2024-09-04, 22:57
Bannlyst
Det har gått för långt, ibland råkar man trycka på deras annonser, har fått virus på grund av det, men datorn och defender blockerar virusen.

Det är inte bra att windows har en massa popups och annonser, deras nästa version borde vara utan annonser, tjänar dom inte tillräckligt med pengar redan?

Frågeställning:

Borde windows vara tillbaka med ett bättre operativsystem utan annonser, även Pro versionen har annonser, detta borde få vara nog.
Citera
2024-09-04, 23:29
Medlem
NollFemNollFems avatar
Vad är det för annonser (när/var ser du dem) du pratar om egentligen?
Citera
2024-09-04, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Vad är det för annonser (när/var ser du dem) du pratar om egentligen?

Dom när man loggar in, och även dom som sitter i startmenyn. Så irriterande.
Citera
2024-09-04, 23:37
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icemuffin
Dom när man loggar in, och även dom som sitter i startmenyn. Så irriterande.
Annonser i startmenyn kan du stänga av via Inställningar > Anpassning > Start. Leta upp knappen för att stänga av funktionen 'Visa rekommendationer för tips, appkampanjer med mera'.

"Förslagen" eller rättare sagt annonserna ovanför systemfältet kan du också stänga av; Inställningar > System > Aviseringar.
Bläddra ner i 'Meddelande från appar och andra avsändare' för att hitta och stänga av 'Förslag'.

Annonser på låsskärmen kan du även de slå av.
Inställningar > Anpassning och välj Låsskärmen i listan till vänster.
Ändra från 'Windows spotlight' till 'Bild' eller 'Bildspel'
Boocka ur rutan nedanför ”få roliga fakta, tips och tricks på låsskärmen'.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2024-09-04 kl. 23:58.
Citera
2024-09-05, 01:41
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Det har gått för långt, ibland råkar man trycka på deras annonser, har fått virus på grund av det, men datorn och defender blockerar virusen.

Det är inte bra att windows har en massa popups och annonser, deras nästa version borde vara utan annonser, tjänar dom inte tillräckligt med pengar redan?

Frågeställning:

Borde windows vara tillbaka med ett bättre operativsystem utan annonser, även Pro versionen har annonser, detta borde få vara nog.

Utifrån vad jag har hört kommer Microsoft bli ännu mer aggressiv med annonsering framöver. Jag tror dock snart att DOJ eller EU kommer kliva in, känns ju någorlunda olagligt att tvinga på användare annonser för en produkt som de betalt pengar för (köper man en dator betalar man ju indirekt för Windows-licens). Dessutom blir det ett sorts monopol eftersom all denna reklam i OS-menyerna går genom Microsoft, så det finns ingen möjlighet till konkurrens. Turligt nog är jag Mac-användare.
Citera
2024-09-05, 09:40
Medlem
Jag har nog missat något? Annonser direkt in i operativsystemet?
Alltså inte i webbläsaren?

Kan jag alltså köpa annonsplats där jag kan skriva meddelanden direkt in i folks datorer?

Måste man aktivt välja att stänga av detta?
Citera
2024-09-05, 10:19
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har nog missat något? Annonser direkt in i operativsystemet?
Alltså inte i webbläsaren?

Kan jag alltså köpa annonsplats där jag kan skriva meddelanden direkt in i folks datorer?

Måste man aktivt välja att stänga av detta?

Ja.

Ja.

Exakt.

Ja.

Ja.
Citera
2024-09-09, 13:50
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:

Frågeställning:

Kör du MS Win 10 eller Win 11? Pro-version eller Home-version?

Själv kör jag både Win 10 Pro och Win 10 Home i två olika laptops (Dell och HP) och jag har aldrig sett någon reklam i mina datorer vad beträffar just operativsystemen.
Citera
2024-09-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Kör du MS Win 10 eller Win 11? Pro-version eller Home-version?

Själv kör jag både Win 10 Pro och Win 10 Home i två olika laptops (Dell och HP) och jag har aldrig sett någon reklam i mina datorer vad beträffar just operativsystemen.

Tyvärr gott om reklam i både 10 Pro och Home i grundläggande färsk installation. De har introducerat det på olika objekt nere vid klockan, om du klickar på denna. Finns även på startmenyn tror jag.

Det är illa redan i sig, men riktigt oerhört ruttet med virus via denna kanal om det TS skriver stämmer - det borde ju kunna röra sig om ett ansvarsförhållande/skadeståndsansvar för MS. Går inte att friskriva sig från precis allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in