2006-08-18, 15:15
Medlem
Kaustis avatar
Ska denna ligga i mat? Näääe va?

Socker är gott För nåt år sedan på gymnasiet så hade man en dålig vana att direkt efter skolan på fredagarna ta sig en tur till den lokala icabutiken. Väl där köpte man på sig ca. halvkilot godis + 1,5 liter cola. Sen var det middan/kvällsmaten. Nu såhär i efterhand försöker man vara lite mer nyttig. Men godis på fredagar måste man väl få käka lite Funderade lite ang cola vs. lösgodis (vet att det finns många olika sorter, men vi säger att jag äter 35% pastellfiskar, 35% ferrarribilar och 30% sega råttor).

Vad är onyttigast, 5 hg lösgodis, eller 1,5 liter cola?
Citera
2006-08-18, 15:18
Medlem
Smockes avatar
Vill också gärna veta. Jag äter nästan aldrig godis men dricker mycket cola. Vet att det är MYCKET socker i colan. Jag hoppas i alla fall att det är nyttigare än godiset
Citera
2006-08-18, 15:29
Medlem
Ninja00s avatar
Godis = Socker = Cola.

"Same shit, not different."

Snabba kolhydrater, ökar insulinivån i blodet, ökar fettUPPtagningen.
Gör dig tjock helt enkelt.
Citera
2006-08-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smocke
Vill också gärna veta. Jag äter nästan aldrig godis men dricker mycket cola. Vet att det är MYCKET socker i colan. Jag hoppas i alla fall att det är nyttigare än godiset

Kör med light
Citera
2006-08-18, 15:32
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban
Kör med light

Den är inte lika god har jag för mig men va ett bra tag sen jag drack det senast. Vilken är att rekomendera? Pepsi Light eller Coca-Cola light?
Citera
2006-08-18, 15:39
Medlem
Ninja00s avatar
Sötningsmedlen i lightprodukter har visat sig ha samma effekt på blodsocker nivån och insulinutsöndringen som socker, så din kropp kommer ändå gå in i ett fettlagringstillstånd.
Visst du slipper kalorierna men du blir tjock av det andra du äter istället.
Citera
2006-08-18, 15:40
Medlem
Deannas avatar
1,5 l cola motsvarar 159 gram socker.. Hur mycket socker godis innehåller beror givetvis på vad man äter för sorts godis..
Citera
2006-08-18, 15:41
Medlem
LD50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smocke
Den är inte lika god har jag för mig men va ett bra tag sen jag drack det senast. Vilken är att rekomendera? Pepsi Light eller Coca-Cola light?
TAB eller PEPSI MAX
Citera
2006-08-18, 15:53
Medlem
FKNs avatar
Att insulinnivån ökar och bidrar till ökad fettlagring spelar ingen större roll; det handlar om akut fettlagring, inte kronisk. Vassle frisätter dessutom mer insulin än sackaros.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1649307&postcount=15

Sötningsmedel påverkar inte blodsockret eller insulinet.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1438936&postcount=3

Det är fruktos som är boven när det kommer till sackaros.
Citera
2006-08-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja00
Sötningsmedlen i lightprodukter har visat sig ha samma effekt på blodsocker nivån och insulinutsöndringen som socker, så din kropp kommer ändå gå in i ett fettlagringstillstånd.
Visst du slipper kalorierna men du blir tjock av det andra du äter istället.

Det vrider sig i magen på mig när jag läser sådana absurda påstående. Förvisso finns det 96 st påvisade negativa effekter med sötningsmedlet aspartam, men det blir inte fett, energi blir fett.

Att påstå att blodsockernivån höjs lika mycket av sötningsmedel som av socker är enbart idiotiskt. Var skulle glukosen komma ifrån? Att sötningsmedel så som aspartam skulle ha effekter på insulinkänsligheten är dock inte otroligt.
Citera
2006-08-18, 16:01
Medlem
Smockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
TAB eller PEPSI MAX

Ok, tack.
Citera
2006-08-18, 16:41
Medlem
Ninja00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajtoor
Det vrider sig i magen på mig när jag läser sådana absurda påstående. Förvisso finns det 96 st påvisade negativa effekter med sötningsmedlet aspartam, men det blir inte fett, energi blir fett.

Jag sa aldrig att sötningsmedlet blir fett, jag sa att det sätter kroppen i ett fettlagringstillstånd precis som socker gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in