat forum.
Språk --> Historia
/Moderator
Citera
2024-09-05, 16:44
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Varför blev då Åland helsvenskt?
Samtliga invånare verkar ju tala svenska och vägskyltar och andra officiella texter är också svenska, vilket är märkligt eftersom dom efter Finlands självständighet aldrig verkat ha strävat efter att tillhöra Sverige utan har föredragit att vara en del av Finland.0
Åland har "alltid" varit helsvenskt. Åland tillhörde det egentliga Sverige och landsdelen Svealand sen urminnes tider.
Åland blev en del av Finland 1809.

De strävade definitivt efter att få ansluta sig till Sverige, när Finland blev stjälvständigt. Skeendet kallas Ålandsfrågan.
På Åland bildades i augusti 1917 Ålandsrörelsen som kämpade för en återförening med det gamla moderlandet Sverige.
Rörelsen sände en delegation till Sverige för att framföra beslutet att begära Ålands återförening med Sverige.
Den 27 januari 1918 – dagen efter det finska inbördeskrigets utbrott – anlände den åländska delegationen till Stockholm.
Sändebuden hade med sig namnunderskrifter från 7 097 ålänningar motsvarande 96 % av den myndiga befolkningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/ålandsfrågan
Senast redigerad av Bone Collector 2024-09-05 kl. 16:50.
Citera
2024-09-05, 17:34
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Åland har "alltid" varit helsvenskt. Åland tillhörde det egentliga Sverige och landsdelen Svealand sen urminnes tider.
Åland blev en del av Finland 1809.

Inte sen urminnes tider. Indoeuropéerna är relativt nyligt inkomna till Skandinavien. Människorna som bodde på Åland innan dess kan inte ha varit svenskar eller ens germaner eftersom sådana inte existerade då.

Förutom det finns det tydliga tecken på att Åland avfolkades någon gång i skarven mellan järnåldern och medeltiden så inte heller någon kontinuerlig bosättning.

Däremot har det nog aldrig (förutom i nutid) funnits några finnar där annat än i väldigt små mängder.
Citera
2024-09-05, 17:56
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Inte sen urminnes tider. Indoeuropéerna är relativt nyligt inkomna till Skandinavien. Människorna som bodde på Åland innan dess kan inte ha varit svenskar eller ens germaner eftersom sådana inte existerade då.

Förutom det finns det tydliga tecken på att Åland avfolkades någon gång i skarven mellan järnåldern och medeltiden så inte heller någon kontinuerlig bosättning.

Däremot har det nog aldrig (förutom i nutid) funnits några finnar där annat än i väldigt små mängder.
Det är verkligen relativt. Vi pratar trots allt om 5000 år av indoeuropéer i skandinavien.

Människans förhistoria inkluderas i regel inte i begreppet urminnes tider.

Vad vi vet så fanns det ingen bofast befolkning innan svearnas förfäder befolkade ön och sen dess har inga andra än svenskarna och deras förfäder befolkat ön.

Så jag står fast vid mitt uttalande, att Åland har tillhört svenskarna och deras förfäder sen urminnes tider.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-09-05 kl. 17:58.
Citera
2024-09-05, 18:13
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Människans förhistoria inkluderas i regel inte i begreppet urminnes tider.[/b]

Till förhistoria räknas den tid då vi saknar skriftliga källor. Detta gäller naturligtvis även indoeuropéernas tidiga historia.

Citat:
Vad vi vet så fanns det ingen bofast befolkning innan svearnas förfäder befolkade ön och sen dess har inga andra än svenskarna och deras förfäder befolkat ön.

Så jag står fast vid mitt uttalande, att Åland har tillhört svenskarna och deras förfäder sen urminnes tider.[/b]

Den gropkeramiska kulturens närvaro på Åland under stenåldern (då varken svenskar eller indoeuropéer existerade i skandinavien) är vetenskapligt fastställd. Eller menar du att dom var nomader?
Citera
2024-09-05, 18:26
Medlem
Man hade väl tolerans mot att folk hade andra modersmål, sålänge man kunde ett språk som båda kunde tala och förstå. Att i Europa överlag så var det väl nästan fint att kunna mer än ett språk? Ovanpå det alla dialekter som måste varit riktigt knepiga att hantera.

Iallafall mest uppenbara skillnaden mellan Finland och skåne är att Finland krigade inte mot svenska kungar, medan skåne var uppenbart ett återkommande slagfält mellan Danmark och Sverige.

Så därav att man körde med hårda nävar i skåne när det väl blev svensk område. Sedan är gränserna mer naturliga mellan Sverige och Danmark så i längden var det något som fungerade bättre än tidigare.

Jag tror dock att Finland hade velat bli ett självständigt land förr eller senare i och med att nationalstater och ett gemensamt språk inom landet blev allt starkare. Nu blev det en lång väg dit för Finland när de blev underställda tsar-Ryssland, men också kanske samtidigt via att vara underställda ryssland och frigöra sig den vägen, att det blev aldrig några riktiga krigskonflikter mellan Sverige och Finland och via sporten har vi också manifesterat att det snarare är broderskärlek och broderskonkurrens.

Det finns liksom inget finare än att slå brorsan!

Sverige är nog gladast efter finnarna att Finland är ett självständigt land. De förtjänade sin frihet och sitt självständiga land genom hård kamp mot både tsar-Ryssland och Sovjetunionen.
Citera
2024-09-05, 18:33
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vecklor
3. Det var väl först from 1800–talet som man började få idéer om att alla inom en nation skulle tala samma språk (nationalstat). Huruvida de förstod vad man sa eller inte spelade inte så stor roll bara de gjorde vad som förväntades av dem, betala skatt och liknande, som någon annan nämnt.

Under stormaktstiden skedde inga försök till att försvenska de områden som tagits över. De hörde till Sverige iom att det var Sverige som kunde beskatta dem, inte för att de pratade svenska.

En finne sade till mig att Gustav Vasa lovade folket (finnar) att om de koloniserade Kainuu i nordöstra Finland så skulle de bli för evigt skattebefriade mot att de uppehöll ett rajakomppania, alltså någon sorts militär närvaro där.

https://x.com/ErvastiPekka/status/1279478425170980865
Citera
2024-09-05, 18:38
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Till förhistoria räknas den tid då vi saknar skriftliga källor. Detta gäller naturligtvis även indoeuropéernas tidiga historia.
Begreppet urminnes tider inkluderar inte förhistorien som sagt.

Det är således fullt korrekt att säga att svenskarna och deras förfäder befolkat Åland sen urminnes tider.
Citat:
Den gropkeramiska kulturens närvaro på Åland under stenåldern (då varken svenskar eller indoeuropéer existerade i skandinavien) är vetenskapligt fastställd. Eller menar du att dom var nomader?
Närvaron är fastställd. Huruvida de var bofasta på ön, är inte fastställt.
Det är ändå irrelevant, eftersom det handlar om förhistoria.

Fråga:
Anser du att det är lika fel att säga att koreanerna och deras förfäder har befolkat den koreanska halvön sen urminnes tider?

Eller att det är lika fel att säga att inuiterna har funnits i Kanada sen urminnes tider?

Det fanns ju inga som hette koreaner och inuiter för flera tusen år sen, i förhistorisk tid.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-09-05 kl. 18:44.
Citera
2024-09-05, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Finland tillhörde i praktiken Sverige i runt 700-år sedan vi besegrat dom finska hedningarna under ett korståg och därefter hade Birger Jarl i ett krig mot Novgorod erövrat majoriteten av Karelen och i praktiken skapat finlands gräns mot Ryssland.
Men trots det verkade det inte ha skett speciellt stora ansträngningar för att "försvenska" Finland utan befolkningen talar fortfarande finska än idag.

Detta i slarp kontrast mot dom mest södra delarna av dagens Sverige som erövrades från den slemme dansken 1658 och bara på ett par generationer försvenskades till den milda grad att dom danskvänliga skurkarna snapphanarna tappade allt stöd och västdanmark blev sydsverige.
Invånarna bytte ganska snabbt från danska till hjälplig svenska, dvs skånska., detta i stark kontraskt till finnarna som envisades med sitt obegripliga språk.

Frågor.

1. Kallades dagens finland för finland eller östra sverige i dagligt tal gram till 1809?

2. I dag brukar dagens sverige i historieböcker om den tiden kalla det dagens sverige för det egentliga sverige, gjordes det redan innan 1809 i dagligt tal?

3. Varför gjordes inga, eller iallafall bara svaga försök att försvenska finland innan 1809?
Det verkar som Estland blev betydligt mer försvenskat än Finland, är det sant?
Det gick åt helt motsatt håll i Finland efter 1809; https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rfinskning
Citera
2024-09-05, 19:04
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Begreppet urminnes tider inkluderar inte förhistorien som sagt.

Det är således fullt korrekt att säga att svenskarna och deras förfäder befolkat Åland sen urminnes tider.

Vi får försöka vara ense om att vi är oense. Jag delar inte din definition av "urminnes tider".

Citat:
Ursprungligen postat av Bone
Närvaron är fastställd. Huruvida de var bofasta på ön, är inte fastställt.

Jag tror att när vi talar om den här tidpunkten i människans historia så är begreppet bofast något helt annat än av idag. Om vi särskådar dom tidiga indoeuropeiska folkens historia kommer vi nog att märka att även dom inte var bofasta till 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone
:
Anser du att det är lika fel att säga att koreanerna och deras förfäder har befolkat den koreanska halvön sen urminnes tider?

Eller att det är lika fel att säga att inuiterna har funnits i Kanada sen urminnes tider?

Det fanns ju inga som hette koreaner och inuiter för flera tusen år sen, i förhistorisk tid.

Jag är dålig på koreanernas fornhistoria men inuiterna är väl ganska sent inkomna till Nordamerika. Flera tusen år efter indianerna om jag minns rätt. Det fanns säkert människor där innan dom så inte urminnes tider enligt min definition.

Detta innebär dock inte att jag förnekar inuiternas (eller koreanernas) rätt till sitt land.
Citera
2024-09-05, 19:10
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Iallafall mest uppenbara skillnaden mellan Finland och skåne är att Finland krigade inte mot svenska kungar, medan skåne var uppenbart ett återkommande slagfält mellan Danmark och Sverige.

Så därav att man körde med hårda nävar i skåne när det väl blev svensk område. Sedan är gränserna mer naturliga mellan Sverige och Danmark så i längden var det något som fungerade bättre än tidigare.

Jag tror att det ligger mycket i din förklaring. Under alla omständigheter kan inte jag erinra mig om att jag någonsin läst om någon officiell satsning från myndigheterna att totalt försvenska den finskspråkiga befolkningen.

Likväl kan historien ta olika vägar beroende på omständigheterna. Iriskan försvann nästan helt på Irland under engelsmännens styre och lär väl knappast göra någon större comeback. Där sägs det att katolska kyrkans roll var viktig i språkets minskning. Det är intressant att notera att den lutherska hållningen var annorlunda. Till skillnad från katolikerna vurmade man rejält för att guds ord skulle predikas på modersmålen. Något som mycket väl kan ha bidragit till finskans fortlevnad.

En annan unik företeelse för Finland var att stora delar av den svenskspråkiga eliten valde att byta språk och namn till finska. Jag undrar om historien någonsin sett något liknande?
Citera
2024-09-05, 19:41
Avstängd
Citat:
Jag tror att det ligger mycket i din förklaring. Under alla omständigheter kan inte jag erinra mig om att jag någonsin läst om någon officiell satsning från myndigheterna att totalt försvenska den finskspråkiga befolkningen.

Det fanns enstaka vetenskapsmän som menade att finnarna var undermänniskor med en kultur och ett språk som inte borde få finnas, men de fick inget gehör hos myndigheterna, alternativt kom de med dessa åsikter efter att Finland redan var förlorat.

Citat:
Likväl kan historien ta olika vägar beroende på omständigheterna. Iriskan försvann nästan helt på Irland under engelsmännens styre och lär väl knappast göra någon större comeback. Där sägs det att katolska kyrkans roll var viktig i språkets minskning. Det är intressant att notera att den lutherska hållningen var annorlunda. Till skillnad från katolikerna vurmade man rejält för att guds ord skulle predikas på modersmålen. Något som mycket väl kan ha bidragit till finskans fortlevnad.

En annan unik företeelse för Finland var att stora delar av den svenskspråkiga eliten valde att byta språk och namn till finska. Jag undrar om historien någonsin sett något liknande?

De flesta vita i Paraguay tvingades att ingå äktenskap med urinvånarna, efter att Trippelallianskriget hade gjort slut på 75-90% av den manliga befolkningen. Det är väl något liknande och dessutom av mycket våldsamma och brutala orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in